hur lång tid...

L

lenizen

...har man på sig från det att vet. har dömt ut hästen tills att man måste verkställa...??? Tänkte med försäkringsbolag o sånt.
Jag vet att min vet. ska skriva ett papper som jag sedan ska skicka till mitt f.bolag och som dom ska godkänna. Men sen då? :confused:

Det kan nog variera från bolag till bolag. Jag vet de som fått hästen utslagen men velat ge den ett sista bete och sedan tagit bort den när betesperioden var slut. Tror dock du ska höra med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Tråkigt...

Jag ringde och frågade Sveland om just det. och detta är vad som gäller för DEM..

När man fått intyget från vet så har man en månad på sig att skicka in det. Intyg äldre än en månad godtas inte. Sen när man fått beslutet från försäkringsbolaget så ska det verkställas inom skälig tid.

Nu T-märkte ju jag, och efter 2-3 veckor började bolaget undra varför jag inte skickat in papper om märkningen (jag hade grymt svårt att få ut en vet som kunde märka) men när jag förklarade hur det låg till var det ju inga problem.

Men det bästa är att ringa sitt bolag och fråga. Om jag velat ge hästen ett sista bete så hade jag fått lösa det genom att riva sönder intyget, ge hästen betet och sedan skaffa ett nytt intyg och skicka in. De godtar alltså inte intyg äldre än en månad, och man får inte flera månader på sig att verkställa beslutet. Däremot har de inga problem med att man struntar i att skicka in ett livskadeintyg och istället avvaktar och sen skaffar ett nytt senare (vilket jag hade gjort om det inte varit så att min vet slutade på kliniken och flyttade och jag orkade inte med att behöva byta vet mitt i alltihop).

men enda sättet att vara säker är att ringa sitt bolag och fråga. Jag lovar de inte tycker det är en konstig fråga och har hört den förut =)

Oääää! Jag har ju inte märkt Ritza än (intyg den 22 maj...). Det stod ju inget i pappren om att det måste vara gjort inom en viss tid, och hon har varit på betäckning, tog sig inte o fick stanna på station. Förhoppningsvis kommer hon hem till fodervärden som hon bor hos inom en vecka (MED bäbis i magen)o då ska hennes vet märka henne.

Jag har dock inte hört ifrån något undrande SveLand ombud, o ingenstans i pappren står det något om tidsgräns, o jag har definitivt inte tid att åka en vända till med henne just nu (först hämta hos foderv, sedan åka yttertligare fem mil för att träffa vet o tillbaka o lämna o åka hem. NEJ!).

Undrar vad som händer om vet märker henne o jag helt sonika skickar in pappren? Om de hör av sig får jag väl förklara läget. Tror jag testar så...

Pratade med mitt ombud i dag och hon sade att jag skulle avliva så snart som möjligt efter utdömning och att det inte fick dröja mer än tre veckor.

Gruvar mig redan :crazy:

När jag fick min häst utdömd i julas så fick jag inga papper alls på det.
Veterinären pratade med försäkringsbolaget och sedan kontaktade han mig att det var ok. Detta var på en fredag (19:e) på måndagen (22:e) så avlivades han. Han var iofs akut sjuk så det var bråttom. Hade det gått att göra redan på fredagen så hade det gjorts då.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur