Hur lång tid tar det att rida in en häst?

K

Kallblod

Man får ju alltid räkna med fram & motgångar men hur lång tid tar det att rida in en häst i genomsnitt skulle ni säga?Nu menar jag inga avancerade grejjer utan t.ex rida ut i skritt,trav & galopp?

Sv: Hur lång tid tar det att rida in en häst?

det beror på hästen...
ridit in ganska många hästar och för mej har det tagit ca 2mån från sadel vänjning till att rida i skritt trav och galopp i paddock och i skog.

vart med om en ponnykorsning som det tog en vecka med och vet en häst som det tog nästan ett år att rida in.. men det är juh ovanligt.

viktigast är att du tar det lugnt och lyssnar på hästen, den visar om du går förfort fram.

lycka till

Håller med ovanstående! Har också ridit in många hästar och om hästen är välhanterad tex är tömkörd osv. går det snabbt. Ungefär efter 2 månader tror jag att nästan alla kan gå små turer med sällskap. Det finns undantag, red in en 4 åring som efter 1 1/2 månad gick pay and jump men det är ovanligt, den hästen var ju dels lite äldre och gick att ta lite hårdare dessutom var han super snäll och lättlärd. Vi hade också en unghäst med väldigt mycket nerv som jag försökte rida in under flera år, den blev aldrig ridhäst vilket var synd då hon hoppade super och hade underbara gångarter. Hon fick väldigt fina föl istället!!!

De kallbloden jag varit med och ridit in har det gått väldigt lätt och snabbt med. Från och med att man hoppar upp så tar det väl några veckor (så att de kan ridas i skritt trav galopp i skog under"ordande" former). De fattar att de ska gå och springa och sånt,
mer att det är lite vingligt i början och att de inte förstår hur man ska svänga ^_^

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV