Hur lång stallgång behöver man?

chilling

Trådstartare
Ska försöka fördela om mitt stall och få plats med en stallgång, idag är det två stora boxar och jag vill göra boxarna lite mindre och göra en stallgång så att hovslagare kan sko på gången m.m.
Om jag ska använda befintlig byggnad så blir stallgången 2,4m bred och 3.35m lång, får man plats på det? bredden tror jag fungerar men längden? Vad tror ni, någon som har erfarenhet?
 
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

Ställ hästen i boxen så som den skulle vara uppbunden i gången, sen mäter du hur långt bak 3,35 är.
Räcker det för din häst att stå uppbunden och sträcka ut benet bakåt så hovslagaren kan jobba? :)
 
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

är byggnaden bara 3,35 lång? eller är det en foderkammare eller annat i andra änden som kanske kan rivas lite?

min box är 3*4m lång och det är lite litet om man ska stå och kratsa fröken sprattelgubbe t ex(stor+ lång häst).


vad har du för hästar? hur stor är byggnaden och hur stora boxar behöver du?
 
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

byggnaden är 3.35 djup och 7.45 lång, idag är det två fullstora boxar. Skulle vilja ha en stallgång och två boxar i den byggnaden, men får inte ihop det! Har foder och sadlar i annan byggnad. Den ena hästen är 1.60, den andra 1.67cm i mankhöjd. Tips!?:)
 
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

finns inte så mycket man kan göra i den byggnaden tyvärr.
det minsta måttet för hästarna är 9 kvm dvs i ditt stall är måtten då 3,35*2,7. stallgången kan då max vara 2,05 om du har en mm tunn boxfront, dvs blir stallgången 1,97m om du har 4cm tjocka boxfronter.
gör du boxarna mindre så är de inte godkända för storhästar på 161-170cm,

i och för sig så behöver den ena boxen till 160 hästen bara vara 8 kvm, men 8 kvm är väldigt litet till hästar. men har du det så så kan stallgången bli 2,27m bred (med 4cm tjocka boxfronter). detta är dock det absoluta minimumet för dina hästar, och det är nog bättre att försöka bygga ett nytt stall och då göra 2 större boxar och en ordentlig stallgång.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

kl

Jag hade hellre gjort en utbyggnad och gjort en skötseldel i stället för att bygga om inne i stallet.

Behöver inte bli så komplicerat och inte så dyrt. Det räcker gott och väl med en betongplatta av lämpligt mått och sedan väggar och tak såklart..men det behöver ju inte vara superduper isolerat och sätter man in bra belysning bör det räcka till en bra yta för hovis.

Kanske i samband med ingången till stallet?
 
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

byggnaden är 3.35 djup och 7.45 lång, idag är det två fullstora boxar. Skulle vilja ha en stallgång och två boxar i den byggnaden, men får inte ihop det! Har foder och sadlar i annan byggnad. Den ena hästen är 1.60, den andra 1.67cm i mankhöjd. Tips!?:)

Du kan inte ha ett dörrhål som är lika brett som stallgången är bred och öppna dörrarna och binda upp i dörrhålet när hovslagaren kommer och om/när vädret tillåter?

Finns det någon möjlighet att bygga ut stallet just framför skötselplatsen?

4,5 meter tycker jag ger rätt så lagom space framför och bakom hästen, men mindre än 4 meter tror jag känns trångt.
 
Sv: Hur lång stallgång behöver man?

Lånar knapp.

Tack för svar alla! Får inte bygga mer så jag kan inte bygga ut, det va bra tips att ha dörren öppen, tänker även sätta boxdörrarna längre ned i stallgången så kan en av de vara öppna så hovis kan smita in där om hästen får panik eller så.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 829
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 556
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 466
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 907
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp