Hur lång tid....

Trådstartare
...kan man ha en brems på? måste ha det när hästen skos, men oroar mig för skador, vill inte att det ska bli blodstopp eller nått :crazy: har ingen erfarenhet av brems nämligen

Sv: Hur lång tid....

Ta istället tag i det verkliga problemet! Varför gillar inte hästen att bli skodd? Vänj den på ett lugnt och metodiskt sätt att bli det utan tvång! Man gömmer bara det verkliga problemet med brems! Läste ett bra förslag hur man kan lösa ett problem som detta i "mannen som tar hänsyn till hästar". Brems får man bara använda några minuter har jag hört.

Lycka till!

det går bra att använda mer än några min. ibland är det dessutom nödvändigt. om man behöver ge lungnande (tex domesedan) och hästen redan går på tex hippotrim, så går inte det då det kan vara direkt dödande....
då är det jättebra att bremsa....
men givetvis måste man veta vad man gör..

jag som bara är lite snurr i huvet vad är brems??

lyckades inte få till någon bild.. någon annan som är mer haj på det?

det är iaf ett rep som sitter fast i ett handtag och man tar hästens överläpp och snurrar fast repet runt den.

konstigt förklarat men men..

jag har haft många svårskodda hästar och jag har aldrig behövt en brems, det du behöver är en lugn och förstående hovslagare som verkligen vill att hästen ska gå att sko på vanligt sätt.

Min häst är jätte-svår att sko, en hovis jag hade använde brems... det blev bara värre sen.. Själv var jag inte med vid det tillfället och hade inte tillåtit det om jag hade fått välja..
Brems använder man inte långa stunder...
En lugn hovis med gott om tid är att rekommendera..

Bremsning.... är inget annat än rent j-a djurplågeri !!! :mad: :mad:
Förstår inte hur det kan vara tillåtet...

PeCo skrev:

I vissa fall är bremsen ett nödvändigt och mycket bra hjälpmedel..

Och ta reda på lite mer fakta innan du säger att det är djurplågeri.:mad:

Bremsen gör att hästen utsöndrar endomorfiner i kroppen.
Dom kan t.o.m. bli mycket trötta av det.

Bremsen gör INTE ONT.
Däremot finns det alldeles för många okunniga hästmänniskor som använder brems på felaktigt sätt.

Gör man helt rätt från början kan man bremsa samma häst om och om och om igen utan problem.

Till dom som inte vet hur den ser ut.
Detta är en typ av brems..

3164.jpg

AM

Senast ändrad:

Djurplågeri är det inte, brems kan vara bra att använda vid situationer tex om du har en häst som ej gillar att bli stucken av spruta.
sånt tränar man inte på och behöver hästen sin medicin så måste den ha det.

Nafayette skrev:
I vissa fall är bremsen ett nödvändigt och mycket bra hjälpmedel..

Och ta reda på lite mer fakta innan du säger att det är djurplågeri.:mad:

Bremsen gör att hästen utsöndrar endomorfiner i kroppen.
Dom kan t.o.m. bli mycket trötta av det.

Bremsen gör INTE ONT.
Däremot finns det alldeles för många okunniga hästmänniskor som använder brems på felaktigt sätt.

Gör man helt rätt från början kan man bremsa samma häst om och om och om igen utan problem.

Till dom som inte vet hur den ser ut.
Detta är en typ av brems..

3164.jpg

AM

Sorry då... hade precis för mig att det är SMÄRTSIGNALERNA vid bremsning som startar utsöndringen av opioidreceptorer....

PeCo skrev:
Sorry då... hade precis för mig att det är SMÄRTSIGNALERNA vid bremsning som startar utsöndringen av opioidreceptorer....

Knappast..:smirk:
För då skulle det inte gå att bremsa en häst mer än ett par gånger..

AM

PeCo skrev:

Jag hoppas att du är medveten om att när man kniper åt hårt runt mulen på hästen så utsöndras det någon typ av hormon som lugnar ned hästen. Men du verkar tycka att det är bättre att hästen går helt amok i stallgången och skadar sig allvarligt, än att man bremsar en stund och undviker skador:smirk:

Nafayette skrev:
Knappast..:smirk:
För då skulle det inte gå att bremsa en häst mer än ett par gånger..

AM
Men just det är min erefarenhet av bremsade hästar. Hästar som blivit bremsade ett par gånger blir det gärna inte igen.

Då har man förmodligen bremsat på bet sätt, dragit åt på tok för hårt ellerliknande.

Hur hårt ska man dra åt en brems för att det ska vara rätt då, enligt dig?

Jag har väl en lite annorlunda syn på bremsar än vad de flesta andra har. En häst ska klara alla vardagliga ting (skoning, tandraspning, sprutor, avmaskning oav) utan brems eller lugnande, och gör den inte det är det något man får träna på. En brems för mig används som lugnande vid en akutsituation. Vid situationer där hästen har ont eller måste ligga still tills en veterinär kommer eller liknande.

Att säga att vad som är lagom är som att säga att inga tjejer har över st 41 i skor, inte tillfärlitligt. Men sen behöver man inte dra åt allt vad man pallar.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka