Hur lägger ni upp träningen inför 3års testet?

G

Grinch

Jag har ett sto e. Sandakan u.e. Maistic. född.2006
Som ska vara med på treårstestet till våren. Red in henne i november någon gång i skritt, trav och galopp och hon har vilat fram tills nu och jag hade tänkt att börja nu igen.

Hur lägger ni upp det hela? Håller ni på från och med jan, feb tills treårstestet? Ställer ni av dom något och när? Berätta hur ni gör.
Och hur ni sätter igång dom nu efter vintervilan.

Det är så kul att höra hur ni lägger upp eran träning:D

Sv: Hur lägger ni upp träningen inför 3års testet?

Hej
Du jag funderar också på hur jag ska lägga upp min träning till treårstestet.
Har börjat skritta och trava på henne men inte mera?
Tips?
//Halvblodsälskaren:)

Väldigt bra tråd!:bump:
Jag är ingen expert på tr upplägg för tre åringar. Men detta är min plan:

Sept 08: Satt in honom och skrittade ca 10 ggr ute och i ridhus. Enkelt och endast för att han skulle acc ryttare. Har longerat lite i ridhus och tömkört i skogen mkt. Vart o löshoppat 3ggr. Vilat i omgångar på hösten pga envis förkylning.

Jan 09: Fått ryttare på sig igen och skrittad och travad på. I ridhus och i skogen. Tömkört och longerat. Detta har jag gjort i 4v.

Vila 2v

Efter det blir det " jobb " igen i 8v. Löshopp, visn för hand, ridn och tömkörning. Jobb ca 4 dgr / v.

vila 2v

Sedan får han gå tills treårstestet är.

Jag lade upp denna plan för att jag för min egen skull vill ha det så. Håller koll på hur han ser ut i kropp och mår mentalt. Tänker inte pressa honom.

Jätte intressant om ni andra som tänker visa vill skriva i denna tråd:)

Vad kul det är att läsa vad ni gör med era 3åringar:)
Själv klippte jag min lite på halsen idag. Hon är coolare än coolast. Min 12 åriga vallack är vildare. Hon bara stod där och myste:)

Hur gjorde ni första gången ni red ut i skogen? Jag har aldrig ridit på henne i skogen än och jag är spänd för detta ögonblick! :grin:

Hur lägger du upp din träning inför testet? Skall du visa din häst själv?:laugh:

Min kille e oxå cool, men pigg o m nerv. När jag red ut själv första gången så hade jag en kompis ( människa ) med som hade en töm i ena bettringen och som jag höll som en tygel. sen gick hon bakom. Som att hon tömkörde med en töm. Men jag hade självklart tyglar. Han e van att tömköras så han bryr sig inte om den bakom. Hoppas du förstår hur jag menar:) Hon var med som en nödlösning om han skulle bli rädd.

Vi har inga coola hästar i stallet nu tyvärr som kan gå först. Annars är ju det väldigt bra. Testade med en, men den ballade ur fullständigt ( vi måste gå genom en sommarhage för att komma ut i skogen ). Den stegrade och hoppade runt. Min häst bara stod o tittade o undrade vad som hände. och det vill man ju inte att han skall ta efter!
Så jag rider ensam. Men tar vägen som jag tömkört honom mkt på, så att han skall känna igen sig. detta gör jag tills det känns befäst att kunna rida ut lugnt.

Lycka till!:laugh:

Japp jag bor utanför jkpg. Mot Habo hållet:P Bor du inne i Jkpg?

Jag hade tänkt att visa henne själv, du oxå?

Jag har ju ridit på henne i höstas i skritt, trav och galopp i ridhus. Hon har följt med mig ut i skogen med den äldre vallacken, som ledhäst. Jag har även gått med henne ute i skogen.
Nu har hon stått i dec och ja har börjat lite smått med henne igen. Ska antagligen åka till ridhuset till helgen och rida lite på henne igen.

Sen tänkte jag mesta dels försöka rida med henne i skogen ihop med den äldre vallacken för att hon ska få balansera sig och få framåtbjudning, istället för att nöta i ett ridhus:)

Hon ska även få löshoppa lite nu till sportlovet.:)

Senast ändrad av en moderator:

Skall du visa på Riddersberg då? Jag bor i centrala JKPG.

Nej, jag skall inte visa honom själv. Mina nerver pallar nog inte det:(.
Har du visat innan på treårs?

Det är ju jätte bra om du har en äldre trygg häst som kan gå först!

Ja det är meningen:)
Nej jag har aldrig visat på tre års innan men jag har varit med som funktionär och hjälpt till innan. Förra året var jag med:)
Jag är ganska nervig själv men jag bryr mig faktiskt inte vad hon får för bedömning, tycker det bara ska bli en kul grej och ett mål för vidareutveckling:)

Idag var vi på löshoppning. Vi har gjort det tre gånger tidigare och det gick jättebra, men det var två månader sedan. Så det var lite spännande och se hur hon skulle reagera idag. Men det var som om vi gjort det igår. Hon gick in, stod lugnt till jag släppte henne och hon travade iväg, fattade galopp i sista sväng och hoppade lugnt och snyggt över och stannde hos mig. Det kändes verkligen som hon visste precis vad hon skulle göra och var helt trygg med uppgiften.
Vi har ridit på henne i skritt och trav ute och i ridhus 5 ggr och ska ta upp det igen. Vi tar hjälp av vår tränare. Jag har också anmält till helgkurs "inför 3-års test" för att stämma av att vi är lagom långt.

Härligt när de är med på noterna och kommer ihåg vad de vart med om innan!
Och va bra med en kurs inför treårs. Det hade jag velat va med på.
Men det finns ingen sån här. Eller va säger du, Grinch? Kanske jag som missat?

Min vilar kommande v oxå. Växer igen ser det ut som. Tränade idag ( och skall forts med ) att han inte skall skrapa med hovarna när han står i gången och jag lämnar honom för att tex hämta ngt. Han är ett rackartyg den lille busen. Vill gnaga på grimskaft o ha sig! Men coolare unghäst har jag inte träffat.:)

Det är Flyinge som håller i detta. Ganska dyrt men kanske väl investerade pengar både för denna häst och den som ligger i magen;).

Inför 3-års!!

Hej!

Kul att läsa att vi tänker ungefär likadant. Har en treåring e. Grannox som också ska visas. Jag red in henne förra året, i början av dec kunde hon både skritta, trava och galoppera med mig på ryggen, om än lite bockigt!!! Den 15 dec fick hon vintervila och vilar ännu, men tänkte sätta igång henne på söndag. Har planerat att börja förskitigt ungefär där jag slutade, men så har jag också en väldigt snäll och lugn häst. Därefter är tanken att jag ska börja att rida ut små rundor, då v har en härlig terräng att tillgå. Som avbrott i ridningen tömkör, löshoppar och longerar jag. Longering sker med löst spända pessoa selé. Ytterligare ett steg att tillgå är att börja klättra, då vi har ett utbud av bakar inte så långt härifrån. Det var ungefär min plan inför treåars. En del har frågat mig om jag inte vill skaffa en tränare, men då sker det antagligen en månad innan, så man kan finslipa lite!!!

Hälsn, Sofie & Linn.

Jag blir lite stressad av det där treårs testet måste jag erkänna. Inte för att jag ser det som en tävling, men man vill ju att hästen skall va förberedd på bästa sätt. jag har ingen erfarenhet alls av det. Kanske därför jag blir lite nervös:confused:
Jag skall åka till killen som skall visa honom, så han får finslipa lite. Likaväl som att jag löshoppar honom själv o tränar visn för hand, så kan ju ett proffs få göra det.
Känns bra att en objektiv människa " tar sig an oss ". Min häst är väldigt okomplicerad, men full med bus och glimten i ögat ( fattas bara en keps, så är han Emil i Lönneberga ). Ni som har visat på testet: Hur brukar hästarna reagera?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: MaRomer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama