hur lång tid innan?

M

moonlightgarden

bör man sänka ner krafft fodret innan man släpper hästen på bette och hur lång tid innan bör man sluta helt med krafft protein?
 
okej, bör man sluta så tidigt eller hur lång tid innan bör man senast ta bort det?
 
När det gäller att dra ned på kraftfoder så behöver man inte vara särskilt försiktig. Man kan ha som regel att när det börjar lukta fränare i boxen så är det dags att dra ned på/ta bort Proteintillskott.

mvh Jessica
 
Okej, men det är lite svårt för mig att veta, eftersom att hon reddan går ute dygnet runt och käkar upp gammalt död gräs m.m. i grannens hage...
 
jo jag vet hur det brukar lukta i boxen, men hon står inte i boxen längre, men vi har inte släppt dom på sommarbete än heller. så då e det svårt å sluta med proteintillskotet när det börjar lukta fränare i boxen.
 
Oj, sorry. :o Läste inte förra inlägget tillräckligt noga.

Jag skulle nog inte ge något proteintillskott när hästen har gräs att äta.

Ger du något hö och har du värdena på det höet i så fall? Hur har den gamla foderstaten sett ut och hur såg hästen ut på i hull och muskler på den?

Tror du hästen behöver stödfodras på riktiga betet också?

mvh Jessica
 
vi ger nästan 5 kg hö, vilket betyder att hon får i sig nästan 5,5 kg hö
värdena på höet är 7,2 MJ energi och 12 mg smällbart råprotein.
hon har gått på egentligen nästan 5 vilket alltså blir nästan eller helt 5,5 kg hö, kan faktiskt bli lite gran över det oxå...
0,250 kg vetekli, 0,300 kg krafft protein och 0,5 kg krafft plus grön.
det dom går på nu är dött gräs och det som växer i sumpmark. eftersom att vi inte har släppt dom på betet än.
 
Är det en ponny vi pratar om?

Jag tycker att du ska fortsätta ge allt kraftfoder tills du släpper på riktigt bete. Du kommer ju behöva vänja in gräset lite försiktig så börja med att ta bort Krafft Proteinet när hästen äter gräs halva dagen och ta även bort Pluss Grön när hästen går hela dagen i gräshagen. När hästen äter gräs dygnet runt så tycker jag att du kan ta bort klit också.

Hoppas svaret blev lite mer givande nu. ;)

mvh Jessica
 
japp det är det, en riktigt envis en :)

okej, amen vad bra då vet jag :)

jo nu blev det litte bättre att förstå sig på hur man ska göra :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
489
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
922
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp