Hur lång tid tar det att fodra upp mager krake?!

Novali01

Trådstartare
Har fått liten krake i stallet som är mager som en skrika.:grin: Hon är 4 år o halvblod och har varit hos mig i 3 veckor. Hon har fri tillgång på fint hösilage, äter 14 kilo per dag o då är det nästan lika torrt som hö, hade TS 80. Sen får hon 1,5 kilo hackat strå, ville inte äta det i början så jag ökar långsamt nu när hon äntligen petar i sig det.
2 kilo havre, mineraler och b-vitamin.

Är kollad med maskkontroll o hon nollade på allt.

Min fråga är nu hur lång tid det tar innan man kan se nån skillnad? Har aldrig nånsin ägt en mager häst!:D

Sv: Hur lång tid tar det att fodra upp mager krake?!

2 veckor.
Ser du ingen skillnad så måste det till ytterligare åtgärder.

Kan du få i henne olja?

Sorry, glömde säga det!:o Sen 1 vecka får hon 2 dl olja/dag! Och jo, det är skillnad på henne. ¨Så här såg hon ut för 3 veckor sen:

30242575.jpg

Och så här idag:

30421051.jpg

Men jag vill ju sluta känna revbenen....:cool:

Jag skulle inte rida mer förrän den fått lite mer ryggmuskler, kanske lite lätt då om du inte väger så mkt. Kan du inte promenera/tömköra/longera ett tag?

Men den kommer nog bli jättefin. :) Äter den dåligt, komplettera lite med nåt godare, typ röra ner lite havre eller så i lucernen. Funkar hos oss:)

Sadelavtrycket på fotot kan man ju tolka som att hästen har blivit riden.

Sorry, glömde säga det!:o Sen 1 vecka får hon 2 dl olja/dag! Och jo, det är skillnad på henne. ¨Så här såg hon ut för 3 veckor sen:

30242575.jpg

Och så här idag:

30421051.jpg

Men jag vill ju sluta känna revbenen....:cool:

Jag tycker det är stor skillnad till det bättre så jag tror inte det ska bli några problem och tänk vad olika det kan vara, jag vill kunna börja känna revbenen på min häst :angel:

Näh ja kollade på det mkt tydliga sadelavtrycket på hästens rygg på nedersta bilden, men om den bara haft sadel på sig för annan motion så var det inget att fästa nån uppmarksamhet vid :P

Det är nog ingen katastrof att sitta lite på den heller, men tänkte bara ge lite input om hur jag själv tänker om jag har en häst helt ur form, fet och otränad eller mager och omusklad. :)

Jag tycker det är stor skillnad till det bättre så jag tror inte det ska bli några problem

Håller med, det ser mkt bättre ut på sista bilden och det betyder ju att det redan vänt.
vad är det för värden på grovfodret?

Lätt motion ökar näringsupptaget.
Och eftersom att hästen ser bättre ut så är ju allt på rätt väg.
Sedan så beror det hela litet på ryttarens vikt också.
50kg spelar t.ex. inte mycket roll.

Ha ha ja lätt motion är det minst sagt eftersom hon inte är inriden! Jag har suttit på henne 7 ggr och eftersom jag inte har tillgång varken till paddock eller ridhus så är det vår lilla väg som gäller. Där kan hon nu gå med mig på ryggen och trava några steg så någon motion är det inte fråga om!

Övrig tid tillbringar hon med sina kompisar i 3 hektar stor hage. Men det är ju snö snö snö överallt så det finns ju inte så mycket att pilla med där heller. Därför utfordras de 2 ggr ute per dag också förutom de 3 ggr inomhus.

Analysen på hösilaget:
80 TS
60 smältbart protein
7,2 energi

Jag tycker det är stor skillnad till det bättre så jag tror inte det ska bli några problem och tänk vad olika det kan vara, jag vill kunna börja känna revbenen på min häst :angel:

Ha ha ja det problemet har jag ju med mina andra...har som sagt aldrig ägt en så mager häst förut.

Jag ser ju själv nu när bilderna ligger ihop att hon faktiskt gått upp rätt bra. Men som sagt aldrig fel med lite tips.

Men den kommer nog bli jättefin. :) Äter den dåligt, komplettera lite med nåt godare, typ röra ner lite havre eller så i lucernen. Funkar hos oss:)

Nej, hon äter inte dåligt. Gillade inte lucernen i början, tog ca 1,5 vecka innan hon åt det men hösilaget äter hon upp allt så jag ger mer o mer för varje dag.

Den lilla kraken vräkte i sig mat de 3 första dagarna, trodde väl hon dött o kommit till himlen där det fanns obegränsat med mat!:D Men sen lugnade hon ned sig och äter nu på ett normalt sätt.

ja det finns ju inget att kommentera ang. det fodret : )

som sagt: jag tycker det ser ut som det vänt rejält med tanke på den korta tiden. skulle inte oroa mig!

Ja jag håller med, tycker också den ska motioneras lite lätt, håller matlusten uppe och gör att maten tillgodoses på rätt sätt:) Men jag tyckte den fortfarande var såpass tunn över ryggmusklerna på nedre bilden där bossorna såg ut att ligga att jag själv hade satsat på lite mer uppbyggnad från backen. Men det är en smaksak det.

Men hullet är helt klart på väg åt rätt håll, ingen katastorf alls längre på den undre bilden. Bra värden på silaget förresten!:)

Senast ändrad:

Utan att gå in på långdragna detaljer som inte har med utfordring att göra så är hästen mycket speciell pga sin uppväxt. För 2 mån sen hade hon aldrig haft en grimma på sig, än mindre stått i ett stall eller träffat så mycket människor o maskiner som hon gjort nu!

Att tömköra henne är inte att tänka på då hon är mycket skygg o bakrädd. Däremot att sitta på henne tyckte hon var helt ok så då gör jag det!:D Jag gör allt för att vinna hennes förtroende, får numera klappa överallt o DET kan jag säga fick man inte för 3 veckor sen!

Ja, ang hösilaget så är det 2:a året i rad vi får så himla fina värden! Känns helt super när man räknar foderstat o inte behöver lägga till protein på annat sätt till de normaltjockisarna jag har i mitt stall! Och kraftfodret kan hållas nere även om jag nu hör till den gammaldags typen (!) som håller på att havre är det bästa för en häst...:D

Men jag tackar iaf för allas input! Skadar aldrig att vara på säkra sidan...

Okej då förstår jag. Du får lägga uppfler bilder senare i vår. :idea:

Ett annat riktigt bra tips för att få hästen trygg är att gå med den. Jag har upptäckt med mina hästar att ju mer man går på konstiga ställen, desto mer kommer hästen lita på dig. Har en riktigt bakskygg liten en som jag gått inne i bostadsområden, till coop forum, förbi bussar och allt möjligt med, och den blev snäll som ett lamm när vi gått lite i mer "stimulerande" miljö:p . Ju läskigare ställen jag går på, detso snällare är den. Så extremt menar ja förstås inte att du ska hantera den från början, men du förstår principen :p

Va avis jäg är på ert silage. Själv har ja hö med kvot 4,7, vilket gör att min bantande lilla minsting måste äta lucern och därmed få ännu mindra hö än bara pga bantningen.

Senast ändrad:

Bara en tanke, går det att slänga på ett täcke?

Kan du inte ge den mer hö ute?

Det är ju ingen katastrof. Trodde du skulle via upp ett revbensspjäll:angel:

Liknande trådar

M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 743
Senast: Ylva86
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 127
Senast: SiZo
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka