Hur lång tid....

Sv: Hur lång tid....

Jag brämsar tills jag får önskad effekt, eller iaf så att hästen lugnar sig en aning iaf.

Och det rä så jag varit med om att man gjort också - och fortfarande har jag samma erfarenhet av bremsade hästar.

Jag kan förklara pållan som jag har, folk säger till mig åhh vilken underbar å trygg,snäll,pålitlig mm. Jag kör,hoppar,rider western tricktränar mm men detta beteende som hon får hoss hovis har hon aldrig visat mot mig, ´kvittar vilken hovis jag väljer tjej/kille så blir det samma visa varje gång. Hovisen som jag har nu är nog den snällaste man kan hitta han har ett otroligt tålamod mot henne han brukar inget våld mot henne osv.
Det var nån som skrev att man kan ju träna bort det å självklart är det min filosofi med hästar, men det är ju en kostnadsfråga, ska jag ta hem hovis var och varannan dag så måste ni ju själva förstå att ekonomin inte håller :devil:.
Hon har dessutom såpass bra och starka hovar, växer långsamt och skorna tappas aldrig så det kan gå ca 11-12 veckor mellan skoningarna å då är det bara litesom behöver tas.

Med detta så ansåg jag att det som verkade "bäst" var att bremsa, gjorde det sista gången på henne å hon stod blixtstilla.

Så min fråga var altså helt enkelt hur länge den kunde sitta på åt gången, bara hon står stillså går det på högst en halvtimme :smirk:

det är inte för länge, bara du inte "spänner bremsen för fullt" hela tiden. har fått bremsa vid vet. besök då hästen gått på pencillin.
(gick in med sond i framknät i ett sticksår) då är det ju bra om hästen står still;)
han bremsades i säkert en tim...(med varierat tryck) allt på vet. inrådan, och ja han är spec. på häst.
det går ju inte att ge lungnande till häst som står på pencillin.

han är bremsad efter det oxå, utan problem.

Har själv svårt att tro att det är smärtsignalerna för jag har testat att försiktigt "bremsa" med handen. Hästarna står helt stilla och liksom "sjunker in i sin egen värld" Lovar att jag aldrig tagit i och man behöver absolut inte spänna bremsen något hårt för att få önskat resultat.

hur tränar man en häst att inte tycka sprutor är obehagliga?

*Kl*

Har också hört att det är hormoner som utsöndras och dom blir lugna.
Hur som helst har min häst blívit bremsad på klinik nu 4 gånger (istället för lugnande) och det har inte vart problem en enda gång. :)

Ylva86 skrev:
Har själv svårt att tro att det är smärtsignalerna för jag har testat att försiktigt "bremsa" med handen. Hästarna står helt stilla och liksom "sjunker in i sin egen värld" Lovar att jag aldrig tagit i och man behöver absolut inte spänna bremsen något hårt för att få önskat resultat.

va det svaret till mig ??????
vad som gör att hästen står still, har jag ingen kunskap om.
"spänna" bremsen hårt, har vi heller aldrig gjort.
bara så hårt som behövs (absolut inte mer) och med varierat tryck.....

Alla levande varelser tycker att sprutor är obehagliga. Men hästen ska inte hoppa omkring och vara ohanterbar för den sakens skull. Det är en tillitsfråga. Man behöver inte sticka sönder hästen för att få den att inte hoppa omkring.

kom just att tänka på en komisk sak, har en inackordering hemma som avskyr veterinärer, när han skulle vaccinera henne spände hon sig så sprutan såg ut som en krokig blixt

Har en häst i stallet som bremsas vid skoning, men man kan ta loss bremsen medans hovis riktar skorna och liknande så är det ingen fara!

Jag använder brems på min pålle när hovslagaren slår på skorna bak. Bara prercis när sömmarna slås i. Innan skickade han den stackars hovslagaren i väggen. Nu gör hovis i ordning båda bakskorna och sen när det är dags att spicka på dem, så åker bremsen på ett par minuter, så att hovis hinner spicka. Sen åker bremsen av och han kan fortsätta att jobba.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar