Hur lång tid tar det innan era hästar är lösgjorda?

M

MangoLinda

Hur lång tid tar det innan eran häst går i form när ni rider dressyr? Kröker den på nacken med en gång och arbetar med ryggen eller tar det ett tag? Hur gör du den lösgjord? När du rider ut får den gå som den vill då?
(hästen är olika mjuk, samarbetsvillig varje dag men nu menar jag på ett "medel" )

Sv: Hur lång tid tar det innan era hästar är lösgjorda?

Skrittar alltid fram min häst ca 20 min, börjar med lång tygel. Kortar tygeln efter ca 10 min och jobbar henne mycket med bl a avsaktningar och volter i båda varven. Hon jobbar på tygeln med en gång, men det kan ta ca 10 min till, innan hon känns riktigt lösgjord. Jobbar mycket med tempoväxlingar, stora och små volter, avsaktningar och i gångsättningar. Det brukar som regel då ta ca 30 min, så resterande 20-30 min "jobbar" vi med sånt vi behöver träna på. Så allt som allt rider jag 45-60 min pass i dressyr, lite då beroende på hur passet går.

efter 10-20 min i trav o skritt med volter, serpentiner, övergångar så börjar han bli mjuk och jobbar bra.
När jag rider ut får han gå hur han vill med långa tyglar, men när jag kortar tyglarna så betyder det att han ska jobba lite, brukar göra lite skänkelvikningar, halter och övergångar. Sen får han gå på långa tyglar i skritt.

Mina hästar är alltid lösgjorda, det är ett kvitto på gårdagens arbete sas.

Min ponny skrittade jag fram på lång tygel i ca 20 min (han var 21 så han behövde ganska lång tid på sig :P) Kortade tygeln och arbetade på kort tygel i ca 5 min jag vill inte skritta på kort tygel för mkt i skritten. Joggade ca 15 min i trav gjorde lösgärande rörelser , skänkelvikning m.m. men han jobbade alltid mjukt (Han var lite hingstig blev valack när han var 13... och om det kommer en snygging då kan man ju faktiskt fjädra upp sig lite :P)

för det mesta så är d det.. om vi har varit ute i skogen och busat dan innan så kanskew inte så mkt..annars skrittar jag fram i en tio minuter och sen travar i lägre form ett tag o flyttar i lite skänkelvikningar o så.. ;)

Skrittar lite på lång tygel och börjar ganska snart jobba lite i skritt, enkla övningar först och sedan med mer samling, hon går i form på en gång. Efter skritten så galopperar vi i lite samlat/ökningar för att få loss henne ordentligt, sedan är hon jättefin!! Så bra som jag kan få henne att gå i alla fall ;)

min arbetar alltid i form. sen beror det på dagsformen och gårdagens arbete hur lång tid det tar innan han är helt lösgjord. han är fortfarande unghäst och orkar inte alltid riktigt med sig själv, så ibland tar det sin tid innan han fått ordning på hela sin stora kropp...

Min medryttarhäst tar ganska lång tid att få lösgjord. Skrittar och travar fram ca 15 minuter mycket böjda spår trav i lättridning, börjar sedan sitta ner på honom rider då mycket öppna och skänkelvikning,

Låång tid,hellst ska man longera i en kvart innan jag börjar skritta honom,då är han nöjd och jobbar bra sen. Men det går ju från ryggen med oxå,får börja med att skritta i 10 min och sen trava på stora volter(har ingen paddock,bara ridvolt!) länge så att han börjar söka dig neråt,eller iallafall har lite egen motor,då först kan jag sakta av till skritt och börja jobba honom i lägre form,mycket volter och åttor,då han inte kan öppna /sluta/ slänkelvikning än(har börjat jobba med det sistnämnda)
Han är ett varmblod,9 år och ca 174 cm,började utbildas till ridhäst för nått år sen tror jag(är bara medryttare!) men har nu fåttt fin muskulation på hals och rygg,så vi har hittat rätt liv åt honom!

Just nu tar det alldeles för lång tid! (kommer mot slutet av passet) Det är svårt att inte bli frustrerad och "ge upp"...

Men hästen är ung och jag börjar misstänka att hon har lite "växtvärk" så nu är det ändå dax för en liten paus.

Först skrittar jag fram på långa tyglar i minst en kvart och börjar sedan att trava direkt(hästen är en het unghäst med otroligt mycket energi och power som bara blir stressad om man tar skritt på kort tygel före traven) Rider mest på fyrkantspåret men lägger hela tiden in halvhalter och tempo växlingar.

När hon senare slappnad av och hittat takten, börjat söka sej framåt neråt och fått under bakdelen så lägger jag in åttor, stora volter och serpentiner. Lägger sedan in korta galopper och skrittpauser påde på lång och kort tygel. Efter ca 20-30 minuter går hon i en relativt satdig form!

När jag rider ut rider jag nästan bara med vikten men hon får inte gå som hon själv vill..däremot är jag inte så jättenoga med formen.

//Erica

Inte min egen, men hon går alltid i form. Från det att jag tar tygeln. Sedan jobbar jag mycket med halter i början, vill att hon svarar perfekt på förhållning-eftergift-framåtdrivning innan jag börjar trava. När jag har joggat igång i trav och galopp brukar hon kännas mjuk och lösgjord ordentligt. Ändå går hon lektion 3-4 h/dag med näsan i vädret utöver de 3 h/vecka jag rider henne...hon är så duktig! :)

Den häst jag rider har precis börjat få mer muskler i bakbenen och går inte alls stadigt i formen. Men hon har sina bra dagar och då brukar det släppa först efter galoppen. Innan det brukar jag skritta fram ca 10 min, trava i serpentiner, volter och på fyrkantspåret ca 10-15 min och sen göra lite halter och sen galoppera. Efter detta brukar hon vara ganska lösgjord och om jag har tur så söker hon sig i rätt form. Efter uppvärmingen brukar jag träna tex skänkelvikning, skolorna, galoppfattningar och lägga in några tempoväxlingar och halter. Vid hoppträning brukar hon "gå i form" nästan direkt :)

// Lully

På hästen som jag red förrut kunde det ta allt från 20 minuter till en timme eller så fick jag han inte riktigt lösgjord på ett helt ridpass. Han var sån att om man fick fram honom så gick han jättefint men det var just det där med att få honom att jobba med bakbenen som var det svåra :crazy:

Precis det problemet jag har! nån som har några tips på övningar för såna hästar?

den hästen jag rider 1 gång i veckan för en dressyr tränare behöver jag bara sänka nacken och böja lite i kroppen, för att hon sedan ska vara helt lösgjord. medans ägaren har kämpat i 1 år för samma tränare med det.
:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 743
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
944
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama