Hur lägga upp det inför kvalitén?

K

kickikompis

Hej!

Hur lägger ni upp det för era 4 och 5åriga hästar som ska gå kvalitetsbedömning i höst? Jag har själv en fyraåring som jag tänkt visa om allt går som det ska. Är dock lite osäker på hur mkt jag ska rida honom innan, om han behöver en paus under sommaren och hur långt han behöver komma utblidningsmässigt...

Jag vet ju såklart att det är högst individuellt hur man lägger upp det för den enskilda hästen men jag vill gärna höra om era upplägg:)

Sv: Hur lägga upp det inför kvalitén?

Min ponny är bara tre men jag planerar redan :D

Han ska gå treårsfinalen siste september så han ska konditionstränas och ridas (end ridas på heglen) hela augusti och september inför det även om han inte ska ridas på finalen (ponny). Förhoppningsvis så fattar han då hyfsat rätt galopp, blir lite stabilare att svänga i traven och allmänt lite starkare under ryttare. Hoppad ngn/ngra gånger på terräng eller ev oxå banhinder.

Sedan ska han vila okt-nov o halva dec ungefär, tills jag kommer hem från skolan. Lite ridning ngn vecka över jul o sedan vila igen. Blir nog inget "gjort" på julen, mest lite omväxling till vilan. Sedan mycket vila över våren oxå, jag pluggar 20 mil bort. Mamma tar honom ngn gång i veckan som handhäst i skogen o jag rider kanske på helgen då jag är hemma.

Eg träning kommer det inte bli förrän på sommaren innan kvaliten. Till kvaliten vill jag form o vändningar ska sitta i traven. Fattningar ska sitta i galoppen o vändningar i lite friare form. Gärna flytta för skänkeln i skritt o trav. Konditionen ska såklart vara på topp. Främst genom handhäst i skogen.

Så jag kommer inte ge honom ngn direkt paus under sommaren. Dock sista veckan innan ska han inte göra något utöver en lung promenad eller så.

Åh ett svar:bow: Kul att det går bra med din ponny!

Min häst har varit dålig hela våren och var dålig även under våren som treåring så vi har kommit VÄLDIGT efter i träningen. Han blev insutten julen som treåring och skrittades då ett par gånger. Sen stod han hela våren o sommaren(skada). På hösten sattes han igång igen och skrittades o travades liiiite med lina på. Sen blev han tyvärr dålig igen och har först nu kommit igång.

Kompisarna säger att det inte är nån fara men jag känner mig lite stressad för jag vill så gärna kunna visa honom på kvalitén. Han rids nu 2-3 gånger i veckan och kan gå i alla gångarter. Fattningarna sitter absolut inte där ännu och vi har inte börjat jobba honom i någon eg form...(jag går med honom, tömkör, löshoppar etc och har gjort det under hela tiden)

Det jag funderar på är om man ska köra på i ett streck fram till visningen eller om han ska få vila mitt i sommaren lite? Och hur mkt bör han liksom vara riden innan visningen?

Ingen annan som ska visa på kvalitén???

Egentligen var planen denna:

Ridas hela våren fram till maj, semester maj, juni halva juli, sätta igång. Hoppas in ordentligt, ridas kontinuerligt fram till sept, kvalité. Sen vila igen.

Men nu har det varit en så lång och sval vår så jag har ridit lite längre, tycker att han är helt klar i dressyren. Han är loss i bägge sidorna, och gör riktigt trevliga övergångar. Skulle kanske ha hoppat ytterligare en gång. Han är hoppad "på riktigt" en fyra-fem gånger kanske.

Skorna åkte av igår, nu får han stå tom juli ut, då är det egentligen hoppningen och visning för hand som är kvar. De räknar jag med att hinna i aug.

Min 4-åring har vilat i maj och har precis satts igång. Förutom att han nu måste banta en del så har han inte tappat så mycket i kondition verkar det som. Upplägget är att han är helt igång i juli och motioneras då ca 5 ggr/v med blandad ridning, tömkörning och löshoppning. Han är väl framme dressyrmässigt tycker jag för kvaliteten, han reds in inför 3-årstestet, och jag tänkte att han kunde få starta en LB i slutet av juli för att komma ut. Eftersom jag inte hoppar själv ska ett proffs hoppa honom på kvaliteten, så vi ska träna några gånger innan med den ryttaren, han är hoppad uppsuttet några gånger i våras, vilket gick bra. För hand visning behöver han inte tränas i, jag hade ett proffs som sprang med honom på 3-års, samma proffs visar honom på kvaliteten, så han känner honom och han är väldigt lätt att springa med för en människa med egen bra steglängd, vilket jag själv tyvärr inte har.

Min fyraåring ska tävlas i dressyr idag, sen blir det bete och vila i minst tre veckor. Sen ska konditionen byggas på och ut på hopptävling innan kvalitét. Jag har haft en enorm tur som har en så lättlärd och färdig häst, hon går i dagsläget LB dressyr och har hoppat enstaka hinder på 1 m, hoppar bana på 60 cm utan problem.
Förhoppningsvis så får jag till det så att hon visas av duon från dressyrhoppet, jag satsar helt klart på diplom, gärna dubbel! Var ett poäng från hoppdiplom och två från dressyr på treårs.

Minette (gammal bild)
phpuv6hu3.jpg

Jag hade nog hellre haft ngn paus o inte tränat i 3-4 månader (eller vad det nu blir?) i sträck. Ju mindre man gör med unghästar desto bättre, förutsatt att det man gör blir rätt (ta hjälp om det behövs) och att man såklart håller efter konditionen.

Min pojk gick på "halvfart" typ oktpber, november o december som två/treåing i vintras. Han gick körkurs o löshoppades en gång varje vecka o lekte lite med mig på promenad eller hängde/satt in en gång per vecka under den tiden o blev riden barbacka utan ledare i skritt o trav ngn gång, sammanlagt satt jag på honom 4 gånger.

Sedan skadade han hoven i hagen, fläkte upp hela hovväggen på na bak o stod inne med gipsbandage i 1 månad, total vila hela jan.

Sedan gick han på halvfart igen med fortsatt inkörning lite mer handhästande i lite backar o trav o så lite lite ridning ngn gång då o då under februari, mars med lite mer inriktning på kondition. April gick han mer, 3-5 gånger per vecka för att få kondition till treårs. Handhäst i backar o trav o skrittpromenader 2-3 gånger per vecka, löshoppning 1 gång per veckan, körning 1 g o rinding 1 g lite beroende på inställd löshopp/körning osv. Sista veckan innan treårs vil förutom en skrittpromenad.

Inför finalen blir det ju just nu 1 mån total vila (han är lite rastlös o vill verkligen börja igen, på måndag ska vi u o gå :bump: ). Sedan 1 månad lugnt som innan. Sedan blir det 2 månader med mer jobb. Första månaden inriktat på ridning, vill hoppa honom ngn gång innan sept. Andra månaden inriktat mer på kondition mer mer handhäst o backar. Allt går ju hand i hand men första månaden är jag hemma så då rider jag mer o andra får mamma ta honom som handhäst mer.

Till kvaliten tänkte jag ha ungefär samma upplägg som inför finalen faktsikt. Tror inte han behöver ridas så himla mycket mer o jag vill inte rida i alltför långa perioder i sträck. 2 månader med mer jobb ser jag lite som max, vill växla med vila eller lugnare avsuttet arbete om han ska hållas igång längre, även när han är 4. Men han är stor o rätt sen om man ser muskelmässig sett och har väl dessutom lite "för bra" temperament så vi är mycket noga med att inte kräva för mycket för han har väldigt lätt för sig o vill väldigt mycket o protesterar aldrig.

Men gångarterna visar man väl inte längre för hand?

Låter som ni är väl förberedda!
Min har varit skadad så det känns som vi ligger långt efter och jag får se om vi ens är redo för visning i september.
Han är riden så pass så att han kan gå i alla gångarter men det är det enda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar