Hur länge brukar man kunna rida ett dräktigt sto?

fejko

Trådstartare
Mitt sto är i 7de månaden och tycker fortfarande det är roligt att bli riden. Hon är pigg och glad. Naturligtvis slutar jag rida när hon känns ovillig, men jag undrar ändå hur länge man brukar kunna rida dräktiga ston?

Sv: Hur länge brukar man kunna rida ett dräktigt sto?

Undrar jag också! Min är dock bara 5,5 månaders dräktig, men pigg som en spigg.

Mitt sto har varit olika. Första dräktigheten sa hon ifrån bara 12 dagar före planerad fölning. Sen gick hon över tiden i tre veckor. Gången därefter sa hon ifrån två månader innan, tredje gången gick sadelgjorden inte runt tre månader innan så då valde jag att sluta, likadant fjärde gången. Ridningen har bestått av promenadridning på slutet, vi skrittade mest ut i skogen.

Det varierar med andra ord. Tack Görel, då får jag lita på min magkänsla.

Mitt gamla sto kunde vi rida/köra "som vanligt" bara drygt 3 månader in i dräktigheten, men sen lullade hon på med lugnare turer i skogen några månader till innan det blev för jobbigt för henne. Sista dräktigheten är den som hon "jobbade" längst i, då reds hon till 9e månaden (självklart ingen träning utan lätt motionsridning) och promenerades sen i några veckor till. Hon blev väldigt stor när hon var dräktig, så det blev automatiskt att man drog ner på motionen efter hand som hon inte fick plats mellan skaklarna längre. Hon trivdes bäst i vagn så när hon inte passade i vagnen blev det mest skritt-turer med eller utan ryttare.
Det är väldigt individuellt, men min erfarenhet är att stoet själv brukar säga ifrån när det är dags att trappa ner/sluta med ridningen. Brukar sällan vara något att tveka på eller vara orolig för.

Det är nog helt olika från sto till sto, har ridit dräktiga ston till någon månad innan fölning, men då mest ute i skogen, inga hårda träningspass. Mitt egna sto sa ifrån 2 månader in i dräktigheten när jag inte fick sätta sadeljorden under magen på henne för hon var rädd om magen, hade inte alls reagerat på den något innan så då red jag lite barbacka, kände att hon blev seg och trött så jag lät henne gå och bara tänka på att bli mamma.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka