hur lång tid innan träning för instruktör?

cili

Trådstartare
när er häst har stått ett längre tag och ni sen börjar rida igång den igen, hur länge väntar ni då innan ni börjar träna för instruktör igen?

jag ska börja rida igång min häst som stått i nästan ett halvår, och behöver ha andras synpunkter på det hela.
givetvis kan jag ju inte börja träna förrän han orkar gå ett helt pass. men frågan är om det ger något att ta hit instruktören även om jag bara kan skritta större delen av lektionen?
jag måste ju fortfarande träna på sitsen, och jag kan ju få tips om övningar att stärka musklerna och förbättra konditionen med. men som sagt, är det värt pengarna när hästen inte kan ridas ordentligt i alla gångarter?

kanske ska tillägga att hästen inte stått så lång tid pga skada

Sv: hur lång tid innan träning för instruktör?

nej jag hade nog inte tyckt att det var någon ide.
att du får höra hur du ska sitta i traven och galoppen , när du endast kan skritta låter överflödigt.
prata med instruktören på marken (telefon?) om muskulaturstärkande övningar och konditionsövningar.

ta tid på dig och stärk upp hästen ordentligt innan du tar ut istruktör. :bump:

Jag skulle nog ha väntat ett par månader tills hästen var så pass igång att man åtminstonde kan rida ett lagom hårt pass.
Sitsen i skritt är inte så svår att reda ut själv, alt. kanske be ngn kompis kolla till dig nångång ibland.

Jag skulle iaf inte lägga pengar på en lektion i skritt..

jag red lektion på min häst i enbart skritt under hans konvalecens och de gick jättebra, fick hjälp med att få honom lösgjord och min sits och sånt..man kan göra mycket i skritt så onödigt tycker inte jag att de är.
dessutom fick ja hjälp att hantera hans pigghet, så jag fick ut väldigt mycket av dom lektionerna i bara skritt.

Det kan bero på hur mycket du brukar rida, om det är din enda häst så tycker jag att det är värt det. Det finns mycket man kan göra i skritt, träna på sitsen, lösgörande, öppna, sluta, sidförande. Sedan så kan det bero på hur ens instruktör är, vissa är precis som om deras register tar slut om man inte kan rida i alla gångarterna. Annars så tycker jag det är en superbra idé.:banana:

Jag rider gärna för instruktör även om det bara går att skritta. Det är så ibland på vintern här när paddocken är full av is tex. Det finns massor att arbeta med i skritt.

Jag skulle nog ha tagit ut tränare rellativt snabbt men de är mycke för att ja tycker de är grymt kul och givande att rida för något!

men hade infat om att vi inte är helt igång både hästen och jag.

när er häst har stått ett längre tag och ni sen börjar rida igång den igen, hur länge väntar ni då innan ni börjar träna för instruktör igen?

jag ska börja rida igång min häst som stått i nästan ett halvår, och behöver ha andras synpunkter på det hela.
givetvis kan jag ju inte börja träna förrän han orkar gå ett helt pass. men frågan är om det ger något att ta hit instruktören även om jag bara kan skritta större delen av lektionen?
jag måste ju fortfarande träna på sitsen, och jag kan ju få tips om övningar att stärka musklerna och förbättra konditionen med. men som sagt, är det värt pengarna när hästen inte kan ridas ordentligt i alla gångarter?

kanske ska tillägga att hästen inte stått så lång tid pga skada

Det är ju helt beroende på vilken instruktör man har. Hur den tänker. Om den anser att markarbete bara kan utföras i trav.

Hälsning Maja

Jag hade väntat tills hästen kunde gå i alla gångarter faktiskt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka