Hur lång kö till plats på hunddagis?

Philosophia

Trådstartare
Ni (framförallt i Stockholmsområdet) som har era hundar på hunddagis, hur länge har ni behövt köa för att få plats?

Eventuellt börjar jag på ett jobb som jag inte kan ha hunden med mig på och måste därför sätta Dafne på hunddagis. Jag velar mellan privat dagmatte och hunddagis, men tror att hunddagis kan vara att föredra. Det känns som ett säkrare kort än en dagmatte (ett hunddagis finns alltid där, en dagmatte kan få för sig att han eller hon inte kan en viss dag). Vad säger ni andra om fördelarna med hunddagis respektive dagmatte?

Sv: Hur lång kö till plats på hunddagis?

Jag föredrar dagis eftersom det alltid finns där. Blir t ex dagmatte/husse sjuk så står man där utan.

Det finns olika typer av dagis och den typ jag menar är när hundarna är i sina egna boxar större delen av dagen. De får 2 promenader per dag och så finns det en gemensam plan för lek med hundar som passar ihop. Utomhus boxar att vara i när vädret passar.

Sen finns det även dagis som har ett större antal hundar ihop i ett eller ett par rum. Där hade inte min ena hund passat in, så den typen har jag uteslutit.

Vissa dagis tar endast emot kastrerade hundar, andra dagis ställer krav på att hundarna inte får dra i kopplet osv. Så kolla runt på de olika dagis du har i din närhet eller längs vägen till ditt jobb. Välj det du tycker passar bäst och ställ dig i kö där. Vi bor i Skåne och jag hade ett jättebra dagis längs vägen till jobbet. Det tog bara ett par veckor att få plats och det löste jag med att ta den hund jag hade då med mig i bilen till jobbet och rasta den på mina raster. Bättre det än att lämna hemma 10 timmar helt själv. Det funkar ju vid denna årstiden när inte bilen blir stekhet på bara en liten stund.

Spike fick plats direkt när vi behövde dagis. Men det var nog mer ren och skär tur. Hittade ett dagis som verkade bra och inom bra avstånd och hörde av mig, det fans som tur var plats för en liten hund till :) Det var ett dagis i Skogås. Tror det är betydligt svårare att få plats inne i stan.

Egentligen föredrar jag dagmatte eftersom min hund helt enkelt trivs mycket bättre med det, däremot har man som sagt problem om dagmatten inte kan.

Svarar båda. Jo, det är väl det som är kruxet med dagmatte - att man riskerar att stå utan passning en dag. Jag vill heller inte lämna Dafne hemma ens för 3-4 timmar själv om det skulle krisa eftersom det här med att vara själv hemma inte har börjat fungera bra förrän rätt nyligen.

Tyvärr verkar mitt absoluta förstahandsalternativ ha mycket lång kölista. Men jag har skickat förfrågan till ett par stycken andra också. Vi får se! :)

Jag fick plats på en gång, nu går Flinga iof bara halvtid, men jag kommer få en heltidsplats när det är aktuellt :). Detta kan iof bero på att en nära vän till mig har just hunddagis..! Men jag är väldigt nöjd faktiskt :).

Bor i danderyd, ska tilläggas.

Vilja går på dagis på Södermalm och vi hade också en väldig tur för den enda platsen dom hade var för en tik av mellanstorlek. Resten är det flera månaders väntetid på som jag förstår.
Hunddagis var inte vårat första alternativ men när utbudet av våra dagmattar bara blev mindre och mindre så prövade vi det här. Och det fungerar jättebra! Det var lite trixigt i början vid inskolningen att hon inte kunde göra ifrån sig "i grupp", hon hoppade över grinden från fikarummet om det kom någon rolig in i butiken och hon drog en del i kopplet. Men allt har blivit mycket bättre och jag är övertygad om att hon trivs på dagis. Hon är helt slut när hon kommer hem :D
Och för våran del så är det underbart att veta att man alltid har sitt på det säkra med hundpassning.

Och tänk om Dafne och Vilja skulle gå på samma dagis. Vad kul dom skulle ha :love:

Åh, gör hon! Jag trodde att du hade dagmatte?

Du måste PM:a och berätta var någonstans! :) Visst skulle de ha kul tillsammans. Kanske rent av för kul och bli utslängda? :angel:

Vilket lyx med en vän som har hunddagis. Jag har ju stora problem med att lita på att folk jag inte känner tar hand om hunden ordentligt.

Men bra att höra att det finns ställen som inte har jättelång väntelista! :)

I Uppsala där jag har tittat på hunddagis skiljer det sig väldigt mycket mellan olika hunddagis. Vissa verkar kunna ta in hundar på direkten i stort sett, medan det hunddagis jag anmält intresse till har en väntetid på mellan 6 månader till ett år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka