Hur köpa häst?

Tscabo

Trådstartare
Huu. Jag hittade ingen tråd om detta, finns det redan så är det bara att plocka bort : )

Nu är det så att jag är vansinnigt sugen på att köpa mig en kuse, men som det är nu har jag ingen ekonomi för detta. Men då pojkvännen ska få en lägenhet och flytta hemifrån, så tänkte jag, inom sinom tid, flytta in till honom, och då får jag loss tillräckligt i månaden för en egen häst. Kommer dröja lång tid innan detta sker, men funderingarna finns ju såklart där!

Och nu mitt prekära problem; Hur i hela friden köper jag en häst? Jag har haft innan, men då bodde vi med stall på gården, och hästen i fråga blev överlåten till mig, kostade mig noll kronor.

Ordnar man boxplats först? Och om det är helinackordering, kan man kanske förhandla om kallhyra tills man står där och håller i drömhästen? Eller får man bita i det sura äpplet och betala foder för en häst man inte har?
Det känns ju lite snopet att köpa häst först och sedan upptäcka att det inte finns en plats ledig i hela länet.

Vad behöver jag tänka på sen? Vet.besiktning, rönken? Vad brukar köparen stå för och vad har jag för plikter i det fallet?

Sadlar, träns och sådant? Är det ofta sådant hänger med hästen, eller blir det att köpa nytt innan man fått hem den?
Sen transporten då, jag har inget körkort eller hästvänner med transport härnere, hur kan man ordna det på bästa sätt?

Sen allt detta med papprena. Hur funkar det? Låt säga att jag hittar en häst och vill köpa, vad händer sen? Avtal, handpenning, ägarpapper?

Ni får gärna berätta hur ni har gjort med era hästar, för jag känner mig ganska borta inom just köperiet..! :)
 
Sv: Hur köpa häst?

Jag gjorde så att jag kollade med stallägaren om jag fick ta hem en häst till (har en av hennes hästar på foder sedan tidigare) och när det väl var ok började jag titta efter häst. Det kändes inte så aktuellt att ha hästar på två ställen och dessutom är det väl i princip bara detta stall jag är intresserad av i närheten av mig.

Jag gjorde ingen besiktning av hästen, 15 månaders unghäst, kändes inte så aktuellt då jag ej visste hur pass mkt hon var hanterad och sen ansåg jag mig och de jag hade med mig kunna se de stora felen iaf. Brukligt är väl att vanlig gårdsbesiktning igår i priset?

Jag fick med mig en förliten grimma till min häst, dock så har jag faktiskt det mesta eftersom jag har häst sedan tidigare. Sedan så räknade jag väl inte mer att få med något mer med tanke på priset hehe.

Jag har 1/3 egen transport så jag kunde lätt lösa den biten men annars får man väl ringa något bolag eller så kanske ägaren kan köra? Kan ju vara av hans/hennes intresse o veta vart hästen kommer, så känner jag iaf.

Papper, vi skrev kvitto och fick alla papper. Betalade på plats och tog med hästen direkt. Kändes bäst så tycker jag.
 
Sv: Hur köpa häst?

Ordnar man boxplats först? Och om det är helinackordering, kan man kanske förhandla om kallhyra tills man står där och håller i drömhästen? Eller får man bita i det sura äpplet och betala foder för en häst man inte har?

Det är smart att ha lite koll på vilka stall som är trevliga, ligger bra till och som kan tänkas ha plats. Vissa ställen har ju lång kötid. När du inte har körkort så begränsar det urvalet också, du behöver ju kunna ta dig till stallet varje dag. Samtidigt med detta kan du leta häst, provrida och så. Men du kan inte göra upp köpet innan du har koll på när du kan ta hem hästen, eftersom detta skrivs in i köpekontraktet.


Vad behöver jag tänka på sen? Vet.besiktning, rönken? Vad brukar köparen stå för och vad har jag för plikter i det fallet?

Det är du som köpare som har har undersökningsplikt och i de flesta fall står köparen för besiktning och röntgenbilder. Du bestämmer själv vilken risk du vill ta - röntgenbilder kostar rätt mycket pengar och det får du betala även om det inte blir något köp. I vissa fall kan det vara en förhandling mellan säljare och köpare om vem som ska betala besiktningen om hästen inte går igenom. Säljaren har ett ansvar att upplysa om eventuella fel och problem och har också ett visst ansvar för dolda fel men det fritar inte dig som köpare från din undersökningsplikt.


Sadlar, träns och sådant? Är det ofta sådant hänger med hästen, eller blir det att köpa nytt innan man fått hem den?

Det kan vara väldigt olika. I vissa fall ingår utrustning och i vissa fall inte. Se då till att det verkligen är utrustning som passar hästen och inte någon gammal sadel som de haft hängande på vinden. Om värdefull utrustning ingår i köpet kan du förvänta dig att du får betala för den också. Vem skulle skicka med en dyr sadel gratis?

Sen transporten då, jag har inget körkort eller hästvänner med transport härnere, hur kan man ordna det på bästa sätt?

Det finns företag som du kan anlita för transporten efter köpet. Ibland kanske säljaren vill se hur hästen ska bo, och lämnar hästen hos dig. Men hur hade du tänkt ordna saker i fortsättningen, med transport till eventuella träningar, tävlingar eller till veterinären om något händer?

Sen allt detta med papprena. Hur funkar det? Låt säga att jag hittar en häst och vill köpa, vad händer sen? Avtal, handpenning, ägarpapper?

Ni kommer överens om ett pris, besiktning och vad som ska ingå i priset. I vissa fall vill köparen ha en handpenning, ibland betalar du allt vid leverans. Du bokar veterinärbesiktning på det sätt som du har tänkt dig. Besiktning på klinik är att föredra då du kan få röntgenbilder tagna + att underlaget för longerprov och böjprov är inte alltid det bästa hemma på stallplanen. Om besiktningen går bra sätter ni er och skriver kontrakt. Vilket kontrakt och vad det ska innehålla har ni redan förhandlat innan. Om besiktningen visar något problem så är det jättetråkigt för både köpare och säljare, då får ni ta en funderare eller en ny förhandling vad detta ska betyda. Om du ska avstå köp, om priset ska ändras, om ni ska besiktiga igen lite senare. Betalning kan ske kontant eller med postväxel eller genom insättning på säljarens konto. Du ska be att få se hästpasset. Säljaren skickar hästpasset till rasföreningen för registrering av ägarbyte, sedan skickas detta direkt till dig.
 
Sv: Hur köpa häst?

Tack båda två för svaren!
Känns som det börjar klarna ;)

Men, alla som har häst har väll inte egen transport?
 
Sv: Hur köpa häst?

Nej, men det underlättar att ha körkort och tillgång till dragbil så man kan hyra transport. Att kunna komma iväg till veterinär/klinik vid akuta fall känns väldigt angeläget.
 
Sv: Hur köpa häst?

Sadlar, träns och sådant? Är det ofta sådant hänger med hästen, eller blir det att köpa nytt innan man fått hem den?

Sadel ska du absolut inte köpa innan. Bästa är att bara köpa det nödvändigaste innan, och sen köpa i lugn och ro när man kan prova och se vad som passar etc.

När jag köpt fbldamen så var ju hon i utrustningssize jag knappt hade en pinal i. Tog reda på hennes täckesstorlek och köpte täcken och några grimmor. Resten köpte jag när hon var hemma. Sadel åkte vi och provade ut.

ANg utrustning som medföljer är MIN erf att det mest är 'skräp'. Fblherrn kunde utrustning medfölja för en ringa slant extra. Jag sa nej. Sadeln passade inte direkt optimalt, tränsen var välvårdade etc men inga jag skulle köpt själv. Täckena var hyfsade men samma där, inte de täcken jag ville ha.

Varit lika med de andra inkl utrustning jag kikat på faktiskt, mest 'skräp'. Och även om sadeln passar hästen så ska den ju passa MIG med, och de oddsen är låga.

Så räkna med att få köpa utrustning oavsett. Och räkna med ordentlig budget för sadeln, inte '5000 kr till sadel', utan ordentlig.

När jag köpte fbldonnan (kostade 15 K, direkt från banan) räknade jag med 15 K till för vetbes och andra kostnader i samband med köp samt utrustning exkl sadlar. (Sadelnotan slutade på 25 000, där hade jag dock kunnat komma undan med 9 och nöjt mig med en hoppsadel bara, men..)

Nye herrn fick jag köpa nya täcken åt då han bara kunde ha ett par av fblstoets (samma storlek, men han är en 135+ i strl, hon en 135. Därför du ska försöka vänta även med sånt tills du kan prova, fbldonnan åkte jag och provade täcken på innan jag hämtade faktiskt). Han kunde dock ha fbldamens sadlar - halleluja. Men hade inte räknat med det, utan räknat med att få köpa nytt (och lämna donnans i inbyte). Träns osv kunde jag anv rakt av, bett med. Så där var det himla smidigt.

ANg transport så hur har du tänkt lösa ev klinikbesök? Lös hämtningen på samma sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur köpa häst?

Vad kul att du går i hästköpartankar! Det är ju onekligen mycket att tänka på :D Jag skaffade min häst ganska nyligen, det var i september 07, så jag har proceduren ganska färsk i minnet.

Jag började med att kolla lite annonser, mest för att rekognosera fältet lite. Jag kände inte för att åka alldeles för långt söderut, då jag bor i ett av norrlandslänen, så hästar söder om södermanland var inte intressanta. När jag hittat några som kändes intressanta, började jag leta stallplats och fick napp ganska omgående. Jag bokade en box, som allt som allt stod tom i två månader innan det hamnade en häst i den.

Första hästen jag åkte ut och kollade på var urmysig att rida och rar i hanteringen. Vid veterinärbesiktningen (som var på klinik) bar hästen halt på tre ben och säljaren ville inte stå för nån hältutredning. I och med att säljaren inte ens ville genomföra en klinikbesiktning stod jag för kalaset - stor varningslampa såhär i efterskott. Blev inget köp där, tur nog.

Häst nummer två var egentligen lite för outbildad för min smak, men ibland säger det bara klick, du vet :) Han gick u.a så det blev en häst tillslut. Även där stod jag för besiktningen, där hade vi kommit överens om att jag skulle betala den om hästen gick igenom. Säljaren och jag skrev kontraktet (sedvanligt kontrakt man kan köpa i hästsportbutiker) i stallet när hon levererade honom, samma dag. Jag skickade en förskottsbetalning via telefonbank, och resten när jag kommit hem.

Med hästen fick jag en grimma, och inget annat så jag rekommenderar varm en utrustningsbuffert! Han hade inte heller något pass, så även det var jag tvungen att fixa. Det mesta var dock klart för passansökan, så en identifikation av veterinär var nog allt som krävdes.

I och med att jag höjde försäkringsvärdet på hästen, krävdes det ett faxat veterinärintyg till försäkringsbolaget. Byt ej försäkringsbolag på hästen för att undvika framtida huvudvärk!
 
Sv: Hur köpa häst?

Tack alla för att ni berättar hur ni gjorde!

Ja, folk med både körkort och bilar med dragkrok känner jag, men jag trodde av någon anledning att hästtransporter var speciella att köra? Eller? Vet att det låter dumt, men jag kan ingenting om maxvikter man får köra osv.

Det där med sadel och så, tänkte mer om de redan hade en bättre begagnad de använder till hästen och sitter bra, så kanske man kan lägga till, istället för att köpa allt nytt. Fast det är ju så otroligt kul att köpa hästsaker :love:
 
Sv: Hur köpa häst?

Jag har värken dragbil eller transport.
Men det har aldrig varit något problem.
Stallägaren där jag inackordera henne, har mot en liten slant alltid ställt upp med transport.
Och skulle något akut inträffa så har han alltså transport.
Transport finns ju också att hyra, om man bara har en dragbil, så det ordnar sig oftast.

När det gäller frågan om att leta häst eller stallplats först så började jag med att göra både och.
Jag åkte runt och tittade på 3 olika stallplatser, tog reda på kostnader och vad som ingick, berättade att jag letade häst, fick en del tips också på salu hästar.
Försökte prata lite även med dom som hade sina hästar där, om hur de trivdes och hur rutiner/regler var, ja ”kände av” atmosfären så att säga.
Samtidigt som jag kollade annonser och letade hästen med stort H.

Bokade dock ingen stallplats förrän jag bestämt mig för hästen, var inga problem med det, viste vid det laget var jag ville ha henne.
När jag bestämt mig för stall, så meddelade jag stallägaren det, att jag troligen skulle komma med häst inom de närmaste tiden och det var helt ok
Betalde alltså inget i förskott.
(Säljaren körde dit henne så det ordnade sig utan bekymer)

Men det beror ju säkert på var man bor och hur det ser ut med stallplatser är det ont om dom så får man kanske förhandstinga och betala.

Lycka till! Du har en härlig tid framför dig!
Vad är det för typ av häst du tänker köpa?
.
 
Sv: Hur köpa häst?

Jag fixade boxplatsen först, och sedan hästen. Hade bestämt mig för att köpa häst. Och då ringde jag till det stallet jag var intresserad av, och fick den boxplatsen.

Men jag har inte behövt betala för månaden innan denna. Detta är första månaden jag kommer stå här.

Hade inte vågat köpa häst och inte haft någon boxplats, tänk så får man inget?
 
Sv: Hur köpa häst?

Jag kollade runt först, vart det fanns stallplatser och hörde mej för om jag eventuellt skulle komma tillbaka med häst, om det fanns plats åt oss.

Den första hästen, köpt från en näringsidkare gjordes ingen vet besiktning på, utan jag kollade honom själv, (dumt ja vet), men den kollades upp av vet när vi kom hem, och var ok. Hos näringsidkare har man större rätt ifall ngt skulle vara fel, att kunna lämna tillbaka hästen, men man ska iallafall se till att ha en besiktning från vet, annars kan man stå där med "skägget i brevlådan" ifall oturen är framme. Så gör inte som mej! Pengarna till köpet kom från:sparade pengar på banken

Häst nr 2 fick vi. Han var gammal och skulle gå i pension, och fungerade som sällskapshäst/promenadhäst. På den gjordes ingen besiktning, då vi haft honom i samma stall flera år och kände till eventuella fel o brister.

Häst nr 3 köptes med besiktning och röntgen, som ägaren kostade på. Man gör upp om det, vem som skall bekosta besiktning. Oftast är det nog köparen som får stå för den, men hon var sjysst och betalade. Pengarna till köpet kom från: Lo-lån och egna sparade pengar

Häst nr 4 köptes utan besiktning. Besiktigades dock när den kom hem. Häst nr 4 var en räddningsaktion, den måste komma ifrån stället där den stod genast. Hästen fick äta upp sej och behandlades, tränades upp och såldes vidare till ett gott hem. Vi var fyra stycken som samlade ihop pengar till köpet.

När jag bestämt mej för hästen (nr 1), hyrde jag en transport, och transporterade själv hem kusen. Vi betalade hyran för stallplats och mat efter att ha bott i stallet en månad, så var det skrivet i kontraktet, samt att vi bara betalade för den mat hästen ätit, och det skulle man hålla koll på själv. Andra stall kan ha andra sorts kontrakt.

Med häst nr ett följde sadel o träns + grimma
Med häst nr två följde rubbet, sadel, träns, täcken, borstar osv.
Med häst nr tre följde allt utom sadeln, så jag fick låna en sadel av en kompis tills jag köpt en passande.
Med häst nr fyra följde bara en grimma + (förväxta hovar och löss och ögoniflammation och undernäring:cry:).

Numer har jag eget stall och bara två hästar på gårn,.
 
Sv: Hur köpa häst?

Tack alla som svarar!

Verkar som det är mycket att tänka på, men jag verkar ha det mesta uppstolpat nu! Superbra : D

Någon som kan komma på något man absolut itne får glömma, sådana självklara saker som man kommer på i efterhand? :)
 
Sv: Hur köpa häst?

Jag är ju ingen tävlingsmänniska, och just nu är hästen ganska diffus i tankarna, typ "Ett svart snällt kallblod" haha. Gärna lättare kallblod som inte är för gammal, men gärna ha varit med ett tag och kan grunderna. Absolut ingen unghäst eller någon jättegammal. Viktigast är att den är snäll, så det kan ju kanske inte vara så svårt att hitta :)
 
Sv: Hur köpa häst?

Hej
Jag gjorde upp med säljaren till första hästen att hon skulle betala vet bes om han ej gick igenom.
Hon körde mot ersättning hit honom för att se att han fick det bra.
Jag fixade stallplats när jag kände att tittandet blev seriöst. Åk runt o känn efter vad som känns bra för dig. Fundera över vilka mål du har och om det stället passar till de målen.
Lycka till
/C
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 237
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 828
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
904
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp