Hur lång ska sadel gjorden vara??

JessicaM

Trådstartare
Hur lång ska sadelgjorden vara? Bättre om den är så lång som möjligt så inte lädret ligger mot huden?

Sv: Hur lång ska sadel gjorden vara??

Omkring 10 cm. på var sin siden när den är åttdraget.
www.saddleguide.com
mycket info.
Oh, häng du med våra disscussion om stångbets funktion?
Az

Förslå, jag tänkt fel, jag var i tum mot.
20-25cm eller du kan räkna att gjördringen ska vara bakom armbogen.
Az

Nej da, med den måsta vara sopas kort att du kan tighta till sadeln.
Az

20-25 cm lång sadelgjord? Jag har svårt att tänka mig någon har en 2dm lång (kort) sadelgjord.

20 tum kanske.

Eller menar du 20-25cm från mitten av sadelgjorden och upp till sidan? För då är det ju snarare 50cm ;)

20-25 cm lång sadelgjord? Jag har svårt att tänka mig någon har en 2dm lång (kort) sadelgjord.

20 tum kanske.

Eller menar du 20-25cm från mitten av sadelgjorden och upp till sidan? För då är det ju snarare 50cm ;)

THANK YOU!! jag behöva en wake up call.

JESSICA!!!!!!!!!!!
Jag mena 20-25 från sadel ringen till gjörd ringen på var sin sida.
Vad du kan göra är ta ett snor och mätt runt bröstet från bakom armbogerna, då har du längd på din sadel gjörd.
Az

THANK YOU!! jag behöva en wake up call.

JESSICA!!!!!!!!!!!
Jag mena 20-25 från sadel ringen till gjörd ringen på var sin sida.
Vad du kan göra är ta ett snor och mätt runt bröstet från bakom armbogerna, då har du längd på din sadel gjörd.
Az

Hehe jag förstod faktiskt vad du menade :laugh:

Han har en på 80cm nu och den är för liten enligt mig så jag ska införskaffa mig en lite längre

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 035
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: iNHALE
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka