Sv: Hur lägga upp det inför kvalitén?
Jag hade nog hellre haft ngn paus o inte tränat i 3-4 månader (eller vad det nu blir?) i sträck. Ju mindre man gör med unghästar desto bättre, förutsatt att det man gör blir rätt (ta hjälp om det behövs) och att man såklart håller efter konditionen.
Min pojk gick på "halvfart" typ oktpber, november o december som två/treåing i vintras. Han gick körkurs o löshoppades en gång varje vecka o lekte lite med mig på promenad eller hängde/satt in en gång per vecka under den tiden o blev riden barbacka utan ledare i skritt o trav ngn gång, sammanlagt satt jag på honom 4 gånger.
Sedan skadade han hoven i hagen, fläkte upp hela hovväggen på na bak o stod inne med gipsbandage i 1 månad, total vila hela jan.
Sedan gick han på halvfart igen med fortsatt inkörning lite mer handhästande i lite backar o trav o så lite lite ridning ngn gång då o då under februari, mars med lite mer inriktning på kondition. April gick han mer, 3-5 gånger per vecka för att få kondition till treårs. Handhäst i backar o trav o skrittpromenader 2-3 gånger per vecka, löshoppning 1 gång per veckan, körning 1 g o rinding 1 g lite beroende på inställd löshopp/körning osv. Sista veckan innan treårs vil förutom en skrittpromenad.
Inför finalen blir det ju just nu 1 mån total vila (han är lite rastlös o vill verkligen börja igen, på måndag ska vi u o gå
). Sedan 1 månad lugnt som innan. Sedan blir det 2 månader med mer jobb. Första månaden inriktat på ridning, vill hoppa honom ngn gång innan sept. Andra månaden inriktat mer på kondition mer mer handhäst o backar. Allt går ju hand i hand men första månaden är jag hemma så då rider jag mer o andra får mamma ta honom som handhäst mer.
Till kvaliten tänkte jag ha ungefär samma upplägg som inför finalen faktsikt. Tror inte han behöver ridas så himla mycket mer o jag vill inte rida i alltför långa perioder i sträck. 2 månader med mer jobb ser jag lite som max, vill växla med vila eller lugnare avsuttet arbete om han ska hållas igång längre, även när han är 4. Men han är stor o rätt sen om man ser muskelmässig sett och har väl dessutom lite "för bra" temperament så vi är mycket noga med att inte kräva för mycket för han har väldigt lätt för sig o vill väldigt mycket o protesterar aldrig.