Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

Sv: Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

Brukar ha honom ute dygnet runt från maj ungefär med hö och kraftfoder och gräs såklart.

Under högsommar äter han bara gräs och ev lite kraftfoder efter ridning.

Under tidig höst stödfoder med hö och kraftfoder fast de brukar få gå ute dygnet runt till oktober ungefär.

Vintertid är du ute ca 12 timmar om dagen. Ibland kortare om det skulle vara riktigt hemskt väder.

detta år har det blivit så här för min 2-åriga pålla;
1/5; ute dygnet runt med stödfodring
3/6 ute dygnet runt med enbart bete
1/9 uppstallning, gärna senare om vädret tillåter.
vid uppstallning ut 07-08, lunch 12-15, in 19-20.

mina går på lösdrift året runt så jag har inga bestäma inne-tider eller ute-tider.
Under hela vinterhalvåret får de hö 4ggr/dag, fri tillgång på halm och lite kraftfoder.
Framåt våren när gräset kommer drar jag ner på höet en hel del. Någon gång om dagen tar jag in dom och kollar över dom + att de får stå i boxen och vila upp sig lite från flugor, mygg, stekande sol, storm, regn.... ja, du fattar!

de står nog i lösdriften några timmar om dygnet skulle jag tro. När det är skitväder går det ofta in där, samma sak om det är stekande sol. Himla skönt att de själva väljer hur de vill ha det.

Stallet hemma:

På sommaren går de ute dygnet runt.
Vår och sensommar går de ute från ca 8-21.00
Höst och vinter går de ute ca 8-17.00

När de går ute till 17.00 får de krafft inne och hö i hagen kl 8, därefter hö i hagen kl 12.00, krafft och hö inne kl 17.00 och hö kl 21.00.

När de går ute till kl 21.00 får de hö ute kl 17.00 och krafft och hö inne vid insläpp kl 21.00.

Stallet jag jobbar:

Kl 7.00 Krafft
Kl 7.15-8.15 Skrittmaskin
Kl 8.15 Hö i hagen eller bete
Kl 12.00 Hö (till de som inte har bete)
Kl 17-18.00 Skrittmaskin
Kl 18.00 Hö och krafft inne
Kl 21.00 Hö

När det är som varmast står de inne ca kl 8.00-18.00 och ute på natten. På vintern går de in vid ca 17.00.

Min ponny har fram till första juni gått ute från ca halv 9/halv 10 till halv 12/12 ungefär. (halvdag alltså av flera orsaker)

Nu går han från halv 9 till halv 5. Kommer fr.o.m. onsdag vara ute till 8 ungefär. Så även min nya, men som dock kommer 1 juli gå ut på bete och då vara ute dygnet runt, men vila några timmar om dagen i box. Ponnyn kommer gå ute dygnet runt fr.o.m. 1 augusti och också få komma in ibland på dagen. Sen kommer han få gå på lösdrift dygnet runt i höst så länge jag behåller honom (blir för gammal nästa år, men vill inte släppa honom helt trots att jag redan har en stor häst hemma, men vill veta att allt funkar med den först.)

På vintern går dom väl ut vid 9-tiden och kommer in vid 2-tiden eftersom jag har stallplats (med undantag för ponnyn då som är på lösdrift).

mina går ute från april till oktober ungefär, fast snart blir det utegång året runt då lösdriften blir klar :)

Så här ser det ut hos mig har eget stall hos mia föräldrar

Oktober-April,maj beroende på väder

8.00 Kraftfoder
9.00 Utsläpp hö i hagen
14.00-14.30 Insläpp
14.30 Kraftfoder+hö
19.00 Kraftfoder
21.00 Hö

Juni-September beroende på väder

8.00 Kraftfoder
8.30 Utsläpp i gräshage med mycket gräs
15.00-20.00 Insläpp beroende på väder
Kraft foder vid insläpp och hö senare på kvällen

Allt beror naturligtvis på vad det är för väder, hästarna går även ute på natten under sommaren när det är som varmare.

oktober-april. ute klockan 7-19.00 mat 7, 13 och 21

maj-sept. bete, ute dygnet runt och kvällsmat ev frukost

De går ut vid nio och kommer in vid två.

Har haft våran 3:åring på kraftigt bete i två veckor och han är redan så smal att man kan räkna hans revben, han äter inte kraftfoder ute så det var bara att plocka in honom igen och mocka ytterligare en box.

Hästarna kommer ut ca 7.00
Och oftast tas de in på kvällen en och en när man börjar rida vid 16.30 den häst som rids först stannar inne. Så den sista är kanske inne ca 20.00-21.00

Vintertid(under +10 på natten): inne från 22:00-7:00 :crazy:
7:00 Kraft inne och sen ut och få ensilage
12:00 ensilage
16-17:00 ensilage
22:00 In och få ensilage, kraft och godnattpuss. :smirk:

Sommartid(över +10 på natten):ute dygnet runt
8:00 ensilage
16-17:00 ensilage
22-23:00 ensilage, kraft, halm och godnattpuss :smirk:
och tillgång till begrensat bete..

med tanke på det...kanske ska gå å ge min dräktiga( :devil: ) valack
och mitt ikke dräktiga :cry: sto lite mat nu....

Min går på bete 1 maj-ca 15 septeber. Hon e inne på natten. tävlar och tränar vi mkt behöver hon lite kraftfoder utöver betet.

andra änden av halvåret får de kraft + hö halv 7, 7. 8.00 - Utsläpp. Lunchhö 11.00. Middagshö 15.00. (båda i hagen). kraftfoder + hö vid insläpp. Nattamat halv 10-10.

Våran tumregel i stallet är: när solen går ner, då tar vi in hästarna. så de går ute lite längre på våren osv. men vi tar in dem o ger dem mat skapligt när det blir mörkt först vid 8 på kvällen.

vi turas om att ta insläpp på vardagarna, helgerna delar vi på allt utom det som ges i hagen. de måltider som vi gäster inte har hand om har stallägaren hand om (bor vid stallet)

Mina går ute dygnet runt från Maj-oktober, om vädret tillåter. stödfodring vår och höst+ vid behov.

Vintern:
06.30 fodring och utsläpp.
väl ute...fri tillgång på hö
ca 20.00 insläpp och fodring.
22.00 "natt hö"

När vi hade hästar så gick de på vintern ute mellan 7.00-20.00. Sommaren skulle jag velat ha dem ute dygnet runt men halvblodet var mamis och rymde eller blev hysterisk, så de fick gå endast ute "normalt" mellan 7.00-22.00.

Har hästen inackorderad.
På vintern går dom väl ut halv 9 och in 4.. juni-augusti bete.

april-maj, september oktober

8.30-17-18... ungefär.

Han får frukost innan han går ut, kraft+hö.
Sen lunch i hagen vid 12-13.
Vid 16-17 em mat. Ev hö i hagen, och kraft när dom kommer in.
21.00 kvällsmat.

Skulle helst se att han fick fri tillgång på hö.. Men jag tror inte det går att ordna.

Aja nu har han det bra på bete iaf

Hästarna går ute dygnet runt från maj till november. (Bor i Skåne så vintrarna är ganska milda.) Dom stödfodras inte om betet är bra. På vintern är dom i hagen från 05 till ca 20 (mamma stiger upp 04 för att hinna sköta hästarna innan hon åker till jobbet vid 07) och dom får foder bestående av havre, betfor, mineralet och rappsolja innan dom kommer ut på morgonen. I hagen får dom på morgonen riktigt med ensilage, som dom också får mitt på dagen, på eftermiddagen och när dom kommer in på kvällen dår dom både ensilage och samma foder som på morgonen, om vi har så får dom även vars en/två morötter som vi skär ned i fodret. Är det riktigt bitande kallt har dom täcke på sig på vintern.

Vi brukar stalla in våra hästar vid första frosten ungefär (kommer den i slutet av september så kanske det är lite tidigt men däg..mitten av oktober)....sen så står de väll inne på natten till början av april men det beroende lite på väder..spöregnar det på nätterna så får de stå inne längre.
Men under denna tid så står de väll inne mellan 19.00-07.00 ungefär och blir fodrade med kraft o hö morgon o kväll.. under dagen så får de tugga på hösilage.. :)
Tiden mellan april-oktober så står de ute dygnet runt....om det inte är stekhett eller spöregnar flera dagar förståss.. :smirk:

Då blir de utfodrade likadant förutom att de inte får hö...betet vi har är väldigt bra o räcker länge..

Hälsningar Malin

går på bete juni till augusti, går då ute dygnet runt.

på resten av året ser det ut såhär:

07.00-07.30 Krafft foder + utsläpp med hö i hagar
12:00 lunch
15:00 insläpp + krafft och hö
19:30 kvällsfodring, hö och krafft

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Foder & Strö ...och när stallar ni in? Vilken tidsrymd räknar ni med att ni behöver foder? Och (viktigast kanske); var bor ni? Vi bor i Skåne och...
Svar
17
· Visningar
2 568
Senast: Novalisa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 364
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter