Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

tinjoh

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på detta (hej förresten, ny här! :) ) - hur länge hade ni ridit innan ni köpte er första egna häst?

Anledningen till att jag frågar är naturligtvis att jag är nybörjare men hoppas på en isländare om en sådär 3 år, som då skulle stå uppstallad i ett stall med duktiga människor jag kan fråga om diverse. Måste man vara allkunnig på "allt" innan man får en egen, kan inte en del av vitsen vara att lära sig med hjälp av hästen?

Om ni skulle säga vad ni tycker är den viktigaste baskunskapen innan man tar hand om en häst själv (med möjlighet att fråga andra) - vad skulle det då vara?
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Jag som haft hästar i över 20 år lär mig fortfarande nya saker med hästarna hela tiden.

Det viktigaste tycker jag är att man är öppen för att hela tiden lära sig nytt.
Men man behöver veta att det KOSTAR att ha häst oavsett om den är inackorderad eller man har eget stall hemma, så många har glädje kalkyler och räknar bara med hälften av kostnaderna.
Syns inte allra minst i alla "vad kostar era hästar" trådarna.

Annars är det väl att man ska ha koll på vaccinationer,tänder, parasiter träckprov och avmaskning, veta hur bra verkade/skodda hovar ser ut, se skillnad på feta och väl musklade hästar, räkna foderstat, kunna prova ut och passa in utrustning som sadel, träns bett osv.
Känna igen och veta vad man ska göra vid skador och sjukdomar, finns ju en del vanliga som tex sårskador eller kolik som man bör kunna påbörja behandling själv.

Det är väl det som är mest basic.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?

Nu la jag hästeriet på hyllan för ett par år sen, men jag började rida -92 och köpte min första egna häst -02. Eller rättelse, jag köpte hästen -04, men min syster hade köpt den -02 och då var den typ som min häst också från det.
 
Sv: Hur länge hade ni ridit innan ni köpte egen häst?