Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Krisse

Trådstartare
Har ett femårigt Nordsvenskt sto på Gården sedan nov-05 som jag och en kompis tar hand om. Hon är dräktig och ska föla i Juni. När hon kom till oss var hon otränad med överhull (Hon fick fri tillgång till hö redan i september). Nu har vi "bantat" henne försiktigt i ca 1 månad och börjar åter igen dra upp högivan försiktigt. Eftersom hon var otränad och dräktig så har vi varsamt satt igång henne och försökt att inte få henne överansträngd på något vis. För tillfället går hon ca 3-5 dagar, beroende på underlag, väder och tid. Hon blir antingen riden, tömkörd eller körd. Passen brukar vara 40-60 minuter långa. Det känns som "lagom" motion för ett sto som ska föla om 5-6 månader. Men när är det lämpligt att "dra ner" på denna motionen? Hur mycket skall hon motioneras i tex April? Något eller inget alls? Boktips om stoets hälsa under dräktigheten? Tacksam för svar eftersom vi inte har tagit om ett dräktigt sto innan!:)
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Jag har ett 4 årigt ponnysto som jag håller på att utbilda under hennes dräktighet - ska föla i början på maj. Henne rider jag ca 20 min varannan dag. Skulle eran häst vara min så skulle jag inte rida mer iallafall än vad ni gör nu. Sedan vet jag ju inte hur ansträngande era träningspass är..... I april så skulle nog jag max skritta med hästen några gånger / vecka. Ni märker ju ganska snart på henne när hon börjar tycka det är jobbigt och så. Jag är ingen expert utan ger en vink av hur jag skulle göra!!!
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Tack för svaret...ville ju inte ha ett expertutlåtande utan bara lite tips:) Än så länge är hon pigg och glad och verkar inte överansträngd...rider bara så hon blir av med lite an sin "överskottsenergi"! Hoppas allt går bra med ditt ponnysto!
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Det är oftast inga problem att rida stona ända fram till dagen då de ska föla. Men självklart inte sitta och träna :smirk: utan bara röra på sig lite lätt menar jag. En liten skrittrunda t ex. Tänk på hur hästar i det vilda gör. Om de blir anfallna av nått djur måste de galoppera, fort!
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Jag har läst tills 8:e mån.
Men sedan har en berättat åt mig att dom alltid rider tills det är 1mån kvar, så det är nog olika.
Men ser nog på stoet om hon vill röra på sig eller om hon vill ta det lugnt:D
Men jag har ingen aning om hur mycket man kan rida dom, jag är ju ny på fölavdelningen:o
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Hej!
Hur gammal är hon och är det hennes första föl? Är det ni som äger hästen?
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Mitt fjordsto som ska föla i april fick jag sluta träna med i oktober då hon blev för tung och tyckte det var jobbigt. Hon var/är inte tjock utan påverkad av dräktigheten. Nu går hon nån gång i veckan bara, skritt, lite trav i skogen och så, ibland körning, ibland ridning och dte trivs hon bra med. Kommer väl att fortsätta med den lugna motionen ett tag till innan vi slutar, hon mår bra av att röra sig och bör ju få lättare för fölningen om hon är i hyfsad kondition.
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Hon är född 2000 alltså 6 år nu då...och ja det är hennes första föl! Vår granne äger hästen men det är jag och min kompis som har "ansvar" för den. Ägaren själv är inte så kunnig utan har köpt häst under förutsättning att vi tar hand om henne...lite krångligt men han litar på oss till 100%.
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Än så länge är hon väldigt pigg och framåt...har dock lugnat ner sig lite den senaste månaden. Hon bytte ju miljö i Nov. -05 vilket säkert gjorde att hon blev lite piggare. Då undrade jag t om om hon var i föl! Hon har ju inte börjat bli jättetjock ännu liksom...men det är ju minst 5 månader kvar så det kommer väl! Är oxå ny på fölavdelningen:)
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Precis...det var ju därför vi fick "banta" henne när hon kom hit och bygga upp konditionen lite så hon lättare klarar av fölningen. Nu har vi ju börjat öka givan igen men då hade hon rejält med överhull! Nu ser hon fin ut...dock inte slank..hehe. Än så länge verkar hon inte vara påverkad av sin dräktighet utan vill ut och springa...motioneras ca 3-5 dar i veckan. Ingen träning direkt utan mer att hon får röra på sig och gå i alla gångarter.
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Krisse skrev:
Precis...det var ju därför vi fick "banta" henne när hon kom hit och bygga upp konditionen lite så hon lättare klarar av fölningen. Nu har vi ju börjat öka givan igen men då hade hon rejält med överhull! Nu ser hon fin ut...dock inte slank..hehe. Än så länge verkar hon inte vara påverkad av sin dräktighet utan vill ut och springa...motioneras ca 3-5 dar i veckan. Ingen träning direkt utan mer att hon får röra på sig och gå i alla gångarter.

Så länge hon är pigg och glad är det bra att motionera lätt!
Ni gjorde rätt i att banta henne tidigt i dräktigheten om hon nu var väldigt fet, för nu när det närmar sig fölning så behöver de lite extra hull, fölet kommer ju att ta en hel del när det kommer o börjar dia!
 
Sv: Hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Ja:) Jag har hört att det är bättre att de har lite överhull än inget alls innan fölning så de klarar av att ge fölet ordentligt med mat. Börjar redan bli lite bervös med allt man ska tänka på trots att det är typ fem månader kvar innan fölning... Men bara allt går bra så är jag nöjd:) Var ute igår och red lite, hon är lugn men ändå pigg= precis som vi vill ha henne för tillfället!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 053
Senast: Lisa2014
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 732
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 922
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp