Hur lägga upp och komma igång med träningen

karamelldrottningen

Trådstartare
Behöver framförallt styrketräna. Om kroppen ska hålla över tid. Jag jag någon övning nångång men får inget flyt i det. Saker kommer emellan. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få önskad effekt.
Ska jag införskaffa någon maskin som kan träna rygg, axlar och bröstpartiet?
Vill bli starkare, undvika skador och behålla rörligheten.

Hur gör jag?
 
Vilken typ av träning tycker du är rolig?

Själv får jag bra träning för överkroppen när jag klättrar, och motivationen att bli en bättre klättrare gör det mycket lättare för mig att vilja/orka göra separata styrkeövningar med hjälp av sådant som finns hemma eller liknande när det behövs. Nu är det ju inte riktigt så att gruppträningar på gym fungerar, men kanske känner du någon som också vill träna på samma sätt som dig som du kan lägga upp gemensamma mål med, så att ni kan peppa och inspirera varandra?
 
Jag tror det där "saker kommer emellan"-fenomenet löses bäst med fasta tider. Nu vet jag inte vilken nivå du är på men väldigt mycket grundträning går bra att göra utan maskiner, kanske med några hantlar och gummiband bara. Det viktiga är att träningen blir av!

Har du disciplin att själv bestämma och hålla fasta träningstider så finns det ju en uppsjö med träningsprogram att haka på på Youtube. Jag har testat den varianten med blandad framgång, Fitnessblender t ex, men det är fortfarande lite för lätt att prioritera om och tänka jag tar träningen "senare".

Nu senast har jag i stället hängt med på en liveträning specifikt för ryttare på instagram, den går en gång i veckan men kommer förhoppningsvis att utökas till två. Då MÅSTE jag ju hänga med när träningen är - där finns det inga undanflykter att "jag gör det sedan" utan då vet jag att jag missar den helt - och hittills tycker jag det känns mer motiverande och blir bättre ordning.
 
Vilken typ av träning tycker du är rolig?

Själv får jag bra träning för överkroppen när jag klättrar, och motivationen att bli en bättre klättrare gör det mycket lättare för mig att vilja/orka göra separata styrkeövningar med hjälp av sådant som finns hemma eller liknande när det behövs. Nu är det ju inte riktigt så att gruppträningar på gym fungerar, men kanske känner du någon som också vill träna på samma sätt som dig som du kan lägga upp gemensamma mål med, så att ni kan peppa och inspirera varandra?
Ingen styrketräningsövningar gym är roliga. Kanske det som är problemet :o?
Låter bra men rent praktiskt kommer det inte bli av att träna med någon annan. Jag måste få till detta själv.
 
Jag tror det där "saker kommer emellan"-fenomenet löses bäst med fasta tider. Nu vet jag inte vilken nivå du är på men väldigt mycket grundträning går bra att göra utan maskiner, kanske med några hantlar och gummiband bara. Det viktiga är att träningen blir av!

Har du disciplin att själv bestämma och hålla fasta träningstider så finns det ju en uppsjö med träningsprogram att haka på på Youtube. Jag har testat den varianten med blandad framgång, Fitnessblender t ex, men det är fortfarande lite för lätt att prioritera om och tänka jag tar träningen "senare".

Nu senast har jag i stället hängt med på en liveträning specifikt för ryttare på instagram, den går en gång i veckan men kommer förhoppningsvis att utökas till två. Då MÅSTE jag ju hänga med när träningen är - där finns det inga undanflykter att "jag gör det sedan" utan då vet jag att jag missar den helt - och hittills tycker jag det känns mer motiverande och blir bättre ordning.
Isåfall sånt på kvällen. Men då är jag så fruktansvärt trött istället.
Nivå: grund.
Rider i snitt två-tre hästar/ dag från att ha varit i snitt 4-5 per dag. Har inte heller lika mycket stallarbete som innan även fast jag såklart gör en del men det är ju ingen träning att prata om att mocka boxar mm
Sitter mer still nu än innan för plugg och blir så enormt stel av detta. Måste komma ifrån.
Fått tips på personer att följa. Träningstips. Men får inte till det ändå.
Är det ok att börja med träningen 22:30 bara för att det ska bli av och kanske bara hålla på i 20 min?
 
Behöver framförallt styrketräna. Om kroppen ska hålla över tid. Jag jag någon övning nångång men får inget flyt i det. Saker kommer emellan. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få önskad effekt.
Ska jag införskaffa någon maskin som kan träna rygg, axlar och bröstpartiet?
Vill bli starkare, undvika skador och behålla rörligheten.

Hur gör jag?

Gillar du träning i klass? Det finns det många styrketräningspass som görs i grupp med en instruktör. Ofta en kombination av funktionell träning (med din egen kroppstyngd) och/eller hantlar/stång. Tycker du om det så titta på de närmaste gymkedjorna och fråga vilka klasser de erbjuder. En fördel med såna klasser är att du får en struktur, variation, du får fasta tider att följa och du går träna i grupp vilket ofta ger motivation. Många har erbjudanden med gratis-prova-på och sådant.

Om du hellre vill träna hemma så börja med att googla fram ett träningsprogram på youtube och följ det sedan ett par veckor. Du behöver inte köpa vikter om du inte vill, börja med funktionell träning - man kommer väldigt långt med övningar som använder den egna kroppsvikten.

Styrketräning måste inte vara detsamma som att stå i maskiner och köra rep. i evigheter. :)
 
För det första: är en gymsatsning rätt i dessa tider när alla avråds från att gå till gym? Bara där har du ju ett inbyggt motstånd.

Jag brukade - när gym var öppna - springa en runda och sedan ta 20 minuter styrka på det. Total tidsåtgång: en timme ungefär med 10 minuter till och från.
 
För det första: är en gymsatsning rätt i dessa tider när alla avråds från att gå till gym? Bara där har du ju ett inbyggt motstånd.

Jag brukade - när gym var öppna - springa en runda och sedan ta 20 minuter styrka på det. Total tidsåtgång: en timme ungefär med 10 minuter till och från.
Ja träning i grupp, personlig tränare och allt som innebär att jag blir beroende av någon annan går bort. Även sådant som innebär att jag måste åka någonstans. Då blir det inte av för alltid är det något som kommer i vägen nästan. Plus som läget ser ut nu vill jag inte det heller.

Har en träningscykel men det är framförallt överdelen av kroppen som skulle behöva mer träning och kanske även sådana där scots eller vad det heter, sådana med band runt knäna. Det tror jag är mer effektiv än en träningscykel.
 
Ja träning i grupp, personlig tränare och allt som innebär att jag blir beroende av någon annan går bort. Även sådant som innebär att jag måste åka någonstans. Då blir det inte av för alltid är det något som kommer i vägen nästan. Plus som läget ser ut nu vill jag inte det heller.

Har en träningscykel men det är framförallt överdelen av kroppen som skulle behöva mer träning och kanske även sådana där scots eller vad det heter, sådana med band runt knäna. Det tror jag är mer effektiv än en träningscykel.
Det finns "PT online", det kanske vore något? Du kanske kan boka in något pass bara för att komma igång? Alltså inte "en gång i veckan", utan några pass då det fungerar i ditt schema?
 
Jag är också dålig på att styrketräna men har köpt ett par hantlar som ligger vid mitt skrivbord på jobbet. Försöker göra ett litet program med 2-3 övningar ett par gånger i veckan. Har även en grepptränare där. Kommer inte att bli Hulken av det lilla men bra för grundstyrkan i axlar och handleder.
 
Jag försöker också komma igång med träningen. Vill simma men det är ju svårt just nu.
Kör hemmagympa med Sofia på SVT play men det är ju väldigt lätt. Som ”komma igång” är den dock bra och man kan göra övningarna svårare och tyngre. Jag har idag träningsvärk i nån mystisk muskel på höften som jag inte visste att jag hade.
Kanske nån styrke-youtube-kanal hade passat? Jag gillar när nån säger vad jag ska göra så jag slipper räkna och tänka själv och därmed komma på undanflykter.
 
Jag hittade på nätet ett specifikt träningsprogram för dressyrryttare, med tre pass i veckan (core, yoga och styrka), 20 minuter vardera, och lite ”hemläxa”/dagliga övningar på det. Jag har aldrig varit på gym, men det här har faktiskt funkat för mig, det är tillräckligt korta pass, och specifikt avsedda för just det jag vill ha.
Passen är inspelade, och börjar en given vecka - men man kan göra som jag och repetera veckor eftersom man kan ladda ner alla pass, och man har sex månader från start att ställa frågor till hon som leder passen.
 
Jag hittade på nätet ett specifikt träningsprogram för dressyrryttare, med tre pass i veckan (core, yoga och styrka), 20 minuter vardera, och lite ”hemläxa”/dagliga övningar på det. Jag har aldrig varit på gym, men det här har faktiskt funkat för mig, det är tillräckligt korta pass, och specifikt avsedda för just det jag vill ha.
Passen är inspelade, och börjar en given vecka - men man kan göra som jag och repetera veckor eftersom man kan ladda ner alla pass, och man har sex månader från start att ställa frågor till hon som leder passen.

Hej vill du skicka PM med länk? Jag har lagt in 15-20 minuters styrketräning på förmiddagen som rast nu när jag jobbar hemma varje dag. Det här hade ju varit perfekt för mig.
 
Hm. Funderar på att ge Försvarsmaktens träningsklubb ett försök. Appen är gratis att ladda ner och det verkar finnas mycket att göra utan utrustning.
Jag tyckte också att den såg bra ut. Jag har laddat ner den men det verkar inte hjälpa, kanske jag måste öppna den också?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 910
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 277
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 225
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 346
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp