Hur länge kan vetekli vara blötlagt

O

oidipus

utan att bli dåligt?
Jag hade gärna lagt till lite vetekli till min foderstat och vill helst ge det ihop med betforen. Min häst får sin betfor på morgonen (jag blötlägger kvällen innan) och jag undrar om man kan blanda i kliet direkt på kvällen också? Det skulle uppskattas av den som morgonfodrar. :smirk:
 
Du kan lägga klin i blöt dagen innan. Den sväller inte som betforn utan blötläggs för att inte fastna i munnen/strupen på hästen.
 
Jag vet att kli blötläggs bara för att det dammar, det jag är lite orolig för är ju om det kan börja jästa eller nåt. Hade ju inte vågat blötlägga havren så långt i förväg :crazy:
 
Jag har jobbat i ett stall är vi blöttla kliet kl 9 på morgonen och sen fick hästen det kl 7 nästa morgon, samma gjorde vi med betforn och det var inga som helst problem. Visserligen var det vinter när vi gjorde det.
 
Kli luktar lätt illa tycker jag om det står för länge, men om du låter betforen stå borde det väl gå bra med kliet också.
 
Fast det låter väl ganska länge tycker jag med 22 timmar? fast är det "kylskåpskallt" tycker jag det borde gå bra med all mat runt ett dygn, vi förvarar ju vår egen mat i kylskåp. Däremot äter vi väl inte något som stått varmt i 22 timmar.
 
Jag tycker oxå det är länge men vad gör man när man jobbar i ett stall och rutinerna är såna ? Hur det gjorde på sommaren vet jag inte eftersom jag slöt i mars. I foderkammaren var det nog aldrig över 5 grader och det hände tom att frös när det var som kallast.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
931
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Ace
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp