Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Ok, hittade själv. inte första gången jag läser djurhållningsregler. Så här står det. texten är kopierad direkt från djurskyddsmyndigheten.

"Kaniner ska ges tillräcklig med vatten och ha fri tillgång på grovfoder som till exempel hö och gräs. När utfodringen av kaniner förändras ska det ske successivt. Detta är speciellt viktigt när man byter foder från hö till färskt gräs. "

Enligt texten måste det inte finnas just hö i buren.
Utan de ska ges fri tillgång på grovfoder som kan vara hö.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Nej men när jag gick på utbildning inom zooaffär så fick vi lära oss att de ska ha hö hela tiden pga att klippt gräs som växer på gräsmattan inte innehåller tillräckligt med fibrer(kan i värsta fall orsaka flera sjukdomar), sen att det står som det gör i lagen är en annan sak. Kaninföreningar har väl det som allmän rekommendation då bara att de ska ständig tillgång till hö.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Nej men när jag gick på utbildning inom zooaffär så fick vi lära oss att de ska ha hö hela tiden pga att klippt gräs som växer på gräsmattan inte innehåller tillräckligt med fibrer(kan i värsta fall orsaka flera sjukdomar), sen att det står som det gör i lagen är en annan sak. Kaninföreningar har väl det som allmän rekommendation då bara att de ska ständig tillgång till hö.

Varför skulle gräset bli mindre fiberrikt om man klipper det???
Det skulle ju innebära att gräset i våra beteshagar är katastrofalt dåligt för våra betesdjur då djuren faktiskt också "klipper" gräset.
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Men är det samma gräs i en gräsmatta som i en hage då? Det tror inte jag, det är väl iaf lite skillnad på gräs och gräs. Sen vet jag ju bara vad jag har fått lära mig på mina utbildningar, påstår inte att jag vet allt :)
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Men är det samma gräs i en gräsmatta som i en hage då? Det tror inte jag, det är väl iaf lite skillnad på gräs och gräs. Sen vet jag ju bara vad jag har fått lära mig på mina utbildningar, påstår inte att jag vet allt :)

Jo det är väl olika gräs. men min gräsmatta består iaf. av alla olika sorters gräs och ogräs.
vad skulle det vara för sillnad mellan gräsmatte förädlade grässorter och "ogräs"?? Växer de inte på lika vis???
Har gått på lantbruksskola men aldrig hört ett påstående om att gräs sulle bli mindre bra för djuren för att det klipps. Blev därför nyfiken....
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Kan problemet med klippt gräs vara att det sällan hinner gå i frö för att det klipps innan? Bara en gissning.
Mvh Lisbeth
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Men brukar man släppa gräset så långt i en beteshage då???
När du släpper det så långt så blir det fattigt på kolhydrater... alltså energi
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Om inte gräset har en viss längd när djuren släpps, så blir väl vallen snart söndertrampad? Sedan vill jag minnas att man tar hö på vallen innan man släpper djur. Jag skuttade för säkerhets skull ner till bonden mitt i byn och kollade och tror jag kom på vad som är skillnaden mellan en gräsmatta och en äng/ vall. En gräsmatta får inte bli mer än tio tolv cm innan den klipps första gången på våren, förmodligen för att man inte vill att det ska bli för långa och grova "stammar" på gräset, jämför med ett grässtrå som växer sej högt i rabatten, omfånget nedtill är enormt om man jämför med ett gräsmattestrå som mer består av blad än stam. Kan det vara så att BLADEN är goda, men inte innehåller så mycket fibrer, men att stråets STAM innehåller fibrer?

Kom också att tänka på att galoppbanan här i byn är sådd med vallfrön, men ser ut som en vanlig gräsmatta förmodligen för att den sköts som en gräsmatta med klippning och så.

Jag är ingen agronom, jag bara gissar, men det är kul att gissa lite.

Mvh Lisbeth
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Om inte gräset har en viss längd när djuren släpps, så blir väl vallen snart söndertrampad? Sedan vill jag minnas att man tar hö på vallen innan man släpper djur. Jag skuttade för säkerhets skull ner till bonden mitt i byn och kollade och tror jag kom på vad som är skillnaden mellan en gräsmatta och en äng/ vall. En gräsmatta får inte bli mer än tio tolv cm innan den klipps första gången på våren, förmodligen för att man inte vill att det ska bli för långa och grova "stammar" på gräset, jämför med ett grässtrå som växer sej högt i rabatten, omfånget nedtill är enormt om man jämför med ett gräsmattestrå som mer består av blad än stam. Kan det vara så att BLADEN är goda, men inte innehåller så mycket fibrer, men att stråets STAM innehåller fibrer?

Kom också att tänka på att galoppbanan här i byn är sådd med vallfrön, men ser ut som en vanlig gräsmatta förmodligen för att den sköts som en gräsmatta med klippning och så.

Jag är ingen agronom, jag bara gissar, men det är kul att gissa lite.

Mvh Lisbeth

Fast djuren måste ju beta någonstans innan midsommar också.
Om det inte är fibrer i gräset vad är det i så fall som håller upp gräset??? Bara vätska kan ju knappast göra ett grässtrå???
 
Sv: Hur länge klarar sig en kanin utan mat?

Vad jag menar är att kanske bladen innehåller mindre fibrer och mer vatten än själva stammen. Jämför man med hårddragningen ett träd, så innehåller veden mer fibrer än löven som innehåller vatten, kolhydrater och lite fibrer.

En kortklippt vanlig villagräsmatta består mest av blad, mindre av stam, strå kanske är ett mer korrekt ord?

Min slutsats är då att villagräsmattan består av vatten kolhydrater, mineraler och lite fibrer,
Gräset som får växa sej längre innan det klipps/ slås / betas (30, 40 cm) består av mindre kolhydrater och vatten, samma mängd mineraler och mer fibrer.

Rätta mej gärna om jag har fel, man lär så länge man lever, och lever så länge man lär.:D

Mvh Lisbeth
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 422
Senast: amsway
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 717
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 443
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp