Sv: Hur lång tid...
Jag är av uppfattningen att det beror jättemycket på vilken mängd grovfoder en häst är van sedan år tillbaka att få.
Som exempel, en lättfödd ponny som varit "tävlingsponny" och fått väldigt lite hö i alla år men flera kilo kraft "för det är ju en tävlingshäst" och således blivit tjock av kraften men bantats på hö, hetsäter för nästan all framtid...
Jag vet ponnier som äter upp 2 kg hö på 10 minuter.
Min häst fick för några år sedan 12 kg hösilage per dygn och det var alltid renskrapat i boxen och hon var jämt hungrig! Sedan fick hon gå på fri tillgång en vinter och därefter haft fri tillgång nattid följande 2 vintrar och hennes ättid har tredubblerats. Efter första månadens "glädjeätande" på fri tillgång kunde hon vara nere i 12 kg per dygn igen, men tuggandet tog dubbelt så lång tid eftersom hon inte hetsåt.
En häst som VET att maten inte tar slut snabbt tuggar långsammare.
Dessutom i mitt fall skiljer tuggtiden mycket på omständigheterna.
Lunch i hagen med konkurrens från hagkompis och icke fri tillgång -då kan hon trycka i sig 3 kilo på en halvtimme en timme.
Nattetid ensam i boxen går det mycket långsammare, från insläpp för närvarande kl 17 tills morgonfodring runt 06:30 får hon i sig 6-8kg hösilage max.
Det är ca 7 kg på 13,5 timme dvs
nästan 2 tim för 1 kilo hösilage....
Hm ja, det där måste verkligen vara olika från häst till häst