Hur krafftigt?

Sv: Hur krafftigt?

Höstgräset är väl ungefär som försommargräset iochmed att det har en ny tillväxtperiod. Alltså stor fångrisk både vår och höst!

Det beror bla på om det är avbetat så det är nytt gräs som växer eller om det bara är gammalt gräs som ej är lika näringsrikt. Våra två stora hästar går fortfarande på bete på vallen. Där finns det ganska mkt gräs kvar som är "lagom" högt och fortfarande växer en del. De klarar sig bra på detta och de är ganska krävande.

Om du är rädd för fång så är det nog kylan som är "farligast". Gräs som ej växer innehåller mkt fruktan.

Tillräckligt för att få min svårhullade häst i fin form på tre veckor med vila på bete. Vid ridning tidigare i sommare har jag fått kämpa med vikten och ge massa extra kraftfoder, nu får hon inget och går stadigt uppåt i vikt. :bow:

Med tanke på att vår bonde inte ens slagit andra skörden hösilage för ett par veckor sen, så känns det som att det borde vara ganska höga värden på gräset än.. Eller har jag fel?

Våra hästar går alltid på bete fram till mitten på oktober minst. Så fram tills dess borde det ju åtminståne vara tillräckligt rent näringsmässigt. Vi hade en häst för ca 2 veckor sen som vi tog in då vi upplevde en proteinreaktion hos henne, och hon har stått på våra marker i 3 år, året runt utomhus, så hon har inte kastats ut på betet eller så.

Så jag tror att det är ganska kraftigt bete än. Iaf tillräckligt. Kan tillägga att vi har stora marker så de hinner aldrig äta upp allt gräs innan vintern.
Jag bor mellan Sthlm och Uppsala.

Det beror bla på om det är avbetat så det är nytt gräs som växer eller om det bara är gammalt gräs som ej är lika näringsrikt. Våra två stora hästar går fortfarande på bete på vallen. Där finns det ganska mkt gräs kvar som är "lagom" högt och fortfarande växer en del. De klarar sig bra på detta och de är ganska krävande.

Om du är rädd för fång så är det nog kylan som är "farligast". Gräs som ej växer innehåller mkt fruktan.

Fast nu blev det fel, väl? Fruktanhalten är ju hög i gräs som stressas - växer, fryser etc. => större fångrisk.

Fast nu blev det fel, väl? Fruktanhalten är ju hög i gräs som stressas - växer, fryser etc. => större fångrisk.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men visst kan jag ha skrivit fel eller otydligt.

Jag antar att det är mitt tidigare inlägg här nedan som du menar:

Om gräset inte kan använda den energi som det har tillverkat i solljuset så lagras den som fruktan. Det kan vara antingen pga för kallt, för torrt eller lite näring. Gräset blir då stressat. I gräs som sedan har kommit igång och växa så måste fruktanhalten sjunka.

Vi stödfodrar våra med lite hö nu, går ändå i stor hage. gräset börjar tappa i näring redan i slutet på augusti och då är det "bästa" gräset betat och och växter som inte äts i början på säsongen äts nu, dessa kan vara onyttiga för hästen och orsaka störning i grovtarmen som ger klåda, fång, osv.
Våra kommer gå september ut med några kilo stödutfodring.

Senast ändrad:

Tillräckligt mycket drag för att göra LÄTTfödd ponny tvärfet, men också tillräckligt lite drag för att göra att stödfodrade svårfödda fblvalacken började gå ned med faslig fart.

Bor i norra uppland, gräset är dessutom skräpbete och nedbetat. Skulle tro att klövervallen skulle innehålla tillräckligt med drag för att ensamt hålla hullet på fbl utan stödfodring.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter