Hur lång tid...

Qodrofenia

Trådstartare
hur lång tid ca
tar det för eran häst att äta upp 1 kg hö ?

berätta gärna vad det är för typ av häst storlek osv.
förstår givetvis att det skiljer mycket från individ till indivd och vid olika värderlek.

Vill gärna ha olika exempel..

finns det någon studie om detta kanske`?

Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid...

Ute bland andra hästar så tar det ca 20 min för min häst, han är ett varmblod på 157 cm.
Inne tar det kanske lite längre tid.

Halvblod med mycket fullblod i, 156 cm, 9 år. Tar väl ungefär 15 min för henne att äta upp 1 kg hösilage.

Har fri tillgång nu, men innan så åt min 5 kg på ca 1,5 timme, blir väl 18 minuter i snitt ;) (hösilage då).
Irish Cob-korsning, 2,5 år och 160 cm.

hösilage går ju tydligen ner fortare än hö verkar det som..vad har du för ts på hösilaget?

Shettisarna har o göra i ca 1,5 timma, d-ponnyn i ca 45min. Mina hästar får såpass mkt hö så de behöver aldrig hetsäta.

1 kg hö + 0,5 kg lucernhack tar lite drygt 1 timme för min häst, hbl på 3 år.

Gissar att enbart höet skulle ta ca 30 minuter, då hon småplockar och varierar sig mera när hon har lucernet i krubban samtidigt.

Förut hade vi en häst i stallet som åt 3 kg på 40 minuter. I lugn takt, inte alls stressat eller så, men han hade stor mun och tog stora tuggor.:D

För min lättfödda travare 155 i mkh tar det ca. 30 min för 1 kg hösilage.
För mitt frieserföl(7mån) tar det ca. 40-55 min.
Hösilaget har en torrsubstans på 65%.

Hjälp!!!Åh vicken intressant tråd tänkte jag,här får jag säkert läsa o förstå att min häst inte ä ensam om att äta så här fort....Men ack vad jag bedrog mig:crazy:
Mitt haflingersto,c-ponny,äter 1 kg hö på ca 10 min, ibland ännu fortare:eek: !!!
Lättfödd, men får ordentligt med hö samt fri tillgång till halm....
men de ä inge kul att hon kastar i sig maten...suck

Här är mina:

Mkt svårfödd isl.häst, 3 kg på ½ dygn (om han är riktigt hungrig äter han 1 kg på 1 h och sedan lignare med resten:crazy:)

Mkt lättfödd isl.häst 1 kg på ca. 20 min

Lagon lätt/svårfödd isl.häst 1 kg på ca. 45 min. Men han har fritt och håller sig mkt bra i hullet:)

*knapplån*

Fjording på 138 cm som är MKT lättfödd
(Bantar...får tot. 7-8 kg hö per dygn)
1 kg hö tar ca 1 tim

// M

Halvblod med mycket fullblod i, 156 cm, 9 år. Tar väl ungefär 15 min för henne att äta upp 1 kg hösilage.

Kommer inte ihåg det exakta TS, men det är ganska torrt. :p

Hon är rättså normalfödd, varken svår eller lätt att hålla i hull.

*kl*
intressant att se hur olika det faktiskt är mellan olika hästar.

ska kolla min i morgon få se hur han äter..antar att han kommer vara långsammast.

För min fjording tar det 10min att upp 1 kg vare sej det är hö eller hösilge. hon kan absulut inte ha fri till gång då hon alldrig slutar äta.:crazy: hon stog på fri tillgång i 8månader och slutade alldrig att hets äta. hon äter nog extremt fort.//anna

Ardenner ca 2 tuggor för ett kilo hö. = 1 min.
Araberna ca 15-20 min.
Connemaran ca 40 min.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka