Hur länge klarar sig lusern?

fjordis

Trådstartare
Hej!

Jag har googlat och sökt här på buke, men hittar inte riktigt det jag söker. Så jag postar en egen tråd :)

Jag ger min häst lusernpellets och hela linfrön. min fråga är egentligen hur länge klarar sig lusern och linfrön när det är blött? Kan jag göra en "sats" och fodra med några dagar framåt?
Alltså exempelvis om jag lägger i blöt på måndagen, kan jag fodra med det både på tisdagen och onsdagen då?

Och, en fråga till, har hört så mycket olika. Varför ska man fodra med betfor?

Tacksam för svar!
 
Så fort man häller vatten på foder så ändrar man på hållbarheten. Hur länge det håller beror mycket på vilken temperatur som det förvaras i. Ju högre temperatur ju lägre hållbarhet. Men också innehållet i fodret spelar roll så om t ex är lusern som innehåller melass så är troligen hållbarhetenkortare än om det är melassfri lusern.
 
Det är melassfri lusern. Så nu när det är kallt borde det alltså klara två dagar? :)
är det inte smidigare att blötlägga kvällen innan?
om det är att du vill göra i ordning foder för flera dagar?

då jag förberett kraftfoder för flera dagar (har då haft betfoor, lucern, mineraler) så har jag bara mätt upp portionerna torrt i hinkar. och så fyller den som sköter fodringen bara upp vatten i hinken för nästa fodring. då man fodrat. så att det hinner svälla klart ordentligt under natten och bara är att servera sen.

har haft både betfoor och lucern i större hink för att ha färdigsvällt för några dagar framåt, på vintern frös det och på sommaren blev det dåligt..
 
Det är melassfri lusern. Så nu när det är kallt borde det alltså klara två dagar? :)
Det är omöjligt att säga utan att veta hur varmt det är där det står. Det ska stå typ som i kylskåp och du ska tänka att om det va mat till mig själv hade det åt att ta då.

Men jag håller med om att det bästa är att inte låta det stå för länge, har själv aldrig något foder oavsett årstid som står mer än som mest över natten.
 
@fjordis jag förstår inte riktigt anledningen till varför du har behov att mäta upp lusern dagar i förväg att stå i vatten ?
Lusern är inget som behöver tid på sig i blötläggning för att fodras med ? Slå på vattnet och en kort stund senare är det klart ?
 
@fjordis jag förstår inte riktigt anledningen till varför du har behov att mäta upp lusern dagar i förväg att stå i vatten ?
Lusern är inget som behöver tid på sig i blötläggning för att fodras med ? Slå på vattnet och en kort stund senare är det klart ?

Fast om man använder kallvatten tycker jag att det tog en bra stund för pelletsen att lösas upp. Nu är det visserligen några år sedan så pelletsen har säkert ändrats. Använde jag däremot varmare vatten så räckte det att sätta det innan jag mockade!
 
Fast lusern sväller inte i vatten ... Det separerar sig bara .det finns ingen anledning utifrån det att det måste vara en gröt av vatten/lösas upp . Och ffa inte stå i vatten länge öht .
 
Tack för era svar! Jag var mest bara lite nyfiken. Oftast gör jag iordning på kvällen o låter stå över natten, men jag tänkte fall jag ska bort nån gång och kan förbereda. Men tack för era snabba svar :D
 
Fast lusern sväller inte i vatten ... Det separerar sig bara .det finns ingen anledning utifrån det att det måste vara en gröt av vatten/lösas upp . Och ffa inte stå i vatten länge öht .
Öh, jo lusernpellets sväller jättemycket! Typ 2-3 ggr torr volym, och då är det inte alls gröt a la betfor utan mer som den fukthalt som är i jord. I kallt vatten behöver pelletsen stå många timmar för att inte vara stenhårda. Det är kanske annorlunda med "hackat strå", men de behöver väl inte blötläggas alls?

Lite off topic, sorry. TS frågade efter om de klarar sig flera dagar, och då skulle jag säga att lukt och smak får avgöra, precis som med den mat man äter själv. (I och för sig smakar det gräs ;), men lukten går det att gå efter.) Min erfarenhet av lusernpellets är också att lagringen av säcken är avgörande. Jag har täta tunnor i ett torrt, svalt och frostfritt utrymme, och stället jag köper från lagrar också torrt. Köpte ett tag från en gård som lagrade i sitt ridhus, och de pelletsen var inte alls lika fräsha. Var ibland nästan upplösta redan i säcken, och inte samma lukt.
 
Jag vet inte vad för typ av pellets du har men de jag använt har behövt Max 15 min typ för att separera sig . Nej - inte hackat strå .
 
Fast lusern sväller inte i vatten ... Det separerar sig bara .det finns ingen anledning utifrån det att det måste vara en gröt av vatten/lösas upp . Och ffa inte stå i vatten länge öht .

Vart skrev jag sväller? Jag skrev att pelletsen löses upp, det och att det separerar sig som du vill kalla det är väl samma sak?

Och oavsett om det sväller eller inte så blir iallafall volymen minst dubbelt och det tar längre tid att lösa upp pelletsen i kallt vatten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har sökt men inte hittat det jag söker efter så gör en tråd, får tas bort om det är så. Jag har som många andra behövt fodra...
Svar
10
· Visningar
2 072
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
R
Foder & Strö Har ett halvblodsto som jag inte ägt mer än några månader. Vid sidan har hon ett föl som snart ska börjas vänjas av. Nu har hon börjat...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp