Hur länga ska man fortsätta behandla? När ska man ge upp?

JSheard

Trådstartare
Hej
Jag undrar hur länge man ska "hålla på" innan man ger upp?
Jag har en häst(f.02) som jag dom senaste 18 månaderna lagt över 30000kr på i veterinärvårdskostnader, och det hade väll varit okej - om han blev helt 100% frisk...
Han har en kronisk skada/snedhet i sitt bäcken från ett fall i hagen(ett par år sedan).
Detta har då ett par år senare resulterat i ledinflammtion på framkotorna samt stelhet, snedhet i ryggen som måste justeras i tid och otid av kiropraktor.

Fram tills ledinflammationen uppdagades har hästen fungerat bra, varit pigg och tävlat.
Men efter detta har han förändrats, diagnosen fick han för 18 månader sedan, blev friskförklarad för 10 månader sedan och är nu igång men har varit på x-antal återbesök där han varit lite småknackig men inte halt och behövt fixa sin rygg VARJE gång.
Men sedan han blev igångsatt för 10 månader sedan (minus dom första veckornas eufori) vill han oftast inte jobba på banan, han är seg, stel, ryggen krånglar till och från hela tiden och vetrinärräkningarna hopar sig...
Detta har alltså pågått i ca 18 månader, han var hos veterinären senast för knappt 3 månader sedan och nu känns det som att det är dags igen, varje besök går loss på ca 7000kr i diverse behandlingar...(han har även tandhakar som "växer" fort och måste hållas efter ofta) Han är alltså ett "problembarn" utan dess lika och jag kan inte längre rida utan att få tanken "nu har han nog ont", eller får känslan av att han inte "vill".

När får man känna att man gjort vad man kan trots att hästen inte är så gammal?
Min veterinär är kanonbra, MEN verkar tro att jag är gjord av pengar.
Hade hon bara sagt att "du kan fortsätta hålla på men det kommer inte hjälpa på sikt" så hade jag lagt ner...
Har någon haft en liknande situation där man tillslut inte kunde motivera sig själv till att fortsätta traggla?
Hästen har varit i min ägo alltid och ligger mig varmt om hjärtat så för mig handlar det inte om att han ska tas bort/bli utdömd utan bara om hur mycket som är tillräckligt?
När kan ha få förtidspensioneras utan att jag får dåligt samvete för att jag inte gjort "tillräckligt" för att försöka få honom hållbar?

Sv: Hur länga ska man fortsätta behandla? När ska man ge upp?

Om inte en skicklig kiropraktor kan justera bäckenet så kommer troligen skadorna att fortsätta eller eskalera.

Veterinärer kan sällan ngt om rygg, nacke bäcken som kan återställas. De kan behandla sekundära skador i extremiteterna. Samma som med läkare varav kiropraktikerna har gjort oss den tjänsten. Det bör dock göras i det akuta skedet för bästa prognos.

Lycka till.

Senast ändrad:

Men om det inte går att hålla hästen frisk, är det verkligen försvarbart att hålla på att behandla?

Nja fast frisk har han ju blivit, i omgångar, kotledsinflammtionen har inte kommit tillbaks och behövt ombehandlas, dock tog det 4 behandlingar för han att bli frisk.
Det som behöver behandlas ideligen är ju rygg och tänder, "missköter" man det så kommer ju kotinflammationen tillbaks oxå så småningom.
Med "bara" rygg och tänder är ändå i snitt 1000kr/månad...
Så det handlar om "service" för att hålla honom frisk, lite för ofta enligt mig då men det är kanske så det är? Min fråga :)

Jag hade nog faktiskt lagt ned.
Du har gjort allt du kan, lagt ned mycket tid och extra pengar och har hållt på i 1½år.
Diskutera med din veterinär, kiropraktor och en oberoende veterinär också, om det känns bättre.
Men jag hade nog inte fortsatt om jag känt att jag gjort allt jag kan för hästen men inte lyckats helt.

Du behöver nog inte ha dåligt samvete för att förtids pensionera honom. Hästar är i grunden lata djur ;) och tror inte det är många som klagar över att chilla i hagen och göra vad de vill. Lite kompisar, mat, en fin hage och lite borstning då och då tror jag de flesta hästar är rättså nöjda med. :) -om man ska se det i hästens perspektiv.

Om det handlar om att förtidspensionera hästen inte att ta bort den förstår jag inte problematiken ? Det väljer du ju helt själv sekunden du vill göra så ?

Veterinärer idag agerar generellt inte spontant rådgivande att avliva hästen/ge upp såvida det inte handlar om rakt av djurskydd i fråga om lidande för hästen . Det är mkt restriktivt idag och inte minst för försäkringsbolagens del och sägande i det hela . Du som djurägare måste flagga till veterinären i fråga om odds och prognos .

Jag hade nog lagt ner, faktiskt.
Även om hästen blir pensionär, så måste den ju fortsätta behandlas för att inte ha ont, och som du skriver få kotledsinflammation (ev i framtiden).
En ledig häst måste också få må bra.

Du har ju trots allt kämpat i 1 ½ år nu, och det är väl "sagt/bestämt" att hästen alltid måste ha dessa kiro + tand besöken varje månad? Jag hade nog tagit bort istället för att pensionera. Just för att hästen kommer kosta lika mycket ändå.

Vad du än väljer, så lycka till med din häst! :)

Hej!

Min erfarenhet är att man kän börja fundera på att "ge upp" ungefär samtidigt som man börjar tänka tanken på att ge upp..

Jag hade diskuterat med behandlande veterinär, berättat hur jag känt och sett vad de rekommenderade. Så gjorde jag när min pålla fick ytterligare en skada med lång konvalscens och vet sa sin ärliga mening. Det kräver förstås att man litar på sin vet.

/Lavinia

Ta upp dina tankar med vet. FÅ veterinärer tar, sålänge det inte är en fråga om djurskydd, upp avlivning om inte ägaren själv öppnar för det. Men när ägaren tar upp det, så visar det sig oftast att veterinären tycker och kan ha tyckt ett tag att det nog är läge att ge upp nu, att hästen kommer aldrig bli helt bra/fungera utan en hel massa understöd.

Sen, TYVÄRR tror jag inte det är en ide att förtidspensionera honom, snedheten kommer påverka honom då med och han behöva hjälp med jämna mellanrum då med. Kiropraktor, antagligen några behandlingar etc. Är du beredd ta det så är det ju inga problem, men det där är nog tyvärr en sådan häst som kommer behöva hjälp även som haghäst...

Allt beror ju på hur länge man själv orkar och kan få fram pengar...
Själv har jag och min kille kämpat i drygt 10 år. Några saker som det alltid återkommer besvär av är: Pålagringarna båda fram (kotor) och kissing spines.
Han har även blivit opererad två gånger för cancer, haft ett par rejäla hovbölder (kliniköppnade och krävde gips), knäledsinfl. h. bak osv osv.
I perioder går det att rida honom normalt (dock ej hoppa högre hinder) och i andra perioder har jag Sveriges största hund att promenera med.

Börjar nu fundera på om vi kan kämpa oss genom hältan som behandlas nu. Det blir bättre men inte helt bra... Ska åka till Helsingborg på måndag och se vad de har att säga.
Är som person en sådan som vägrar ge upp så länge hästen vill kämpa. Jag kan bara inte även om det många gånger vore det bästa för min ekonomi och hälsa.
Har inte räknat ordentligt på vad han kostat i veterinär och medicin, la av med det när vi sprängde 100 000 kr för ett gäng år sedan.

Kan tillägga att min häst aldrig kommer pensioneras. Varken hans psyke eller rygg klarar det så när han inte fungerar som ridhäst längre får han vandra vidare.

Senast ändrad:

Jag skulle rekommendera att prova en ortobionomibehandling :)

Jag hade börjat med att byta kiropraktor och då enbart valt någon som är riktigt rutinerad.
För övrigt är SI leden ultraljudad och konstaterat fri från pålagringar (görs rektalt) ? SI leden är ofta den som spökar när de får återkommande problem. Hade en som behövde kombinationsbehandlas för att det till slut skulle ge sig, det räckte inte med att antingen sprutbehandla eller att kiropraktorbehandla utan först när vi gjorde både och på samma gång gav det sig äntligen och problemet har aldrig återkommit.

En annan sak är om det kan finnas ett trilskande bakknä, bakknäna kan vara hopplösa att upptäcka tom med böjprov då de kommer åt dem så pass lite med böjprov. Har hållit på med en som upprepade gånger blev sned, blev tillrättad flera gånger kiropraktorn kliade sig i huvudet för det borde inte komma tillbaka, flera rundor med vet som också kliade sig i huvudet för det fanns inget fel. Efter timmar av stirrande på benen i rörelse så började jag hänga upp mig på att var den inte aningen aningen kort i baksteget på ena benet, visade vet som tittade och började hålla med mig ok sa han nu går vi på vinst och förlust vi behandlar det där bakknäet även om vi inte får någon böjprovsreaktion, behandlades tom dubbel omgång och bingo där satt problemet för efter det blev den inte sned igen. Den har helt enkelt snedbelastat sig för att spara det bakknäet och väl lyckats så pass att den inte hade mer än lite ont i det, så lite att det inte gav utslag på böjprov men ändå tillräckligt för att den skulle snedbelasta och bli sned.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 881
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 785
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar