Hur länge är det okej att ha kvar sin hund?

Ela

Trådstartare
Vi har ju en äldre rottisblandning på 9 år. Han har till och från haft ont och behandlats framgångsrikt på olika sätt.

Nu börjar vi tyvärr se att medicinerna inte längre gör nytta då han är halt till och från. Sista dagarna har hältan varit mer påtaglig.

Vi märker att han har ont i kroppen och är tröttare än tidigare. Just nu ligger han gärna i solen och gassar vilket aldrig tidigare hänt.
Däremot är han fortfarande pigg och välter mig nästan när vis ka gå ut och springer glatt med på promenaderna men hans hälta blir givetvis värre men han verkar inte rent psykist besväras av det.
Han hämtar gärna bollen och kan flera gånger om dagen uppmana oss att leka.

Hur avgör man när det är dags? Är det okej att ha en halt hund om han är pigg? Behöver verkligen era åsikter då detta är otroligt svårt.

Här är en länk till en annan tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941127&highlight=v%E5r+gamling+har+blivit+sur

Sv: Hur länge är det okej att ha kvar sin hund?

Usch vilken svår situation!! Min spontana tanke är att du kollar med vet om han tror hundens tillstånd kommer bli sämre. Om det kommer bli det, skulle jag avlivat för att ha en så frisk och glad hund som möjligt in i det sista. Men eftersom 9 inte nödvändigt vis är gammalt så kan han ju fortfarande återhämta sig. I sådana fall tycker jag ni ska avvakta. Men det är vad jag hade gjort, alla är vi olika! Vet iof inte om vet kan hitta något. Ursöt vovve iallafall!
Hoppas det löser sig!

Har han ont så är det inte juste att ha kvar honom. Hundar är modiga och vill nästan alltid visa "god min" även om de mår dåligt. Bättre att han får somna in innan han blivit sämre.

Styrkekram oavsett vad ni beslutar er för.

Inte för att lägga sten på börda men tänk på att hundar oftare har ondare än de visar. Verkar han ha lite ont så har han sannolikt mer ont :(.

Jag tycker att det där är skitsvårt, tog själv bort min hund pga hälta för två år sedan och det skär mig fortfarande i hjärtat. Trots att jag innerst inne vet att jag gjorde rätt så grubblar jag fortfarande på om det inte på något sätt hade gått att fixa.

Jag tycker också att du skall ta ett snack med veterinären och höra vad h*n tror, det är ju faktiskt till viss del deras jobb.

Jag fick ett bra råd av min veterinär en gång när jag hade en sjuk hund. När hunden visar att den inte vill längre då är det dags. När den inte vill gå ut, inte vill leka, inte vill äta t ex. Han sa att hunden visar tydligt, och min gjorde det i alla fall.

Jag fick ett bra råd av min veterinär en gång när jag hade en sjuk hund. När hunden visar att den inte vill längre då är det dags. När den inte vill gå ut, inte vill leka, inte vill äta t ex. Han sa att hunden visar tydligt, och min gjorde det i alla fall.

efter att ha sett ett par halvdöda hundar med noll livskvalitet kvar, som ändå fortfarande har försökt gå ut, leka, äta och verkligen kämpat för att hålla sig vid liv så tror jag inte ett ögonblick på det där. överlevnadsinstinkten är enormt stark!

hunden ska inte behöva gå och nästan självdö när det är dags, särskilt inte i någon utdragen process. jag tycker man får se på om hundens livskvalitet är bra. en del hundar tycker om att ta det lite lugnt medan andra vantrivs i samma situation. viktigt att komma ihåg är att hundar inte kan sitta och filosofera, eller ha givande diskussioner som gamla människor kan, för hundar är rörlighet oändligt mycket viktigare. givetvis ska hunden inte heller vara smärtpåverkad, men för lättare tillstånd går ju detta att behandla.

TS: din hund är förhållandevis ung så jag hade nog tagit en tur till vet (dock inte samma som tidigare!) och hört om det fanns mer att göra. står det i den andra tråden vad som orsakar hältan? annars är ju det en bra utgångspunkt. är han t ex röntgad? men kommer de fram till att de inte kan bota honom eller göra honom smärtfri så tycker inte jag att du ska behålla honom så länge till. det är inte rättvist att de ska gå och ha ont någon längre tid.

Och själv skulle jag (förhoppningsvis) aldrig ha kvar en hund så länge att den tappade livslusten. Det känns jäkligt dumt mot hunden i mina ögon.

Ringde i morse och bokade tid hos en ny veterinär och vi fick komma omedlebart. :bow:

Han har sedan ungefär en vecka tillbaka haft ett sår på näsan som hela tiden bli lite större... Började som ett pigmentavfall och senare bev det allstå ett sår som ökar i omkrets.

Veterinären började med att böja och klämma igenom hon frågade en massa om vilka problem han hade och kikade på såret på nosen.

Hon TRODDE med denna undersökning att han hade SLE (systemisk lupus erythematosus) vilket ju faktiskt skulle kunna förklara flera av symtomen. Tyvärr finns det ju inget botemedel utan endast medicin att hålla sjukdomen i schack.

Diagnosen var inte helt enkel att ställa och frågan är om man skall gå vidare eller pröva att ställa honom på kortison och se om det ger effekt.
Veterinären ansåg att mycket tydde på SLE och då framförallt de typiska hudförändringarna över näsan.

Hon även prov från de knölar han har för att se vad det rörde sig om för typ av knöl.

Och själv skulle jag (förhoppningsvis) aldrig ha kvar en hund så länge att den tappade livslusten. Det känns jäkligt dumt mot hunden i mina ögon.

Inte jag heller, men ju närmare man kommer ju lättare är det att tänja på gränserna...

Många säger att "du kommer att veta när det är dags" men jag har sett alltför många som uppenbarligen inte insett att det varit dags för hunden ett bra tag.
Och själv visste jag inte men tog faktiskt båda ganska tidigt även om de var 12 och nästan 16 år gamla.

Till TS: Det låter ju ändå positivt om det är SLE för det går väl att behandla, ett tag i alla fall? Hoppas att din hund mår bättre snart!

hoppas att hunden svarar på behandlingen! ville din gamla vet inte utreda hältan ordenligt?

Min gamla veterinär har ju sett honom massor med gånger och gjort en hel del undersökningar men nej någon direkt diagnos har aldrig ställts utan man har nog antagit att det är hans dåliga HD och AD status som spökat.

Veterinären som vi var hos idag har jobbat länge på djursjukhus och har nog mer erfarenhet framförallt av ovanligare sjukdomar.

Dessutom hade hon haft en schäfer som de länge letet efter felet på och till slut kom fram till att den hade SLE och mycket av symtomen var det samma.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·
Hästvård Hon är ganska halt på rakt spår - men betydligt mer halt på böjt spår vänster varv. Smärtan är lokaliserad till hoven. (Böjprov plus...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur