Hur lång boxvila?

ghost

Trådstartare
Är det ungefär vid operation av lösa benbitar i hasled???

Jag har precis glömt av hur konvalescensen såg ut förra gången vi plockade bort benbitar på en unghäst. :crazy:

/// ghost

Sv: Hur lång boxvila?

Alexandra_W skrev:
Tycks bero en del på veterinär faktiskt.. vet allt mellan 2 veckor och 2 månader på box..

i de flesta travstall brukar de stå på box i en vecka sedan skritt en vecka sen är det full träning igen... känns onödigt att vila dem längre - det är ju bara det lilla hålet som är sytt som skall läka, annars är det inget som hindrar ifrån träning.

Sv: Hur lång boxvila?

Min travarkille (3 år) blev ju opererad för lösa benbitar i båda haslederna tidigare i år.

Operationen gick jättebra och han fick varken butta eller antibiotika såsom många andra verkar få (rutinmässigt?) efter operationen. Efter operationen och sex veckor framåt så skulle han ha boxvila eller gå i en 4x4 m sjukhage, han fick gå i sjukhagen. Första veckan skulle han skrittas 2 x 10 min om dagen, vecka 2-4 2 x 20 min om dagen och vecka 5-6 2 x 30 min om dagen. Sedan återbesök och försiktig igångsättning.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 423
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 142
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama