Hur lång tid tar en agilitytävling?

Daff

Trådstartare
Jag har tänkt åka och kika på en agilitytävling imorgon och funderar hur jag ska räkna ut vilken tid jag behöver vara där.

Första klassen börjar 8 och det är ca 40 hundar före den som jag vill se. När tror ni att jag måste vara där då för att hinna i tid?
Jag vet att på utställningar brukar man säga att domaren bedömer 15-20 hundar/timme men jag har ingen aning om hur man ska tänka när det gäller agility :/

Är alla i samma klass?
Senaste tidsschemat jag såg räknar de 1 min/hund i hoppklass, lite mer i agilityklass. Om det är flera klasser är det ju banvandring etc emellan också.
På sbktävling finns förmodligen PM med preliminära tider utskrivna, men de brukar inte invänta tiden om de ligger före utan bara köra på.
Men ja, agility går rätt snabbt.

Det är samma agility 1 men jag ska se large och dom går efter small och medium.

Jag kikade faktiskt på pm:et men det stod bara när första klassen skulle börja och inget om hur man skulle beräkna tiden eller någon ytterligare tid tyvärr, lite dåligt kan jag tycka!

Mellan tummen och pekfingret: 1 minut per ekipage i agilityklass, 30-40 sekunder per ekipage i hoppklass :)

Ah, Jenka hade visst redan skrivit ;)

Jag har tänkt åka och kika på en agilitytävling imorgon och funderar hur jag ska räkna ut vilken tid jag behöver vara där.

Första klassen börjar 8 och det är ca 40 hundar före den som jag vill se. När tror ni att jag måste vara där då för att hinna i tid?
Jag vet att på utställningar brukar man säga att domaren bedömer 15-20 hundar/timme men jag har ingen aning om hur man ska tänka när det gäller agility :/

När jag utbildade mig som tävlingsledare sa vi 1 sekund per hoppklassekipage, 1,3 sekunder för agilityklassekipage. Så 40x1,3=52 minuter. Sen får man räkna med banvandring (8 eller 16 minuter beroende på hur stor klassen är, står i PM om det är två banvandringar) och om det är t. ex. hoppklasser före agilityklasserna börjar måste man räkna med banombygge på kanske 15-20 min.

Många arrangörer vågar inte skriva ut preliminära tider för det blir ett jäkla ståhej när de inte stämmer (för det gör dem inte alltid tyvärr).

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 606
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 516
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
660
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar