Hur lång vintervila?

J

Jojjo_93

Hur länge får din häst vila nu i vinter (eller får den inte vila alls)?

Min har tagit det lugnt i ca 2 veckor.

Sv: Hur lång vintervila?

Min häst vilar från novemberlovets slut fram till några dagar efter jul. Blir ungefär åtta veckors vila.

individuellt från häst till häst..

Den nya- 6år- tävlingskondis och exploderar av en dags vila har nu gått nästintill dagligen, men det blir ju lite lugnare än annars pga underlag, väder osv.. som längst står han 2-3dagar. Åker iaf till rishus och rider igenom/tränar ordentligt en gång i veckan.. nästa helg blir det träningtävling och om en månad startar vår tävlingssässong :)

min andra 6 år, "tar det lungt" lite kravlöst ridning ett par dagar i veckan, typ hela december, kanske fortsätter så hela januari, hon är lika glad av att slippa arbeta, nöjd bara hon blir kliad på :angel: och får se om hon sätts igång nu eller får fortsätta vila, ska ändå ställas i avelsboxen så..

3åringen ställdes helt i november efter 2 intesiva månader. ska sättas igång när underlag och väder är unghästvänligt (läs: någorlunda ljust så man hinner ta honom till grannens paddock och tillbaka) har har vuxit och mognat mycket av vintervilan så det blir spännande att se hur han är att rida i vår, han var ju underbar redan i höstas.

min har ingen planerad vila,han brukar ha 1 vilodag i veckan sedan blir det lite vila vid vaccinering,avmaskning och när jag har sjuka barn hemma:p

Min medryttarhäst fick vila i ungefär 1.5 månader. Men så är hon ganska ung och har gått relativt hårt från maj så hon förtjänade det.

Hästen har fått en oplanerad vila större delen av hösten och fram till nu pga sjukdom. Så nej ingen mer planerad vila även om vi kommer sätta igång honom väldigt försiktigt.

Den har hon tagit sig alldeles på egen hand från oktober fram till nyår, så det blir inget mer med det nu! :devil:

Det började med en ögoninflammation som medicinerades så att hon fick stå i en vecka, sedan en mystisk ofräschhet (som inte var något... :mad:), avlöst av en sårskada, som i sin tur avlöstes av en riktigt dålig mage under några veckor. Efter att ha ridits typ 2 gånger efter magavbrottet bet hagkompisen henne rakt över ryggen...

Så näpp, här ska hållas igång så mycket det bara går!
Känner jag fröken rätt så kommer hon att skaffa sig fler vilor, inget jag behöver lägga energi på att planera. :D

Dessutom är hon ju 5 år och stora damen, så helst skulle jag vilja dra ner på vilandet överlag. Men som sagt...

Senast ändrad:

Min har fått lite ofrivillig vila nu, pga att jag jobbat så mycket, men han har änd ågått två dagar i veckan så helt still har han inte varit. :)

*KL*
Våra hästar vilar också ofrivilligt nästan hela vintern. Alltså de står inte enbart i hagen ,utan de skrittas i skogen 2-6 ggr i veckan.
Ofta har jag dåligt samvete och funderar om de har tråkigt och själv går man omkring med en ständig ångest över att de inte tränas lika effektivt som på¨sommaren.:( Men det är ju så mycket som spelar in, vädret,jobb, skola osv.
Brukar ni andra ha dåligt samvete över sånt här eller är det jag som är nojjig:confused:

Min pålla mår bäst av att hållas igång så det blir ingen vila för henne. Dock blir uteritterna lugnare nu pga underlaget så hon går inte fullt lika hårt nu som annars.

Min dam mår bäst av att gå mycket, så planerad vintervila har jag ingen. Men jobbar jag mycket under t.ex. jullovet så blir det ju lugnare under den perioden, plus att det inte går att rida lika "hårt" på vintern när det är halkigt och stenhårt i marken.

Dock fick hon ett par månaders oplanerad vila i höstas..

Mina 2 hästar fick oplanerad vila i 7 månader... Jag spräckte knäskålen och kunde inte rida och jag fick inte tag på någon annan som kunde rida dem åt mig. Nu rids de, men har jag mycket plugg och inför tentor och så, kan det hända att de får några dagars vila. Ena hästen är 24-år och den andra är 5 år, så det gör inte så jätte mycket om de vilar några dagar.

"Normala" år får de vila i november när kylan sätter in och marken blir frusen. Det går ändå bara att skritta då. Sen kommer snön och då är det ridunderlag igen :laugh: De får även vila några veckor på sommaren och bara gå och äta gräs. Lägger även in vila någon gång emellanåt för unghästen.

Min 03a vilade 10 veckor, skrittades dock regelbundet de 4 sista. Ställdes av i slutet av oktober och är nu under igångsättning sedan nyår.

04an har inte fått nån direkt vintervila.. Han kom samtidigt som 03an ställdes av, men hade innan dess i princip vilat hela hösten. Han får vila nån vecka ibland med "jämna mellanrum", men får ingen längre sammanhängande vila som det ser ut just nu.

Jag tycker man har dåligt samvete hela vinterperioden.
Min -03a hade 3 veckors inplanerad vila i december eftersom jag hade kurs på jobbet och var iväg 12 timmar varje dag, så då han jag bara med att ta hand om dom.
Sen när jag skulle börja rida igång igen så frös det och är stenhårt i backen så det blir mest ut och skritta. Har tyvärr inte tillgång till ridhus.
Jag hoppas att man snart kan rida lite mer ordentligt.

Samma här ,vi har inte heller tillgång till ridhus.
Men om ca två veckor ska vi faktiskt ta och låna transport och åka iväg .:laugh: Få se hur det ska gå, våra hästar är inte vana med ridhus. Kan hända att det blir lite rodeo:crazy::D

Båda mina killar har haft ca 2 veckor vila i vinter, är nu under lätt igång sättning. Vilket nu sabbas efter som jag bara har skogen att rida i och igår när jag skulle ut var det jägare överrallt, typ 10m mellanrum mellan dom efter hela vägen jag fattar ingenting. Inget sagt om någon jakt och inga skyllatar eller något :( så det blir nervöst att våga sig ut igen snart...

04an har fått nästan två månaders vila, med några skrittpass för att hålle igång huvet lite.

07an har oxå fått nästan två månader, även om han inte jobbar så hårt i vanliga fall heller :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar