Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

tinjoh

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på detta (hej förresten, ny här! :) ) - hur länge hade ni ridit innan ni köpte er första egna häst?

Anledningen till att jag frågar är naturligtvis att jag är nybörjare men hoppas på en isländare om en sådär 3 år, som då skulle stå uppstallad i ett stall med duktiga människor jag kan fråga om diverse. Måste man vara allkunnig på "allt" innan man får en egen, kan inte en del av vitsen vara att lära sig med hjälp av hästen?

Om ni skulle säga vad ni tycker är den viktigaste baskunskapen innan man tar hand om en häst själv (med möjlighet att fråga andra) - vad skulle det då vara?
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag som haft hästar i över 20 år lär mig fortfarande nya saker med hästarna hela tiden.

Det viktigaste tycker jag är att man är öppen för att hela tiden lära sig nytt.
Men man behöver veta att det KOSTAR att ha häst oavsett om den är inackorderad eller man har eget stall hemma, så många har glädje kalkyler och räknar bara med hälften av kostnaderna.
Syns inte allra minst i alla "vad kostar era hästar" trådarna.

Annars är det väl att man ska ha koll på vaccinationer,tänder, parasiter träckprov och avmaskning, veta hur bra verkade/skodda hovar ser ut, se skillnad på feta och väl musklade hästar, räkna foderstat, kunna prova ut och passa in utrustning som sadel, träns bett osv.
Känna igen och veta vad man ska göra vid skador och sjukdomar, finns ju en del vanliga som tex sårskador eller kolik som man bör kunna påbörja behandling själv.

Det är väl det som är mest basic.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Nu la jag hästeriet på hyllan för ett par år sen, men jag började rida -92 och köpte min första egna häst -02. Eller rättelse, jag köpte hästen -04, men min syster hade köpt den -02 och då var den typ som min häst också från det.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag som haft hästar i över 20 år lär mig fortfarande nya saker med hästarna hela tiden.

Det viktigaste tycker jag är att man är öppen för att hela tiden lära sig nytt.
Men man behöver veta att det KOSTAR att ha häst oavsett om den är inackorderad eller man har eget stall hemma, så många har glädje kalkyler och räknar bara med hälften av kostnaderna.
Syns inte allra minst i alla "vad kostar era hästar" trådarna.

Annars är det väl att man ska ha koll på vaccinationer,tänder, parasiter träckprov och avmaskning, veta hur bra verkade/skodda hovar ser ut, se skillnad på feta och väl musklade hästar, räkna foderstat, kunna prova ut och passa in utrustning som sadel, träns bett osv.
Känna igen och veta vad man ska göra vid skador och sjukdomar, finns ju en del vanliga som tex sårskador eller kolik som man bör kunna påbörja behandling själv.

Det är väl det som är mest basic.

Tack för svar - jag brukar ta i ganska mycket oavsett vad jag räknar på (alltid bra med marginaler) så jag tänker avsätta 5000/månad åt hästen. Det borde vara ganska rimligt hoppas jag. :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började på ridskola när jag var tio år och köpte min första häst förra året... jag är 37 år.
Jag räknar att hästen och allt runtomkring kostar 6 000 kr/mån.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Det är alltid bra att bli medryttare innan man köper egen häst. Då får du dels förstå vad det innebär att ta hand om en häst samt mer kunskaper. Min erfarenhet är att på tex ridskolor handlar det mkt om ridning och ev viss hantering av häst,. Men mkt kunskap som man behöver upplevde inte jag att man fick på ridskolan. Det lärde jag mig som medryttare eller genom att ta hjölp av andra kunniga.:)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Hej hej, välkommen till Buke! :)

Jag började på ridskola när jag var 6 år och köpte min första häst när jag var runt 20 (är 25 nu).
Tiden där i mellan spenderades mycket i stallet då jag hade sköthäst på ridskolan samt även en medryttarponny.
Jag gick även på ett naturbruksgymnasium med inriktning häst så mycket fick jag även lära mig i skolan :).
5000 i månaden låter realistiskt, jag la undan 4500 varje månad och det räckte gott och väl till alla utgifter, sen så beror det också på vart man bor någonstans,
det är oftast dyrare med stallplats ju närmare större städer du bor.
Jag hade riktigt tur med mina stallplatser som kostade mellan 2900-3500 där allt ingick förutom kvällsfodring och mockning på ena stället.
Det du kan göra är att även under sommarmånaderna när hyran KAN vara billigare (inte alltid) så fortsätt sätt undan 5000 så har du alltid en buffert om det skulle bli dyrare någon gång.
Annars håller jag med Pulkaskurk, det är mycket basic som man bör kunna, men det kommer med tiden och står man i ett stall med många kunniga så våga fråga!
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började rida som nioåring och fick min första ponny när jag var 11, men då hade jag intresserade föräldrar och ponnyn var uppstallad på en ridskola.

Man kan aldrig kunna "allt" från början, och efter nästan ett helt liv med hästar finns det fortfarande saker att lära.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag bosatte mig, typ, på ridskolan hela min uppväxt. Red lektioner och fyllde min tillvaro med allt som hade med häst att göra. Inte förrän jag flyttade hemifrån, till en gård, köpte jag en häst. Jag var då 21 år. Sen dess har jag nog inte varit utan häst många dagar ;)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag brukar säga att det viktigaste är inte hur länge man har ridit utan hur länge man hållit på med hästar. Att rida är ju bara en liten del av allt med att ha häst. Jag har ridit ihop med folk som ridit på ridskola i årtionden som knappt kan tränsa, inte sätta ihop ett träns, inte se hur en sadel passar, saknar baskunskaper i hästars beteende och behov.

Det allra viktigaste är att kunna se skillnad på en häst som mår bra och en häst som mår dåligt. Det näst viktigaste att inte tro att man kan allt utan vara ödmjuk och söka hjälp.
Att lära sig med hjälp av hästen låter inte så bra för hästens skull, den kan ju bli lidande för att man inte förstår att den är dålig.

Jag hade ridit till och från i 30 år när jag köpte min första egna häst. Förutom att ha bott på ridskolan som tonåring så hade jag varit i galoppstall och på stuteri och ridit privathästar. Jag kunde grunderna men inte detaljerna.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Problemet är att det är svårt att lära sig utan att skaffa en egen häst. Jag har ridit på ridskola, haft andelshäst och medryttarhäst i många år. Men inte sjutton har jag lärt mig om vaccinationer, sadeltillpassning eller beräkning av foderstat ändå. En del har man fått lära sig bara teoretiskt; en del har man inte fått lära sig alls. Jag tycker fortfarande att sadelinpassning är apsvårt och skulle aldrig våga köpa en sadel utan professionell hjälp.

Sanningen är att jag har lärt mig väldigt mycket efter det att jag skaffade häst. Jag såg till att köpa häst av min ridlärare och att stå kvar på ridskolan så att jag hade tillgång till hennes och andra duktiga personers kunnande. Jag hade ögon och öron öppna och ställde tusen frågor. Jag läste böcker och har faktiskt även lärt mig massor genom att läsa här på buke.

Jag tycker definitivt att man ska ha haft en medryttarhäst innan man köper egen. Då har man i alla fall fått prova på delar av det som ingår i hästägandet, såsom att visitera, mocka, göra i ordning mat och ta hand om utrustningen. På ridskolan lär man sig oftast inte sådant ordentligt och man får inte heller öva på det.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Köpte min första helt egna 2008 och började "rida" (åka ;) ) mer ordentligt runt 1992.
Så hade lång vana innan.

Hästar har dock alltid funnits där även om det de första åren bara var vid "sidan av" i form av ett stort travintresse från övriga familjen. Första skogsmulleridhästen skaffade vi 1999 och jag hade henne som min de sista åren.
Ridit har jag gjort från och till, med flera uppehåll, så vet inte hur länge jag har ridit egentligen :p Nu har jag dock ridit mer sammanhängande åtminstone sedan 2000.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Tack för svar - jag brukar ta i ganska mycket oavsett vad jag räknar på (alltid bra med marginaler) så jag tänker avsätta 5000/månad åt hästen. Det borde vara ganska rimligt hoppas jag. :)

Det räknade jag på att min också kostar, sen räknade jag ut verklig kostnad ca 12000:-/mån :eek: :o O_o :crazy: :nailbiting:

Men visst, man kan hålla häst betydligt billigare än vad jag gör men jag vill ha bra utrustning och träna minst 1 gång i veckan och då springer pengarna iväg fortare än kvickt :(
Sen äter ju min en hel del också iof, men behöver man byta sadel så blir det ju en hel del pengar liksom.
Och ju mer man lär sig, destå kräsnare blir man och destå dyrare blir det.
För helt plötsligt nöjer man sig inte med en billig hovslagare som skor okej utan man vill ha hovslagaren som skor som en gud och kostar därefter osv.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Ganska många år blev det men det jag tipsar om (vet inte om du nämnt det) är att inte gå från ridskola till egen utan prova på att vara medryttare/fodervärd innan :) det är en stor skillnad.

5000:- räknade jag med på varje månad sen kostar det inte det för mig men då lägger man undan pengar som en buffert.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Tyvärr verkar det ju inte så himla lätt att få bli medryttare. Jag har tittat på ett flertal annonser, men det är ju ingen som frågar efter en nybörjare till medryttare direkt, helst ska man ju ha ridit i 10 år och ha en halv veterinärsutbildning..!;) Då överdriver jag faktiskt inte så mycket, erfarenhet frågar alla efter - men hur ska man få det om man inte får chansen?
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Man måste ju ha en grund att stå på innan man köper häst. Jag tycker att man bör kunna ta hand om skador och enklare sjukdomar (sår, hälta, feber) och kunna se till att hästen mår bra i allmänhet med mat, motion osv. Man ska även veta hur man lägger upp hästens träning till viss grad. Fortsätt rida för tränare om man har någon slags ambition att utvecklas, det är inte bra att nöta på samma fel dag ut och dag in ;) Man lär sig helt klart under tiden man har häst!

Min stallplats är på 1600kr och då ingår allt, behöver inte ens göra höpåsar. Men månadskostnaden blir ändå omkring 4000kr :)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag tror jag är en av de tidigare varianterna.. Öm Jag har ju varit i närheten av hästar sedan jag föddes då jag bor på gård och min familj haft företag i western turridning sedan jag var 2år gammal tror jag. Så vi hade väl 2 st foder ponnys när jag var riktigt liten som vi red lite på, så där. Den första la sig mest ner så den skickade vi tillbaka och hade kvar den andra. Den lärde jag mig rida lätt på och allt sånt där, sedan fick vi en busråtta till ponny efter det, de blev min systers tillslut då jag inte kunde rida den. Så när jag var 9år gammal fick jag en stor häst(156cm) så stoor och stor var han ju inte. Har lärt mig fantastiskt mycket med honom och han är underbar. :) han är numer 21 och jag är 19 så vi firade 10år tillsammans i Maj iår! :D

Jag tycker du ska försöka vara medryttare jag med, ett tag först iaf :) Det är bra har jag hört... Hehe Annars kan jag inte ge så mycket tips då jag alltid haft häst osv x)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag köpte min första egna för snart två år sedan, med 16 år kring hästar i ryggen, är 24 nu. Innan dess hade jag som många mer eller mindre bott på ridskola, även jobbat där i fyra år samt haft flertalet medryttar- och foderhästar, så jag var ju inte helt okunnig om varken de ekonomiska eller praktiska bitarna.

Det viktigaste tycker jag är att man har bra koll på de basala sakerna, vad hästen behöver för foder, ser så att utrustning passar, har koll på hovar/sjukdomstillstånd osv, samt vad det kostar, inte bara månatligen utan man måste tänka på oförutsedda utgifter, det kan snabbt springa upp i kostnad om man behöver ta ut veterinären. Viktigt också är att vara öppen för ny kunskap och ödmjuk i sitt hästägande, man lär sig hela tiden nya saker :)

Men även jag rekommenderar att man provar att vara medryttare innan, och enligt min erfarenhet kan många hästägare se förbi det faktum att man kanske inte är en stjärnryttare om man visar att man är villig att lära och lyssnar. Jag lyckades som ridskoleflicka landa en medryttarhäst som matchades mot de högsta klasserna i dressyr just för att jag hela tiden var noga med skötseln och lyssnade på ägaren. Jag var verkligen ingen superryttare, och tack vare denna möjligheten lärde jag mig så otroligt mycket! Detta är ju rätt ovanligt, det vet jag, men ville mest visa att det finns riktiga guldkorn att hitta därute ;)
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag började rida när jag var åtta år.
När jag fyllde 18 köpte jag min första häst.

Välkommen till buke! :bump:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp