Hur lägger ni upp ridninge?

S

Sussie918

Har ni något "schema" över vad ni rider/vecka?
Ett visst antal dressyr/hopp/skogspass?
Hur ser er planering ut?

rider alltid ut i skogen, kan rida på ridbanan typ nån gång i månaden, det är så tråkigt där :p.
har inget speciellt schema, men försöker klättra en gång i veckan, hoppa ibland, skritta en dag i veckan, galoppträna ibland och sånt. minst en långtur i veckan också..

Jag planerar till viss del hur ridveckan ska se ut, det viktigaste för mig är att hästens muskler får vila de 48 h. de behöver, dvs. inga tunga träningspass två dagar på raken.

Uteritter/skritturer planeras med fördel in dagarna mellan dressyrträningarna. Hoppar gör jag ytterst sällan så det är inget jag planerar in en vanlig vecka.
En dag i veckan innefattar även ett skrittpass på hårt underlag (asfalt).

Jag har en "dagbok" för hästen där jag varje dag skriver vad vi gjort (ridit ut, tränat på ridbanan etc.). Då har jag koll på hur ofta jag rider vart osv, så att jag kan variera mycket! Fungerar mycket bra, men jag är såklart flexibel när jag närmar mig en tävling eller en viloperiod... :)
Jag brukar rida ca 6 dgr/vecka, och försöker rida ungefär 4 pass ut och två på ridbanan, men som sagt, det varierar...

Mvh Huntress

jag rider tre till fyra dagar i veckan än så länge på min unghäst. Oftast blir det varannan dag som jag rider. Varierar med en dag paddock, kanske två, en dag uteritt vilket kan vara att klättra eller bara ta en lugn runda. Skulle det infalla att jag vill rida två dagar i rad så blir den ena dagen lugn, kanske bara en skritttur då jag hört att muskler mår bäst av att vila varannan dag.

Planerar inte min ridning förrän jag skrittar
fram.Rider nästan alltid ut, hittar jag någon
fin äng eller stubbåker brukar det bli lite
dressyr.
Skriver också dagbok så har jag koll på
vad jag gjort med hästen och sådana grejer.

Jag och min kompis har lagt upp ett schema som vi följer på ett ungefär. Så allsidigt som möjligt för att pållan ska få muskler och orka galoppera normalt. Men det är ungefär; dressyr 2dgr i veckan, bommar 1 dag, vila 1 dag, hoppning 1 dag, rida ut 1 dag och klättra/konditionsträning 1 dag. Blir inte alltid såhär, men ungefär. Dressyren rider vi aldrig i paddock, vi rider på gärden istället, det är bättre för hästen. Hoppar gör vi ibland i paddock, det är olika. Rider aldrig t.ex. dressyr två dgr i rad, utan lägger in nåt annat emellan.

Jag har inget schema men jag har vissa "ska och inte" som jag följer.
* Minst 1 ordentligt dressyrpass i veckan.
* I ridhuset eller på ridbanan max 3dagar/vecka
* Tömmkörning eller longering 1dag/vecka
* Max 1 vilodag/vecka.

Sedan gör jag det jag känner för...
Jo, jag sätter också upp en beräknad tid för hur mycket jag ska rida varje vecka som tex denna vecka är det tänkt att hästen ska gå minst 9timmar och ännu så länge har hon gått ca5 timmar. Denna tidsplanering har gjort att jag planerar mina pass lite bättre och det blir oftast att jag måste ta en längre uteritt på helge för att nå det uppsatta målet.

Jag skriver dagbok varje dag så att jag ska kunna se att träningen blir så varierande som möjligt och att jag inte tex rider ut efter samma sträcka varje gång eller tränar en viss rörelse varje gång jag rider dressyr.

Jag har ingen häst att träna nu men innan jag lät min häst få ett föl var uppläget ungeför så här.
Vanlig vecka
¤ två dressyr pass
¤ ett hopp pass
¤ dom anndra dagarna mäst skritt ute (dåliga ridvägar)
¤ någon dag bara gå i hagen.

Jag körde med et träningsschema en gång, men jag tyckte att det var lite tråkigt och jobbigt att följa det... Så jag slutade med det... Man får se hur hästen är den dag man rider, så planerar man lite sedan... Är den jobbig kanske man inte vill rida så mkt och sköter den sig vill man rida mkt... Det beror mkt på hästen... tror jag.. Men jag gillar inte planering iaf, även fast det många gånger skulle vara bra...

Rider tre dagar i följd och låter hästen vila en. Det passar min lilla dam väldigt bra. En av dagarna rider jag ett ordentligt dressyrpass, en annan hoppträning med dressyrinslag och den tredje rider jag ut eller longerar/tömkör. Min häst verkar tycka det är väldigt bra och behåller positiviteten på det viset. Fler dagar på raken än tre, blir för mycket och hon blir väldigt tråkig att ha med att göra. Skriver också en form av "träningsdagbok" för att hålla koll på vad vi sysslar med.

Apo

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama