Hur lång tid tar det att fodra upp mager krake?!

Sv: Hur lång tid tar det att fodra upp mager krake?!

Kan du inte ge den mer hö ute?

Det är ju ingen katastrof. Trodde du skulle via upp ett revbensspjäll:angel:

Nej, det är inte hon som äter upp det då utan de 2 julgrisarna hon går ihop med!

Tro mig, hon ÄR mager....kan spela gubben Noak på hennes revben...:(

Analysen på hösilaget:
80 TS
60 smältbart protein
7,2 energi

Jättebra foder.
Med en kvot på 8 i grovfodret så kan du öka på med oljan.

Du kan utan vidare ge 2dl tre ggr/dag = 6dl/dag.
Om hon inte gillar lusernhack så skippa det och gå över till något smaskigt färdigfoder med högt energivärde i stället.
Ett pellets av något slag suger också åt sig tillskottsolja på ett bra sätt.

Grovfodret är så pass bra att du inte behöver fundera så mycket på vad hon äter utan bara på hur mycket hon får i sig.

Ja, oljan ska höjas är tanken och hon äter lucernen nu, var bara första 1,5 veckan hon dissade det som jag skrev.

Men jag skulle egentligen vilja ha svar på den fråga jag ställt? Dvs HUR lång tid tar det egentligen att fordra upp en såpass mager häst? Nu har vi ju klarlagt att jag har en bra foderstat, vilket jag nog visste innan för det är ju inte det jag fråga om,;). Utan är det någon som VET hur snabbt en häst kan lägga på sig?

Svårt att säga exakt siffra tror jag... det beror nog på individen! Min åring tappade lite hull kring jul när det var 30 minus i flera veckor och hon var otäckad och vi har inte så bra hö - såg att hon började falla ur liiiite över rumpan och ökade på lucernet, gav havre och olja och på kanske tre veckor såg hon ut som hon gjorde innan hon föll ur - dvs med en bra överlinje och normal-hull över mage och revben.

Mitt fullblodssto har jag haft i 9månader ungefär o hon har inte förens nu börjat bli normal i hullet,men fullbloden brukar ju va svårföddare än halvbloden.
Jag säger dock tvärs emot alla andra, håll igång o motionera henne för då kan du ge henne mer foder utan att riskera att hon blir sjuk. (menar inte att du ska överanstränga henne)

Utan är det någon som VET hur snabbt en häst kan lägga på sig?

För att kunna svara på den frågan så måste man ju först veta förutsättningarna.

På ungefär 2 veckor så skall man se skillnad om man har gjort rätt.
Och det kan vi ju konstatera att det är så från bilderna.

Då så är en motfråga:
Lägga på sig till vilken nivå?
Hästen lägger ju på sig som det är nu.

Om du menar till "frisk" nivå så kan du räkna med att det kan vara okej efter runt 2 månader med den takt som du har.
3 veckor har redan gått så 5 veckor kvar då.
Från bilderna så ser det ju ut att gå mycket bra.

TACK! Äntligen ett vettigt svar på min fråga!:D:D

Det var precis det svaret jag var ute efter...alltså vad jag kan kalkylera med....!

Märks inte alls att jag är ekonom o vill ha allt uträknat o klart, va??.....:rofl:

Om du har bråttom- köp några säckar Hestekraft o den är fet till sommaren:angel:

:D:D Nej, jag har inte bråttom med tanke på att hon kommer att drunkna i bete hos mig i sommar!:D

Hestekraft är ju jättebra men denna lilla krake får stå sig på billighets havre...:angel:

Jag fick hem en smal kuse.
Fick fri tillgång silage med bra värden, åt väl ca 15-17 kg av det. Sen fick han ett kg lucernpellets som jag blötla, betfor och 2 kg groov 125.

Dag 1

16492453.jpg

14 dagar

16961119.jpg

6 veckor

17675887.jpg

HA! Det var väl det jag visste! Hon STANNAR!
a010.gif

För min märr tog det cirka 3 veckor innan man såg att hullet började återhämta sig efter sjukhusvistelsen.

Jisses vilken lite krake o vad fiiiin den blev!:banana::banana: Bra jobbat måste jag säga, hoppas min blir lika tjusig!

Över sommaren ja, har aldrig sagt nåt annat! Piluttan dig, va!:p

Det är nog olika på olika hästar.min kille(då fyra år enligt tänderna) som jag köpte för 2 år sedan tog det ca 1 år att få upp i bra hull..han vägde bara 318 kilo när jag köpte honom men vägde bara 218 kilo när han kom till sverige några månader tidigare..har du någon start vikt? jag vägde min kille var 4 månad för att ha koll på att han ökade i vikt då han även drog iväg på höjden så det va svårt att veta att vikten ökade

Vilken informativ bildserie.
Tack för att du visar den.

Hästen är t.o.m. litet rund på sista bilden.
Rätt mat ger så mycket.

Liknande trådar

M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 743
Senast: Ylva86
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 127
Senast: SiZo
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka