Hur krossar man havre?

Kaki

Trådstartare
Har bestämt mig för att börja krossa havren. Men hur kan jag göra det? Jag har ingen kross-maskin hemma. (Köper hel av en bonde). Kan man använda ngt annat? Typ en slägga? :angel:

Sv: Hur krossar man havre?

Haha, jag tänkte om man tar dagsransonen av havre i en handduk och sen bankade för glatta livet :D

Nämen, du råkar inte ha ett enklare och effektivare tips?

Innovativt som sagt.

Men en undran bra, gammal häst eller dåliga tänder? En normalhäst behöver sällan ha havren krossad för att tillgodse sig den.

Kanske bonden du köper havre av har en kross?

Haha :rofl: Dagens höjdare!
Säger som de andra, har inte hästen problem med tänderna så ska den kunna tillgodogöra sig havren alldeles utmärkt ändå.

Bonden du köper av (om det är den jag tror, AO) så har han då sålt krossat korn tidigare iaf. Så jag tror nog du kan beställa krossad havre där också.

Bonden är en hon... Eller det är då en hon som jag köpte av, hon har travhästar. Menar vi fortfarande samma?

Anledningen till att jag vill börja krossa är att jag tycker att han slänger i sig maten (blir stressad av att hästen som står brevid tittar på och denne äter upp sin dl foder på typ 3 sekunder)... Så nog kan han tugga, men när han hetsäter så tuggar han inte så som han borde enligt mig.. Därav att jag vill krossa :) Jag kommer strax flytta till ett stall där hel havre ingår i hyran och de tar in den själva och har ingen kross... Så jag måste fixa ngt själv..

Okej, då blir det ju lite skillnad framöver. Bondens sambo = MS jobbar på Ica är det samma?

Det brukar gå att köpa begagnade krossar för nån eller ett par tusenlappar. Du får hålla utkik på blocket och liknande sidor.

Jag har ett svagt minne av att jag hört om folk som kört havren i en mixer och fått något som liknar kross. Men jag törs inte svära på att det är bra för varken havre eller mixer.

Haha, då är det faktiskt samma! :D

Aj, ett par tusenlappar :o Det har jag inte just nu, va på skandinavium för dom och lite till ;) Just därför jag söker andra sätt att krossa förutom med kross :)

Haha, okej. Får se om någon annan kommer hit och har samma tips, då kanske jag vågar prova ;)

Jag har ett svagt minne av att jag hört om folk som kört havren i en mixer och fått något som liknar kross. Men jag törs inte svära på att det är bra för varken havre eller mixer.

Vi provade att krossa korn så det gick bra ,men man får ta lite i taget (fast vi fick slut för mamma ville inte ha sin mixer i stallet )

Okej, men då är det nog rätt så tidsödande när man ska ge 1,5 kg havre om dagen...

Mangel? Ångvält? Kavel? Mortel?

Nä, jag har nog tyvärr inga bra ideer. Du har inte någon ridskola eller så i närheten som har kross, som du skulle kunna låna för nån symbolisk summa?

Tyvärr har dom ingen kross där heller... Suck, verkar lönlöst... Tror ni det underlättar för honom om jag lägger havren i blöt i varmvatten några timmar?

Om nu hästen hetsäter för att en annan står bredvid, är det inte då enklare att sätta för någonting mellan boxarna så att dom inte ser varandra ? Eller kanske flytta krubban till motsatt vägg/hörn. Hur är boxen som ? Menas, står det hästar på varje sida om honom eller bara på ena ?

Anledningen till att jag vill börja krossa är att jag tycker att han slänger i sig maten (blir stressad av att hästen som står brevid tittar på och denne äter upp sin dl foder på typ 3 sekunder)... Så nog kan han tugga, men när han hetsäter så tuggar han inte så som han borde enligt mig..

Kanske bättre att tvinga hästen att äta långsammare! Lägg i några rejäla stenbumlingar i krubban eller stora träklot (krocketklot) så tvingas han jobba litet för födan.

Ska byta stall om några veckor.. Och jag har inget eget så det känns inte som en lösning...
Annars hade det nog hjälp en aning..

Senast ändrad:

Hmm, tror du det fungerar att blanda i 1kg hö i kraftfodret? :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka