Hur lång konvalescens för hovböld?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Doriskis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 6 042
D

Doriskis

Fick åka in akut till klinik idag där man hittade en hovböld vid trakten och strålen. Hovis skar upp och ut kom en massa var och blod. Nu är han gipsad och måste därför hållas torr om hovarna såklart. Vi har återbesök på onsdag med trolig omgipsning igen.

Nån som har mer erfarenhet av hovbölder som har behövts skäras upp så mycket att det måste gipsas efteråt och vet ung. hur lång tid de brukar behöva vara gipsade? Är faktiskt förskonad från denna typ av problem med tidigare hästar..
Förstår att det såklart är individuellt men ville ändå kolla om nån kan säga nåt ungefärligt..

Tack på förhand

Sv: Hur lång konvalescens för hovböld?

Du får räkna med 3-6 veckor. Minst.

3-6 veckor i gips?? Usch.. det var inte uppmuntrande.. Har en unghäst som INTE uppskattar boxvila eller liten hage.. Men men, vad gör man.. Och vilken häst uppskattar egentligen det..

Min ena hade en gigantisk hovböld höger bak förra våren (pga sömtryck) Tyvärr blev den så stor eftersom vet trodde att det va en hovbensfraktur och satte på ringsko och det tog 4veckor extra för dem att hitta felet. (blev inte rätt behandling förrän jag hotade med att tälta i löpargången:crazy:)

Fick opereras och de skar upp en bra bit av hovväggen ett fält som va ca 2,5cm längst ner och smalnade av till ca 6mm vid kronranden, hade även gått upp under kronranden och va på väg in i kotleden. Hon var gipsad och stod på box i 10veckor, efter ytterligare 6veckor började jag skritta henne försiktigt vid hand. Fick ha en special dojja på den hoven tills hovväggen växt ner ordentligt. Tog väldigt lång tid innan hon kunde lägga ordentlig vikt på hoven.

(Tyvärr fick hon sej en smäll på andra bakbenet förra hösten som grädde på moset (vet inte vad hon lyckats med i hagen:cool:) Valde att betäcka henne i våras, och givetvis skadade hon sej ytterligare när hon va på betäckningen:devil:. Hon fastnade i elrep och "skalade" skenan i bak, och senorna fick stryk.
Hon är den typen av häst som ska gå i vadderade utrymmen.. Och hon borde inte ha några bakben.
Så nu är hon en fetknopp som är dräktig på 120dygn. Och hon är väldigt nöjd med att bara strutta runt i hagen.)

/LL

Min fånghäst fick två bölder tätt efter varandra. Båda gångerna skar hovis upp, gipsade och sedan satt gipset i totalt två veckor (med omläggning en gång). Efter det var det så fint att hon kunde få på skon igen.

Lazy Lady:
Men usch vilken hemsk historia... Hoppas att du slipper mer..

Var på återbesök idag på kliniken och de behöll honom ett par dagar då de fick skära upp ytterligare lite mer. Kanske går det att sätta på en sko i början av nästa vecka, vi får se hur det läker över helgen..

Hon är en MKT underhållande dam som är dyr i drift:devil:.. Men som sagt, hon är jättenöjd med att gå och va fet i sin lilla hage. Hoppas nu på en fin fölunge:laugh:

Hoppas din häst piggar på sej snart, min gick att sko efter ca 6veckor (om jag inte minns fel)

*håller tummarna*

vi var hos vet. också i fredags med mamma shäst o skar upp en hovböld som vandrat ner under sulan. de skar bort mycket av hoven och gipsade.
igår var de på återbesök, såg jättebra ut, fick nytt gips.
ser det lika bra ut nästa onsdag igen så åker det på en sko :)

men de har sagt till oss att om allt gå bra är det 2 v boxvila (då gipser sitter på) och sedan skrittning 3-6 veckor innan man kan börja "på riktigt"

suck.. tråkigt!

Ett av mina ston fick en rejäl hovböld i februari i år. Hoven fick skäras upp på hela framsidan ända in till läderhuden. Hon gipsades och gick på två antibiotikakurer. Därefter skruvades hoven ihop och hon skoddes med en specialsko. Kan lugnt säga att hon är konvalescent fortfarande för hela hålet som gjordes har inte vuxit bort ännu. Hon går bra i skritt men markerar fortfarande i trav.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 701
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 059
Senast: skuggi
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 075
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31