Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började rida förra året och köpte egen häst i år. Jag rider dock ej honom än utan det gör min sambo, så jag rider hennes gamla trotjänare så länge :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Tyvärr verkar det ju inte så himla lätt att få bli medryttare. Jag har tittat på ett flertal annonser, men det är ju ingen som frågar efter en nybörjare till medryttare direkt, helst ska man ju ha ridit i 10 år och ha en halv veterinärsutbildning..!;) Då överdriver jag faktiskt inte så mycket, erfarenhet frågar alla efter - men hur ska man få det om man inte får chansen?

Jasså? Tråkigt att det är så. Min förra medryttare var en tjej på 16år som red på ridskola och hon var jätteduktig
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Inget jag rekomenderar. Men började rida oktober/november när jag var sju. Egen häst augusti året där på. Häst okunninga föreldrar. Forsatte på ridskola, tills jag var tolv. Hästkunninga grannar, som vi frågade om råd och inte hade något imot det. Hade hästen inakorderad första vintern hos en, men hästen trivdes inte (för mycket spring av barn). Så flyttades till eget stall.

Det viktigaste innan hästköp, är att kunna se om hästen mår bra. Mår den inte bra måste det ske en förändring. Tappar hästen vikt, pälsen mattas eller blicken ändras. Ju snabbare man upptäcker det, desto kortare tid tills det är borta.

Det hör ihop med hästen välbefinnande. Men att se att fodret håller en bra kvalité. Även om man analyser kan ett sämre parti leta sig in. Är det konstig lukt, dammigt så är det bättre att kasera än att chansa.

Det är bra att ha flera att fråga om råd. Bara för att en tycker att det verkar bra. Kanske nästa man frågar kan komma med ett bra förslag, till förbättring.

Ridning. Det beror på vad du vill göra. Men även om det bara handlar om turer i skogen. Är det bra att veta att hästen jobbar på ett bra sätt. Vilket inebär att utrystningen ska sitta bra. Att det är bra att boka in ett pass för instruktör ibland, för att veta att du och hästen jobbar med varandra. Sedan gäller det att instruktören kan läsa just din häst. Att det inte blir att detta fungerar på alla hästar (och ryttare). Utan att det är anpassat för er. För en väl arbetande häst håller bättre.

Jag har låg omkostnad för hästen. Försäkring ca 5000:- om året. Kraftfoder ca 100:- i månaden. Behövs inte mycket, mesta "skramel", för att han ska gå in. Hö tar in eget, så enbart arbetskostnad. Resten går på annat konto (gödsel mm). Hovslagning ca 500:- i månaden. Vetrinär, verkar hittills ha haft friska hästar, de fasta (vaccinationer, maskmedel) samlar vi ihop och tar ut en vet. för allt. Strö och gödselhantering, har halm, lämnar grattis hos grannen och lastar i gammalt lastbilsflak. Som är lätt att tömma, kostar 500:- inklusive mons gången. Går just nu på annat konto. Men skulle gissa att det blir ca 2000:- om året. Men då är det inte bara till min häst. Sedan är det maskin kostnad, har egna hö maskiner, inte det senaste, men de fungerar för oss.
Så runt 2000:- i månaden. Har eget stall. Pappa som är det andra kontot, eller hans nötdjur.

Utrustning nuvarande häst har fått ärva, men planen är att undan för undan skaffa det jag vill ha till honom. Har fått en massa efter andra, samt köpt på mig. Sålt en massa, som jag tröttnat på. Som hittills bekostat det jag köpt nytt.
Hästens inköps pris, är inget jag räknar in i den fasta kostnaden.

Instruktör, ska jag börja igen för så snart transporten rullar. Samt jag hittar någon jag vill rida för. Har haft avbrott då jag tidigare haft hästar som inte ville transporteras (stressade upp sig och rädda för transporten). Och de som är nära eller åker ut. Verkade tycka att det var viktigare att hästen böjde på halsen än att den jobbade under sig. Samt att ryttarens hållning inte var viktig. Tittade på andra som red för dem.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag var 12 år när mina föräldrar hyrde en häst i ett år åt mig för att se om jag/vi klarade av det. mina föräldrar kan inget om hästar men vi hade hästen uppstallad hos en jämnårig kompis till mig med eget stall och hennes föräldrar hade egna hästar också så dom hjälpte till med allt.



Jag vet många som har skaffat egen häst direkt efter att bara kanske provat på att rida några gånger och tyckt det varit kul.
Men alla har varit öppna och haft hästarna inackorderade hos någon som hjälper dom, oftast deras tränare :)
Jag tycker inte man behöver ha ridit eller haft viss lång erfarenhet innan man köper häst så länge man har vänner omkring sig som man kan fråga och som är villiga att hjälpa en och att man själv är mottaglig för hjälp och info :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började på ridskola när jag var 8 år gammal. Red där i 5 år och var sen medryttare och allmän stallskötare i stallet där en kompis hade sin häst i 2-3 år. Fick min första häst när jag fyllde 15. Stod uppstallad 1 ½ år i stall med väldigt kunniga och hjälpande stallägare, eftersom mina föräldrar inte var så hästkunniga.

Jag tycker det viktigaste är att man inser att man inte kan allt och är villig att lära sig. Man kommer ganska långt med intresse och sunt förnuft. Att man lär sig hur hästen fungerar och kan märka när det är något som är fel.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började på ridskola när jag var tio år och köpte min första häst förra året... jag är 37 år.
Jag räknar att hästen och allt runtomkring kostar 6 000 kr/mån.
Jag vill tillägga att jag var medryttare 12 år innan jag köpte hästen också, och det var under denna tid jag lärde mig mest. Min hästägare lät mig stegvis ta mer ansvar och utbildade mig samtidigt.

När jag började så ingick bara mockning, allmän skötsel och uteritt en dag i veckan.

Mot slutet hade jag två hästar 3-7 dagar i veckan. Jag red dressyr, hoppning och uteritt, både själv och med tränare. Jag körde hästarna till och från tävlingar, träningar och sommarvistelse (ca 100 mil ToR), räknade foderstaterna, skötte alla inköp, tog hand om sårvård, gav medicin och sprutor, etc.

Ärligt talat fick jag mindre att göra när jag köpte egen häst. ;)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag skiljer mig från mängden här, jag köpte min häst när jag bara ridit i 10 månader. Då hade jag varit medryttare på henne i nästan fyra månader. Jag köpte alltså min medryttarhäst. Jag agerade bara på känsla, och kopplade bort hjärnan. Det var i månadsskiftet maj/juni, och jag har hittills inte ångrat mig någon gång. Jag ÄLSKAR mitt nya liv.

Jag är 32 år gammal och har aldrig ridit eller hållt på med hästar tidigare i livet (nåja, en termin på ridskola som barn). När jag började på ridskolan som vuxen hade jag bara ett tiotal turridningar i ryggen. Men jag älskar det här. Ridningen, hästarna, min häst. Jag rider fortfarande på ridskolan (på min egen häst) och jag rider för min tränare en dag i veckan. Jag har en medryttare som hjälper mig två dagar i veckan, som haft häst hela sitt liv, och jag står i ett litet trevligt stall där jag aldrig är rädd för att fråga om hjälp och råd. Jag har också en bror som arbetar med hästar, som aldrig är längre bort än ett telefonsamtal.

Min åsikt är att tiden inte spelar någon roll, det handlar om inställning. Jag suger åt mig kunskap som en svamp och jag är aldrig rädd för att be om hjälp. Hela förra terminen satt jag på läktaren på ridskolan varenda onsdag kväll (efter min egen lektion) och tittade på fyra vuxengrupper, och sök i mig allt jag såg och allt som ridlärarna sa. Sen måste man också vara ödmjuk inför sina egna brister, och inte tro att man kan en massa som man inte kan. Jag är mycket väl medveten om att jag tex inte rider min häst lika bra som min medryttare, men jag utvecklas hela tiden och det måste msn också ge sig själv cred för. Att ha rimliga mål är också viktigt tror jag. Att inte tro att man dka klara det dom de somridit hela livet klarar. Härom veckan debuterade vi i LC:1 med ett resultat på över 60%. Då hade jag ridit i 14 månader. Det är jag sjukt stolt över.

Summan av kardemumman: med rätt inställning och bra människor omkring sig kan man klara nästan allt! Å så får man inte glömma av att ha roligt på vägen. :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag fick min första häst innan jag började rida. En dag så sa mamma att det är på väg en häst hem till mig och på den vägen är det. Har haft egen häst i 18 år snart och jag är långt ifrån fullärd. Kommer aldrig bli heller.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Började rida när jag var 12 år och fick min första häst när jag var 17 1/2 år.

Så innan egen häst gick jag på ridskola och 5 olika hästar som jag hjälpte till att sköta och rida.
Efter 9 an blev det praktik på ridskola som senare blev jobb och efter det jobb på tävlingsstall under ett år till sammans för att sedan börja på rid gymnasium.

Dock var jag tvungen att kunna mer då det aldrig var frågan om att ha häst inhyrd utan det var på föräldrarnas gård.

Förövrigt första gången sedan lågstadiet som pappa gick på något möte som röde skola och det var för att fråga om hans dotter var redo för egen häst:D
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag hade ridit i 4/5 år när jag fick min första foderhäst. Hade då ridit två terminer på ridskola och resten privat (medryttare/skötare). Sen hade jag tre foderhästar och ett par medryttarhästar innan jag slutligen fick en alldeles egen häst!
Så ja, 7-8 år tog det innan jag blev hästägare "på riktigt" :)

Tilläggas kan att jag började rida som 8-åring.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Började rida vid 10-11 års ålder och red tills jag var 18. Flyttade då hemifrån och hade ett riduppehåll i 7 år. Vid 25 tog hästintresset fart igen och jag vart medryttare. Två år senare så köpte jag min egna häst, något som egentligen inte alls var planerat överhuvudtaget men OJ så glad jag är överdet nu. Har nu ägt henne i 1 1/2 år och även om det är långt ifrån en dans på rosor och en ekonomisk förlust (vem tjänar egentligen på hästar inom ridsporten?!) så skulle jag inte klara mig utan henne :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

21 år...första riktiga egna hästen som man betalar helt själv.
Innan var det föräldrar som betalade eller andras hästar som jag red. :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

I 15 år red jag på ridskola innan jag köpte häst, gör än idag fast med min egen häst. Men från att jag var 12 tills jag blev 20 så hade jag medryttarhästar, men sen ville jag ha min egen då det inte var så kul att rida på andras hästar hela tiden och inte veta hur länge man skulle få fortsätta med det.

Första hästen köpte jag i januari 2013. Och jag har nog lärt mig mer under de här 9 månaderna som jag haft egen häst, än vad jag någonsin kunnat göra som medryttare eller ridskolelev. Jag räknade med att det skulle kosta mig ca 4500:- i månaden med stall, försäkring, foder och hovslagare. Men i verkligheten slutade det på 5500:-/månad eftersom jag ville träna också. Det är alltså fasta kostnader... sen tillkommer ju vaccination en gång om året, och avmaskning, och kanske nån tävling, och till det tillkommer ju licenser. Och vi ska inte tala om alla veterinärräkningar... ;)

Jag ser ingen anledning att vänta längre än 3 år om du känner att du är redo då. :) Men jag vill tipsa dig om att försöka lära dig så mycket det bara går om hästhantering, skötsel och hästens beteende osv innan, för ju mer kunskap du har när du börjar leta häst, desto lättare är det att hitta en häst som du passar med. Ta hjälp av någon erfaren som känner din ridning tillräckligt för att avgöra om en häst passar dig.
Jag har sett allt för många "Den här köper vi, den är söt" som slutar i att hästen i bästa fall får återköpas av sin gamla ägare, eller säljas vidare.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började rida när jag var 6 år och några dagar innan jag fyllde 15 fick jag min första häst. En fd tävlingshäst, perfekt som första häst :D
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Tack för alla svar - jätteintressant! :-)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Första hästen köpte jag i januari 2013. Och jag har nog lärt mig mer under de här 9 månaderna som jag haft egen häst, än vad jag någonsin kunnat göra som medryttare eller ridskolelev. Jag räknade med att det skulle kosta mig ca 4500:- i månaden med stall, försäkring, foder och hovslagare. Men i verkligheten slutade det på 5500:-/månad eftersom jag ville träna också. Det är alltså fasta kostnader... sen tillkommer ju vaccination en gång om året, och avmaskning, och kanske nån tävling, och till det tillkommer ju licenser. Och vi ska inte tala om alla veterinärräkningar... ;)

Alla veterinärräkningar? Vad gör du med din häst?
Normalt har man väldigt sällan veterinärräkningar, om det inte handlar om vaccionationer eller tandkontroller som kommer minst 1 gång per år.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Tror inte det så ofta handlar om hur länge man har ridit, jag började med tio privatlektioner för en tävlingsryttare och hoppade sedan in i en ridgrupp som hade ridit några år på ridskolan.

Handlar mycket om att man ska vara mogen nog för allt ansvar och villig att alltid lära sig mer: Jag har haft två hästar ett tag och jag lär mig fortfarande massor! När jag fick min första häst så var jag inte så jättehaj på allting, hade tävlat någon LB:3a och red fortfarande på ridskola, var ganska ung. Önskar i efterhand att jag hade fått mer hjälp då, men jag tyckte att jag klarade mig bra själv.

Nu har jag hästarna hemma, och egentligen är det ett drömliv, jag har bara inte haft tid att njuta av det än... ;)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag fick faktiskt min första häst när jag var 5år bara, ett oinridet shettissto som köptes som sällskap till min mammas häst och som skulle bli min häst. Red på ridskola i typ två terminer som 5 åring sen red jag in shettisen med hjälp av min mamma såklart :) Detta hade ju inte funkat om inte min mamma varit så intresserad och vi inte haft hästar själva hemma på gården utan då hade jag ju fått gjort som de flesta gör, rida flera år på ridskolan, sen kanske medryttare och sen egen häst.

Men det var så det blev för mig :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Alla veterinärräkningar? Vad gör du med din häst?
Normalt har man väldigt sällan veterinärräkningar, om det inte handlar om vaccionationer eller tandkontroller som kommer minst 1 gång per år.

Håller med!
Har väääldigt sällan veterinärräkningar och jag har haft minst två hästar hela tiden.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började rida när jag var 9år och köpte min första häst när jag var 18år :) Hade då haft medryttarhästar sen jag var 14.

När man köper häst tycker jag det viktigaste är att man vet vad hästen har för grundbehov och hur den fungerar. De "fyra-F:en" helt enkelt: Flock,flykt,föda&fortplantning... tycker kunskap inom det brister hos alldeles för många hästägare. Jag tycker man ska ha ett hum om hur matsmältningen fungerar (då det är viktigt för hästen), hur den reglerar värme/kyla.. Sen ska man kunna behandla lättare skador och sjukdomar, iaf kunna identifiera dem!

Saker som att räkna ut foderstat, passa ut utrustning osv kan man få hjälp av, utav utbildat folk.

Viktigt för alla hästägare är att vara ödmjuk och vilja ta in ny kunskap. Men också vara kritisk och inte "köpa" allt. Även om mina tränare har ridit i landslaget i flera år och ridit längre än vad jag levt så köper jag ändå inte allt de säger. När du gör "viktiga" saker för hästen; ex. köper ny sadel, ska räkna foderstat, anlita någon när hästen har ont, byta skor osv. så använd folk med en riktig utbildning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp