Hur länge håller sig en rundbal?

lobell

Trådstartare
Jag funderar på att nästa vinter ha en rundbal hö i hagen och sen ge dem fyrkantsbal inne på natten.
Hur länge håller en höbal ute och hur snabbt brukar hästarna äta upp en bal?

Har ett varmblod och en kallblodstravare, som hobbyrids.
Är risken att de blir tjocka eller brukar de fördela upp efter behov?
Varmblodet har fått runt 12-13 kg innan och är i fint hull. Kallblodet ca 8-9 kg och lägger på sig lite snabbare.
Har stått på halm inne.

Innan har jag gett dem hö ca var 4e timme och sen 4-8 kg inne för natten.
Brukar ha dem ute mellan ca 06-23.
I framtiden kommer jag inte att kunna ge dem lika ofta som nu och vill ju att de ska ha sin mat regelbundet som innan.

Ska man ställa på en pall och behålla plasten på runt sidorna och botten?

Kanske dumma frågor, men man måste ju fråga :)

Senast ändrad:
Sv: Hur länge håller sig en rundbal?

Kom på nu efteråt... är det hösilage i de med plast och nät runt dem med hö?

Funkar det att ge hösilage ute på dan och hö inne på natten?
Om nu silage är lättare att förvara ute, tänkte jag.

Hade tänkt köpa en åt gången av en granne då jag har svårt att få upp dem på skullen, och sen fylla skullen med fyrkantsbal som vanligt.

Jag ger hösilage ute och hö inne till natten. Ställer ut balen direkt på backen och skär upp luckor på kanten längst upp de kan äta ur (nån här blev hysterisk över att jag inte tar bort plasten men det funkar utmärkt för mig). Hur länge den räcker beror helt på hur många kilo den är på och hur hög TS men på mina tre max 14 dgr.

Jag har inte kollat upp storlek än. Så det går att ha dem öppna i 2 veckor iaf ?
Var rädd att de kanske inte hinner äta upp innan det blir dåligt.

Låter ju kanon om det funkar, iaf de kallaste månaderna.

Jag ställer ut rundbalar med hö till mina den kallare perioden. En bal 250 kg räcker 7-8 dagar till mina tre (halvblod unghäst, D-ponny, minishetland). De går dock på lösdrift så de har tillgång till balen dygnet runt.

Elektron: Fungerar det alltså med öppnad ensilage såpass länge? Jag har inte velat ge ensilage för jag trodde det skulle bli dåligt innan de åt upp. Är det bättre att öppna "luckor" än hela balen kanske (tänker på hållbarheten)? Oerfaren av ensilage...

För mig har det funkat men jag är övertygad om att det finns dom som säger att det inte går. Osäker på om luckorna gör skillnad.

Öppna luckor/hål försökte jag med när jag hade halmbalar i hagen.
Trams tyckte hästen och öppnade upp alltihop i ett nafs.
Likadant med nästa bal...och nästa...
Så här var det inte lönt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Mitt i den här hökrisen har vi köpt häst och har inget hö.. har dock fått tag på en bonde som kan sälja från närheten men han säljer...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 921
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka