Hur lång tid ska man ge sin häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ainavi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 851
A

ainavi

Min häst drabbades för några år sen av karpalledsinflammation.Hon blev friskförklarad efter en tids konvalecent.Nu häromdagen red jag och i traven så kändes det som att hon snubblade till,visade ganska tydlig hälta ett par steg men försvann någorlunda.Tyckte hon ändå linkade lite.Skritten och i galoppen kändes det ingenting.I traven kändes linkningen stegvis.Idag när jag longerade henne så visade hon tydlig hälta.

Eftersom hon är begränsad i ridningen så kan jag inte göra det jag vill egentligen.Rider annars western och börjat med distans nu.Bara pp ritter än så länge.Rädd att jag ridit på för hårt med henne.Pp ritter har väl varit runt 1,5 mil.Ska låta henne stå nån vecka och se om det försvinner,om hältan finns kvar så åker jag in till atg med henne.Om det skulle visa sig att det kom från karpalledsinflammationen.Skulle ni ge hästen en chans till?

Sv: Hur lång tid ska man ge sin häst?

Jag tycker att du ska behandla det här som en akut skada och inte fixera dig vid carpus. Det låter ju snarast som om din häst kan ha vrickat sig. I så fall behöver den hållas i stillhet ett par dagar, och det kan även behövas stödlindning.

Sv: Hur lång tid ska man ge sin häst?

Hej
och tack för ditt svar.Tyvärr ser jag allt det negativa alldeles för fort fram.Men hon kommer alltid vara begränsad i ridningen,och om jag vill fortsätta med ridningen inom western och distans så kan jag inte det.

Vad skulle ni ha gjort?Man tänker ju på att skaffa en ny häst,men det är ju pengar och tid förstårs man inte har.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 555
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 031
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka