Hur länge kan man lämna barn som ammas?

C

cafu

Har en son på 12 v. Har sedan födseln mer eller mindre regelbundet lämnat honom till pappan ca 1 h per kväll för att kunna komma ut till stallet och hästarna (har dem hemma). Har dessutom lyckats förhandla mig till en halvdag på helgen för att kunna gå på kurs med en av hästarna. Det har fungerat bra, pumpar ur innan så det finns mat och han verkar kunna växla mellan flaskan och bröstet utan problem hittills.

Har dock haft dåligt samvete för hunden, som hållts igång mer aktivt innan men nu bara kommer ut på promenader. Har dock hittat en rolig kurs som börjar i februari. Går vi den så skulle det innebära ännu en halvdag på helgen borta från sonen. Blir det för mycket totalt med en timme/dag och två halvdagar på helgen tro? Det är inte det att jag inte vill lämna honom till pappan, det funkar jättebra, men jag är rädd att mer flaskmatning kan störa amningen. På vardagskvällarna matas han ytterst sällan, finns dock alltid urpumpad mjölk i kylen om han skulle bli hungrig när jag är ute. På helgen har pappa matat med flaska 1-2 ggr, blir det hundkurs blir det väl dubbelt så många tillfällen.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Om ammningen fungerar bra så tror jag inte att det behöver bli problem.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Vi hade inga som helst problem med att ge dem i flaska såväl som bröst. Framförallt så tyckte jag att jag blev ännu bättre som mamma när jag kunde hämta energi utom hemmet ibland. Jag tror inte alls att du behöver oroa dig, märker du att det blir problem får väl pappan och babyn hänga med på kursen. Det brukar främst vara barn under en månad som man är rädd ska bli "tuttförvirrade".
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Rasmus var 6 veckor när han fick vara själv 6 timmar med sin pappa, han åt flaska utan problem men saknade mig massor, somnade sen till slut nerbäddad i min tröja.

Min kompis ammar + ger ersättning, hennes dotter är nu 2 månader och de har gjort så i kanske 3 veckor och det funkar jättebra både med flaska och att amma.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Det går bra ! NI vet ju att han accepterar flaskan.

Själv törs man ju knappt berätta att jag lämnade mina tvillingar i drygt 1.5 dygn när de var tolv veckor. Jag var på brorsans bröllop i annat land. Det gick hur bra som helst.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Själv törs man ju knappt berätta att jag lämnade mina tvillingar i drygt 1.5 dygn när de var tolv veckor. Jag var på brorsans bröllop i annat land. Det gick hur bra som helst.

Jodå, det törs du, för här finns en till som lämnat bort väldigt små barn!:angel:

*Äldsta dottern var 8 veckor när hon sov hos mormor första gången.

*Dotter nummer tre var 5 dagar när hon var hos sin farmor en halv dag. Hon sov dock hela tiden, så farmor behövde inte mata med flaska (hade mkt mjölk i frysen utifall att!)
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Du lämnar ju inte barnet vind för våg och blir det totalkris får du väl endera köra hem eller pappa komma med bebis för tankning!
Funkar det nu så kommer det göra det även fortsättningsvis.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Jajustdet. Jag har inte ens räknat de två nätter i veckan som pappan hade bebisarna från början.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Jag tror heller inte att du behöver oroa dig, din bebis är ju inte så himla liten. Och det är ju knoddens pappa som har honom, då är det ju hellungt.

Njut av att du har en bebis som inte krävet tutte hela kvällarna, det hade jag fram tills sonen var fyra månader.

Det krävdes att jag skulle åka utomlands tre dagar för att vi skulle fatta att han hellre ville ha välling än tutte :crazy:

Sedan blev han en nöjd kille som faktiskt kunde vara glad emellanåt också, och som inte tuttade ihjäl mig :)
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Om han accepterar flaskan spelar det väl ingen roll ifall du eller pappan matar, men blir det inte ett fasligt pumpande?

Min första son vägrade ta flaskan, så jag fick snällt hålla mig hemma. Om nya bebisen tar flaskan har vi inte testat än.
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Brukar pumpa ur innan jag går och lägger mig för sambon att ha i kylen nästkommande kväll när jag är ute i stallet, går det inte åt fryses det in och används på helgen när jag är på kurs. Så det funkar bra! Måste pumpa ur ändå på kvällen eftersom sonen sover så länge på nätterna så jag får början till mjölkstockning på morgonen annars (brukar tack och lov bara ta några minuter att tömma brösten).

Det var rätt mycket strul med amningen i början eftersom vi tvingades tilläggsmata på BB pga lågt blodsocker. Så han var väldigt sugovillig i början, hade svårt att få tag också. Tog nästan 1 månad innan amningen var etablerad, så min största skräck är att mata honom för mycket så att problemen kommer tillbaka. Vi började med flaskan när han var 1,5 månad ungefär och tog det väldigt försiktigt i början. Men förhoppningsvis är det ingen fara att öka antal tillfällen nu när han är så gammal (3 månader)...däremot ger jag honom helst inte flaskan när jag lika gärna kan amma honom, känns bättre att pappan gör det. Har gjort det någon gång dock när han velat äta konstant hela kvällen och mjölken inte räckt till.

Ja, det är verkligen en stor frihet att han accepterar flaskan, är jättetacksam för det!

Om han accepterar flaskan spelar det väl ingen roll ifall du eller pappan matar, men blir det inte ett fasligt pumpande?

Min första son vägrade ta flaskan, så jag fick snällt hålla mig hemma. Om nya bebisen tar flaskan har vi inte testat än.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Min son lämnade jag bort hos mormor & morfar första gången när han var 6 veckor. Men då hade jag helt övergått till ersättning på flaska till honom. Pga att han först åt på mig (båda sidor) i ca 40 min & var sen hungrig igen efter 20 min.... Så BVC tyckte att han kunde gott gå över på ersättning. Och vilket "nytt" liv man fick :D Han är idag 3 år & mår toppen prima trots nästan ingen amning!
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Njut av att du har en bebis som inte krävet tutte hela kvällarna, det hade jag fram tills sonen var fyra månader.

Det krävdes att jag skulle åka utomlands tre dagar för att vi skulle fatta att han hellre ville ha välling än tutte :crazy:

Sedan blev han en nöjd kille som faktiskt kunde vara glad emellanåt också, och som inte tuttade ihjäl mig :)

OM du bara visste vad du hjälpte mig nu:bow::bow::bow:Min lillkille tuttar ihjäl mig på kvällarna, är aldrig nöjd,skriker och bökar och gnäller vid bröstet. Köpte ersättning för nån vecka sen som jag gett en eller två grr på kvällen. Det har fungerat relativt bra, men jag har haft sjukt dåligt samvete (hans far tycker jag ska amma istället också:smirk:) Men nu slutar jag tycka att jag är en dålig morsa:banana:

Till ts; man måste ju komma iväg hemifrån för att palla med det hela,och det finns ju alltid mobiltelefoner så du kan komma hem igen om det kör ihop sig!
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Jo, man behöver andningspauser ibland!

Har han hållt på och krånglat varje kväll? Det är inte så att han håller på och försöker öka mjölkproduktionen? Går han upp i vikt som han ska? Förstår att det är skönt att ge ersättning, risken är väl bara att mjölken minskar då och han blir ännu gnälligare, du får ge mer ersättning osv...

OM du bara visste vad du hjälpte mig nu:bow::bow::bow:Min lillkille tuttar ihjäl mig på kvällarna, är aldrig nöjd,skriker och bökar och gnäller vid bröstet. Köpte ersättning för nån vecka sen som jag gett en eller två grr på kvällen. Det har fungerat relativt bra, men jag har haft sjukt dåligt samvete (hans far tycker jag ska amma istället också:smirk:) Men nu slutar jag tycka att jag är en dålig morsa:banana:

Till ts; man måste ju komma iväg hemifrån för att palla med det hela,och det finns ju alltid mobiltelefoner så du kan komma hem igen om det kör ihop sig!
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Man behöver ju komma ifrån barnet också, hur hemskt det än låter så tror jag många förstår vad jag menar. Det handlar ju inte om att du överger ditt barn!
Själv började jag jobba så smått när sonen var 7 månader. Då 3-4 timmar/tillfälle ett par gånger i veckan. Så grymt skönt att komma hemifrån, göra nåt helt annat och inte behöva rätta mig efter sonen. När jag väl kom hem igen hade jag samlat krafter och rensat skallen lite så då var det jätteskönt att vara hemma!
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

Han går upp massor! Han äter ju från bröstet resterande 20 timmar av dygnet och då är han nöjd, det är bara kvällstid som han är såhär bökig.´Han skriker o är ledsen - jag blir ledsen - stressad - kommer förmodligen ännu mindre mjölk...
 
Sv: Hur länge kan man lämna barn som ammas?

OK, då har du ju tillräckligt med mjölk så då ska du ju egentligen inte behöva ge ersättning för den sakens skull i alla fall. För mig funkar det att pumpa ur på natten när sonen somnat och ge på kvällen nästa dag om han är gnällig. Men det kanske blir svårare för dig om han äter i princip jämt...

Mjölken sägs ju vara tunnare på kvällen och det verkar också vara ånga som har problem med kvällsgnälliga spädbarn...

Han går upp massor! Han äter ju från bröstet resterande 20 timmar av dygnet och då är han nöjd, det är bara kvällstid som han är såhär bökig.´Han skriker o är ledsen - jag blir ledsen - stressad - kommer förmodligen ännu mindre mjölk...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 248
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 844
Senast: lundsbo
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 204
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 818
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp