Hur lägga upp vaccinationer?

kolblakkur

Trådstartare
Har köpt en häst utan några vaccinationer. Eftersom jag lyckats få mina andra två ponnys att matcha sina vaccinationer på samma dag årligen, så tänkte jag göra likadant med den ovaccinerade. Vaccinationsdagen är runt 25 oktober varje år - så när ska han då påbörja sina vaccinationer? Han ska ha influensa, stelkramp och botulism. Jag kan inte intervallerna på vaccinationerna :o

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Sv: Hur lägga upp vaccinationer?

Jag skulle ge första sprutan i augusti, andra i september och sen tredje botulismen i oktober när du vaccinerar de övriga. Sen måste du ju ta den tredje hästinfluensan och stelkrampen januari-Mars nån gång.

Och sen nästa år skule jag köra alla i oktober så man kom i fas.

jag skulle börja grunda den nya när det andra vaccineras om och sen då ta spruta två inom intervallet (minns inte exakt men typ 1-3 mån) och sen året efter ta han på samma som de andra. =) så tycker jag låter enklast =)

Så:
25 aug
25 sep
25 oktober
25 Februari
Har jag fattat rätt nu? :)

Senast ändrad:

Ja,så menade jag :) De första två gångerna både botulism, stelkramp+hästinfluensa. Tredje gången bara botulism (detta blir ju sen det årliga datumet för alla vaccinationerna. Och sen i Feb bara stelkramp+ hästinfluensa.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 737
Senast: Kjerulfia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 319
Senast: Aifos
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka