Hur lång tid tar det att skritta 3 km? (Och hjälp mig välja ridhus)

_Charlotte_

Trådstartare
På ett ungefär bara? 20-25 minuter, är det rimligt?

Jag ska skaffa ridhuskort till hösten och har två ridhus att välja mellan. Det ena ligger på skrittavstånd från stallet, förutsatt att man får rida den närmsta vägen. Annars blir det lite längre, 4,5 km, och då är det inte säkert att jag orkar rida i snöstorm i vinter ;)
Men förutsatt att den korta vägen är ridbar, har jag alltså 3 km till det närmsta ridhuset. Med bil tar det knappt 10 minuter. Det är dock upptaget mer (ridskola och stort privatstall), men har ganska gott om tider dagtid och halva ridhuset är ledigt två kvällar/vecka (men då får man räkna med att dela med alla inackorderade). Om jag gör samma sak i höst som nu, eller i samma omfattning, kommer jag kunna rida dagtid.

Det andra ridhuset tar det ca en halvtimme med bil till, men det är å andra sidan ledigt "alltid". Typ 4 heldagar/månad och en kväll i veckan som det är bokat, annars är det ledigt.

Priserna är ungefär lika, så det är inte avgörande. Har transport och dragbil när som helst. Vilket hade ni valt?
 
Om din häst skrittar 6km/h så tar det 30 minuter att skritta dessa 3 km. Om du väljer att göra det så är hästen uppvärmd och klar när ni kommer fram. Lägger du in lite trav går det givetvis fortare. Jag hade nog ditt läge skrittat avsuttet 1-2 km och sen travat resten av biten.
 
Om din häst skrittar 6km/h så tar det 30 minuter att skritta dessa 3 km. Om du väljer att göra det så är hästen uppvärmd och klar när ni kommer fram. Lägger du in lite trav går det givetvis fortare. Jag hade nog ditt läge skrittat avsuttet 1-2 km och sen travat resten av biten.

Ja, det hade varit helt perfekt.
Tyvärr är det inte så bra väg, asfalt större delen av vägen och ca 1 km är intill en större väg. Det är där jag inte är säker på om man får rida.
Hästen är trafiksäker och cool, så så är ridvägen inte något problem, men snabbare än skritt går det inte att rida.
 
Kan du rida dagtid hade jag tagit det närmaste. Det är skönt att kunna rida dit även om du sedan tar bilen ibland....
 
Ta det närmaste tycker jag. Då kan du rida dit när det är bra väder och åka när väglaget och vädret är sämre. Köra en halvtimme till det andra ridhuset blir ordentligt dyrt i längden.
 
@Wingates Jag tänker att det dels blir väldigt stumt, och framförallt väldigt halt att trava på asfalt. Skulle inte vilja göra det mer än ett fåtal steg. Dessutom är det "sista kilometern" så att säga som är intill en större, tyngre trafikerad väg.

@a1agnlju Ja, jag tänkte också på kostnaden... Och tiden. Jag misstänker att det blir mer sällan jag ger mig av till ridhuset om jag MÅSTE dra fram transporten, lasta, köra en halvtimme dit och lika långt hem, mocka ur transporten osv. än om jag KAN rida dit också, och åker vi så är det bara några minuter. Det blir nog såpass stor skillnad i tid att jag rider dubbelt så mycket i det närmre ridhuset, än vad jag skulle göra i det andra. Trots att det är svårare med tider där alltså.
Får bli det närmsta :)
 
Hade valt första alternativet. Smidigt om du kan rida dit och så går det snabbt dom gånger du kör transporten dit istället för att du alltid måste köra en halvtimma till det andra.
 
Jag tycker inte 3 km är särskilt långt, jag har haft det som gångavstånd från buss till stall :p Och så får du ju hästen framskrittad och klar när du ska träna i ridhuset.

Jag går 3 km på 30-35 min beroende på underlag, men då är jag också lång med långa ben och halvspringer så folk kallar mig för "älgen" :D Om du skrittar på i rask takt lär det ju inte ta så mycket längre än så. Och som Matmissbrukaren säger: om du kör dit pga tidsbrist/dåligt väder så tar det ju inte alls lång tid.
 
jag hade inte velat rida utmed en tungt trafikerad asfalt väg 1km på vintern. tänker bara på hur vallarna ser ut vid vägarna här, och hur halt det blir på asfalten..
lastar hellre och kör till det andra ridhuset.
 
jag hade inte velat rida utmed en tungt trafikerad asfalt väg 1km på vintern. tänker bara på hur vallarna ser ut vid vägarna här, och hur halt det blir på asfalten..
lastar hellre och kör till det andra ridhuset.

Man rider inte PÅ den vägen, utan på en väg alldeles intill så att säga. Så på vintern blir vallen "mellan" de två vägarna (och på den mindre vägen som jag alltså skulle rida på)
 
Min lilla häst med korta ben skrittar 3km på ca 25 minuter och min stora med stort kliv och som man inte hinner med i promenadfart tar det knappt 20 minuter :) travar jag bara en liten bit också så kanske drygt 15 min :)

Jag hade nog valt det närmaste, skönt att slippa ta släp varje gång och man får bra uppvärmning :)
 
Man får räkna med ca 10min per km. Tror det stämmer in på dom flesta hästar om man inte skrittar på i en väldig fart.
 
Har 2,6 kilometer asfaltsväg till ridhuset. Tar max 30 minuter för oss att skritta (annars 27-29, snabbast tid vi avverkat sträckan i skritt på var 25, men då gick det en annan häst ca 200 meter framför hela vägen ;))
. Skrittar alltid dit (om vi inte har lite bråttom, då kan det bli lite långsam trav andra halvan av vägen), men kan ta lite trav på hemvägen när han är uppvärmd (eller galopp om det är packad snö)
 
På ett ungefär bara? 20-25 minuter, är det rimligt?

Jag ska skaffa ridhuskort till hösten och har två ridhus att välja mellan. Det ena ligger på skrittavstånd från stallet, förutsatt att man får rida den närmsta vägen. Annars blir det lite längre, 4,5 km, och då är det inte säkert att jag orkar rida i snöstorm i vinter ;)
Men förutsatt att den korta vägen är ridbar, har jag alltså 3 km till det närmsta ridhuset. Med bil tar det knappt 10 minuter. Det är dock upptaget mer (ridskola och stort privatstall), men har ganska gott om tider dagtid och halva ridhuset är ledigt två kvällar/vecka (men då får man räkna med att dela med alla inackorderade). Om jag gör samma sak i höst som nu, eller i samma omfattning, kommer jag kunna rida dagtid.

Det andra ridhuset tar det ca en halvtimme med bil till, men det är å andra sidan ledigt "alltid". Typ 4 heldagar/månad och en kväll i veckan som det är bokat, annars är det ledigt.

Priserna är ungefär lika, så det är inte avgörande. Har transport och dragbil när som helst. Vilket hade ni valt?

Jag hade valt de du kan rida, du behöver ju inte bara skritta till ridhuset utan du kan ju trava så hästen är uppvärmd och klar när du kommer till ridhuset så du kan på en gång påbörja olika övningar/hoppa dressyr eller vad du nu pysslar med=)
Och bara latmasken som hindrar dig att rida dit och måste du rida dit när det är snöstorm då? och om det nu skulle vara storm och du ska träna för tränare packa in hästen och åk dessa 3 km istället?
Ist för att åka 30 min till de som är längre bort åk 3 km med släp till de som ligger kortast=)
 
jag har hastighetsmätare på vagnen när jag kör, och min häst skrittar 14km/timme. Har inte varit med om att någon häst inte har hängt med i det tempot. Det är alltså skritt, utan drivning, där hästen skrittar med hela kroppen och inte masar sig fram. Min häst är ca 155cm i mankhöjd, med bra övertramp i skritten.
 
Jag har drygt 3km till ridhus. Vägen dit är en mindre landsväg, 50 - 70 km/h. Skulle aldrig få för mig att rida dit!
Lastar hellre och kör bort :) Har ridbana hemma, så behöver inte åka så mycket... :)
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 537
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 522
Senast: Yrja
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 276
Senast: BusBarro
·
Ekonomi & Juridik Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här...
2
Svar
22
· Visningar
4 018
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp