Hur lägger ni upp er tävlingssäsong?

Cha9

Trådstartare
Eftersom frågor både om när man går upp i klasserna och om hur ofta man kan tävla (I generellt-forumet), har varit uppe, tycker jag det kan vara intressant att höra hur alla ni aktiva resonerar. :) Gärna både från er som satsar väldigt seriöst och från er "hobbytävlande".
Berätta också gärna vad för sorts häst ni rider och vilket målet är. Hur ofta tävlar ni, rider ni en eller två klasser/tävlingsdag? Lägger ni upp en "inomhus-" och en "utomhussäsong". Hur mycket tränar ni under aktiv tävlingssäsong?

Själv försökte jag (när jag var som mest aktiv, och satsade - dvs för ett bra tag sen...) ha en vårsäsong, mest inomhus febr - april, där jag "träningstävlade" ca 1 gång i månaden och checkade av att vinterträningen hade gett resultat. Träning för tränare 1 gång i veckan + 1gång i månaden för typ B/A-tränare. Under maj och juni tävlade jag minst 2 ggr/ månad och i veckorna bara lätt arbete, lösgörande och mkt skritt. Bara någon enstaka lektion och bara om jag hade något problem. Då ville jag att hästen skulle vara "klar" för årets klasser. Vila i juli (ev. bete) och från slutet av aug tom okt åter tävling ca två ggr/ månad - ibland på raken, ibland varannan vecka. Dvs ca 12 tävlingar/ år, två starter varje tävlingsdag. Vilade hästen igen 2-3veckor i nov/dec och sedan en träningsperiod på ca 5 veckor. Ofta låg div 1 eller 2 på hösten och passade in i tävlingsschemat, så även DM, som oftast var huvudmålet på säsongen.

Hur gör ni?

Senast ändrad:
Sv: Hur lägger ni upp er tävlingssäsong?

Jag har ett halvblod som är 13 år. Vi tävlar just nu på Msv C/B nivå med målet på SM när han är 20 år. :p Nä, men målet är att vi ska bli så bra vi kan bli. Just nu är målet att kvala till Msv A innan året är slut.
Vi tränar för en veckotränare och en månadstränare under höst, vinter och våren. Under sommaren är det uppehåll för tränarna.
Eftersom vi bor i Umeå så har vi bra mycket kortare tävlingsperioder än i söder. Första tävlingen är i mitten av mars och sista är i slutet på oktober. Det är ofta samma arrangörer och samma datum på tävlingarna åren runt. Om det finns passande klasser så rider jag alltid fyra stycken under ett meeting på två dagar. Hästen behöver en klass för att titta på banan då han gärna spänner sig första gången där, speciellt på innomhustävlingar.
Eftersom det är rätt långt att köra till många tävlingar så är de tävlingar som är nära spikade att åka på. En i mars, en i maj, en i juni och en i juli. Det finns en i april som är 30 mil bort som vi åker på om det känns värd det samt om ekonomin tillåter det. De tre första spikade tävlingarna är alla två dagars tävlingar och sen sista i början av juli är en tredagars. Efter den sista brukar jag låta hästen vila och gå på betet till i början på augusti.
Hösten har fyra spikade tävlingar, en i augusti, en i september och två i oktober. Finns en till i augusti och en i september som ligger ca 40 mil bort som vi åker på om det är ekonomiskt hållbart.
Efter sista hösttävlingen så håller vi igång hela vintern. Jag tycker inte om att ställa av hästen på vintern då den redan är väldigt begränsad i sin rörelseförmåga av att de står inne mer på vintern än på sommaren. Däremot så rids och tränas han inte lika hårt november-december för att sedan tas upp i arbete igen i januari.
Det är bara fyra av de spikade tävlingarna under året som är innomhus, resten är utomhus. Div 1 går på hösten och Dm är under Julitävlingen. :)

Har inget speciellt upplägg. Tränar alltid 1 gång i veckan (mer om jag har råd och tycker att det behövs) och sen tävlar jag när det passar med jobb och när jag har lust. Inget direkt system. Ibland kan jag vilja tävla lite mindre om det är ngt speciellt som vi behöver korrigera eller om jag hellre vill lägga pengarna på träning istället för att t ex kunna gå upp en klass. En period i höstas tävlade jag nästan varje helg för att jag kände att vi behövde träna på att tävla och hitta ridningen även inne på banan. Funkade väldigt bra eftersom det blev lite vardagsmat över det och jag kunde faktiskt avsluta säsongen med att debutera två högre program med ok resultat. Tävlar LA/MSVC.

Jag brukar lägga upp lite efter hur serierna ligger till, som nu till hösten kommer vi att rida i elitserien.
Har en 7årig d-ponny pojk som är allt annat än van på tävlingsbanan så innan eliten börjar vecka 37 så kommer vi försöka åka ut på så många tävlingar som möjligt för att han ska få mer vana. Han är orutinerad och kan vara allt eller ingenting på banan. Jag rider alltid två klasser på tävling, alltid en innan lagklassen så han ska lugna ner sig lite.
I våras fick vi 51% i den första, lätta klassen medans vi gick på 69% i den andra, svårare, hahah :D

Jag har en fast träningstid varannan vecka men min tränare är i stan varje vecka så brukar bli att jag tar en till träningstid då med. Vi brukar även åka upp till henne på lite träningsläger för att trimma extra. Hopptränar gör vi även varannan vecka för att Fabbi älskar att hoppa ;)

Jag kan delge planen för en av hästarna. Hon är ett sexårigt sto som dock vilat nästan hela förra året = är som en femåring. Hon tävlingsdebuterade i höst (LA:3) och nästa tävling är imorgon. Just nu rider jag en klass/tävling då hennes psyke är…hmm… lite ansträngt ibland.
Jag tränar en helg per månad (2 dagar) för en tränare. En annan tränare hjälper mig olika mkt i olika perioder. Under intensiva perioder ca 2 ggr/vecka och mindre intensiva perioder ca 1 gång per månad.
Tanken är att ha en lugnare period nu när säsongen är slut, inte vila då hon inte fixar det, men mindre intensiv träning och mkt skogsluff. D.e. blir det intensivträning under vintern och till våren ska vi ut och tävla lite mer på riktigt. Då hoppas jag kunna rida två klasser per tävling och ca 1-2 tävlingar per månad. När säsongen är slut blir det lugn period igen före intensivträning inför höstens klasser.
Generellt kan man väl säga att vi har två intensiva träningsperioder per år (sommar och vinter) som båda föregås av en lugnare period där vi hämtar kraft och smälter den föregående tävlingssäsongen. Mellan återhämtnings-/intensivträningsperioderna är det tävlingssäsong och då rider jag varierat och pressar henne inte så hårt. Jag underhåller helt enkelt tävlingsformen, varken mer eller mindre. Tajmar in en vetcheck varje höst, innan tävlingssäsongen börjar, med tandkontroll, vetkoll, sadelkoll, vaccinering o.s.v. Masserar henne regelbundet samt låter utbildad person se över henne så gott som årligen och ev behandla med kiropraktik, akupunktur eller annat efter behov. Är noga med min häst och har tydliga mål och en välstrukturerad planering för henne. Målet är att nå så långt kapaciteten räcker. Regional LA hoppas vi på inför nästa år. DM:et är ett mål.

Mvh JV

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 554
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama