Hur lång konvalescens?

Sv: Hur lång konvalescens?

Det är individuellt. Beror på var den lösa benbiten återfunnits, hur man har opererat, eventuella komplikationer, ledens övriga status mm. Fråga den veterinär som opererat, han eller hon är bäst lämpad att svara.

ingen som har egna erfarenheter ang konvalescens och igångsättning? Visst får jag svar av veterinären när det är dags men jag vill ändå höra hur det gått för andra och få lite tips?

När min häst blev opererad för broskbildning i knäleden sa min vet:love: att när det rör sig om operation in i en led är det konv. i minst 3 månader.
Därefter igångsättning. Men det kan ju nog skilja lite från häst till häst och vilken led det handlar om...? men det är ett litet riktmärke hur lång tid du kan räkna med...

För 7 veckor sedan plockade vi bort 2 st Birkeland på min pålle. Gjordes vid MK. De förhållningsorder jag fick med mej hem var boxvila 2 veckor, sedan paddock 6 veckor och återbesök innan igångsättning.

Jag behöll honom kvar inne längre dock, med korta snuttar i liten hage när de andra hästarna var "hemma vid stallet" och flera små promenader varje dag. Han blev alldeles för sprallig att ha själv ute.

Nu går han sen 2 veckor tillbaka tillsammans med de 2 andra, de är väl kända med varandra och det är det lugnaste för honom. På tisdag är det 8 veckor och då ska vi in för koll.

Var rätt svullet de första veckorna, fortsatte att ha honom lindad även efter att bandageringen var slut. Nu sen han fått gå ut är han riktigt fin. 2 små gallor finns kvar. Positivt är att han oftare ses stå stilla och parallellt med bakbenen, rumpan rör sig jämnare.

Jag misstänker att man kommer att vilja behandla leden ytterligare, innan igångsättning.

Väntar nervöst på tisdagens ÅB.

/tina

tack för infon!
Är väl lite orolig eftersom båda bak skall opereras men det bör väl gå bra eftersom vet tror det.
Torsdag nästa vecka skall vi åka och tyvärr blev det inte i Östesund(5 mil dit) utan till Bergsåker, Sundsvall (23 mil), trist för honom framförallt på hemvägen.
Lycka till på återbesöket, jag håller tummarna!

Uppdatering efter ÅB.
Han var ohalt i rakt fram och på lina. Men reagerade lite när vet böjde kotleden. Så det blev en behandling till, tuppkam/cortison och tillbaka om 3 veckor igen. Under tiden kan han fortsätta gå i hagen och jag kan börja promenera honom 30-40min om dagen. Sen trodde ho nog att det var dags för igångsättning. Ungefär som jag väntat.
Hans ledvätska var ju i dåligt skick när vi började, skulle tro att annars hade det varit klart nu.
Blev oxå rekommenderad glukosminpreparat för att hjälp leden lite. Det fanns lite småskador efter bitarna.
Så om det klarar sig med detta så är vi uppe i 11 veckor konvalecens
/tina

vad skönt ändå!
Imorgon skall jag iväg, hämtar in honom 4 på morgonen för att lasta kl 5, hualigen....

Jag köpte honom föressten från Norrtälje :)

Birkelandsfraktur kotled: 2 v på boxvila, 4 veckor i liten sjukhage, sedan ut i stor hage.

(Min dam översatte det till: 5 dagar på box, några dagar i liten hage meddelst rusher och sen stoor hage med lekkompis, tjohej.. :crazy: )

Artroskopi i hasled: 2 veckor på box, 6 veckor i liten boxhage. 2 veckor i 'sjukhage'. Utsläpp i stor hage.

Det är vad jag fått. Stoet var snudd på symptomlöst, OP gick klockrent. Hon opade birkelandsfrakturen. Valacken var halt från hasleden HB, det var en diagnostisk artroskopi och han var 8 år. Det var 'sista försöket' att få honom fräsch, därav den striktare konvalescensen. Annars hade det varit somf ör birkelanden.

Samma klinik, samma oppande vet, olika behandlande vet. Hasleden 2001, birkelanden 2006.

Uppdatering:

Det gick väldigt bra idag med operationen.
Konvalescensen är som följer:
2 v boxvila, sedan 3 v sjukhage ca 5x5, under denna period kan han skrittas för hand ca 20 min dagligen, därefter gå i hage som vanligt. Efter dessa 5 veckor skall han kunna sättas igång i normalt arbete, men jag börjar med att skritta en månad, spelar ju ingen roll igentligen för det börjar bli hårt i backen här då så skritt är väl det enda som funkar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Bee
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
789
Senast: Amk
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 911
Senast: Noxos
·
Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka