Hur lång vila efter vaccinering och avmaskning?

F

Fitness

Hur länge ska hästen vila efter en vaccinering? Några dar/En vecka?
Ska den vila en dag efter avmaskning eller är jag ute och cyklar där?

Sv: Hur lång vila efter vaccinering och avmaskning?

Avmaskning har jag aldrig hört att dom måste vila efter. Nu kommer folk bli sura på mig men egentligen måste hästen inte vila efter vaccinering men den får inte arbetas så den blir varm eller svettig så det är typ bara skritt som gäller. Men jag brukar låta min stå 2-3 dagar skritta 3-4 o sen rida som vanligt! Det har funkat för mig:)

Jag har lärt mig av veterinären att de inte ska ansträngas (bli svetiiga) de första 3-4 dagarna efter en influensavaccination.

Om dom haft ett karftigt maskangrepp, så kan det ta på krafterna att bli avmaskad .

Jag brukar rida lite lätt redan dagen efter .
Vid vaccination tar jag det lungt några dagar .

Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka