Hur lång tid innan pälsen växer ut?

LindgrenV

Trådstartare
Har två katter hemma som bott hos mig sedan två månader tillbaka ungefär. De är innekatter och trivs bra med det (De har tidigare haft tillgång till att gå ut hur mycket de vill genom kattlucka och öppet fönster på första våningen men har ändå valt att hålla sig till att sitta och glo i fönstret). Flyttade för ett år sedan till nytt hus och började vantrivas, ena katten betedde sig som en deprimerad och flyttade in i princip permanent under soffan. Drog även på sig självskadebeteenden genom att bita sig själv i pälsen o.s.v. Blev kal över svansen och väldigt gleshårig över rumpa/länd. Självklart tog vi med BÅDA katterna till veterinären i tanken att det ev var någon form av parasit. Så var det alltså inte och det enda man kom fram till var alltså vantrivsel.

Det var alltså självklart att ta med katterna när jag flyttade hemifrån, så att de kommer bort från huset och hundarna som de inte trivdes med (De accepterade hundarna på gamla stället men det ändrades vid flytten). Nu trivs katterna som fisken i vattnet och blir bortskämda med mycket skötsel och kärlek av mig :love:

Pälsen har växt tillbaka en del och ser mycket bättre ut, inga sår eller något kvar och han har slutat att bita sig. MEN han har fortfarande ganska kal svans (inte alls som innan) och ganska tunnhårig bakdel. Kommer det ta väldigt lång tid innan det växer ut eller kan jag räkna med att det aldrig mer växer ut? (Tänker om hårsäckarna dött eller så)
 
Sv: Hur lång tid innan pälsen växer ut?

Har inte varit med om sådan depression hos katter tidigare men min katt lyckades fastna med en hårtuss, stor som en enkrona, i en stol för 2-3 år sedan. Det blödde inget, men vätskade lite, läkte på ett par dagar... och håret växte aldrig ut igen.
Så det kan mycket möjligt vara trasiga hårsäckar eller något liknande, det sade iallafall veterinären om min katt.

Kul att katten är glad och trivs nu :)
 
Sv: Hur lång tid innan pälsen växer ut?

Inte jag heller, därför vi inte räknade med det först utan var helt inställda på ohyra. Men när vi sedan fick svar så såg man ju också hur deprimerad han var. Känns jätteskönt att han är sig själv igen och trivs, för det är världens underbaraste katt! Nu går han med mig överallt, äter, sover i sängen, gosar och är social. Vi för samtal med varandra varje dag :p

Ah, som jag misstänkte. Tror nästan så är fallet här med för svansen var riktigt illa ett tag :/ vet också att pappas katt råkade döda hårsäckar när han satte sig på en glödande fimp på gatan. Han hade alltid en kal fläck på benet efter det.. :crazy:
 
Sv: Hur lång tid innan pälsen växer ut?

Isola började plocka päls pga foderallergi. Nu har hon varit symtomfri i ungefär sex-åtta veckor och på den tiden har det hunnit bli ordentligt fjunigt på magen medan håret på benen växt ut betydligt mer, där syns det nästan inte alls att hon varit helt kal.

Så det kan nog skilja rätt mycket beroende på plats på kroppen, hur länge de bitit (tänkte på det här med döda hårsäckar) och den individuella katten.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 502
Senast: Imna
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 504
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp