Hur kommer man igång?

P

Pacific

Jag har för några veckor sen tagit en häst på foder för en obestämd tid framöver.

Han är tidigare NH tränad och jag skulle gärna vilja lära först för min skull eftersom jag tycker det verkar vara en bra "filosofi" men också för hans skull så hans tidigare hantering inte "förfaller".

så min fråga är helt enkelt hur kommer man igång?

Sv: Hur kommer man igång?

Jag tror att skälet till att du inte får några svar här är att ingen orkar att om och om igen dra vad som kan tyckas vara självklarheter.... såtillvida att det är inte hästen som lär sig så kallad NH utan du som hästmänniska, hästens färdigheter kan inte förfalla, hur du än bär dig åt så är hästen häst. Men du kan hamna i ett väldigt underläge om du inte fattar jota i hästspråk. Vanligtvis fattar hästintresserat folk en hel del utan att sätta sig in i NH-filosofin. MEN man kan få lite nycklar.

Så att om man vill komma igång, så ställer man kanske en fråga på det här forumet, skaffar lite litteratur, åker på några kurser....

Om din nya foderhäst är NH-hanterad innebär det troligen att han går lugnt efter dig på lång lina, att han inte springer över dig, att han står stilla på kommando, att han backar när du viftar lite i grimskaftet, att han flyttar i sidled så fort du tittar på hans rumpa och att han gladeligen sänker nacken när du lägger din hand bakom hans nacke, att han står stilla när du slänger grimskaftet på backen, att han går åt det håll du pekar, att han kan stå uppbunden utan att han sliter sig, att han sänker huvudet när du vill tränsa, att han står stilla när du viftar med plastsäckar, paraplyn, papperspåsar, flaggor, regnkappor all over him... ;).

Bästa sättet är att gå på någon NH-kurs eller att ta ut en tränare som tränar dig och hästen tillsammans.

Om din nya foderhäst är NH-hanterad innebär det troligen att han går lugnt efter dig på lång lina, att han inte springer över dig, att han står stilla på kommando, att han backar när du viftar lite i grimskaftet, att han flyttar i sidled så fort du tittar på hans rumpa och att han gladeligen sänker nacken när du lägger din hand bakom hans nacke, att han står stilla när du slänger grimskaftet på backen, att han går åt det håll du pekar, att han kan stå uppbunden utan att han sliter sig, att han sänker huvudet när du vill tränsa, att han står stilla när du viftar med plastsäckar, paraplyn, papperspåsar, flaggor, regnkappor all over him...

Nja, inte kommer det "automatiskt" inte. :smirk:
Som du skrev, hästen kan ju redan "NH".
Om människan inte kan NH och att ge rätt signaler, så kan man knappast förvänta sig att hästen ska göra det du skriver ovan.
Däremot kommer troligtvis inlärningen av människan att gå snabbare.:angel:

Ironi är knepigt att använda på ett sånt här forum...
Jag kan lägga till några saker för att förtydliga:

Hästen kan stå på ett ben och vissla typ såhär: :angel:
Den kan hoppa på kommando: :bump:
Den kan buga: :bow:
Förutsatt att den inte är på humör för att jävlas med mig och är på ett sånt här humör: :devil:
Då ser man själv ut typ såhär: :eek:

Självklart är NH ngt som människan lär sig. Det andra var mer som en liten ironisk hint, men egentligen inte omöjliga gronkor. Utan snarare det som man relativt lätt uppnår med bara några grundläggande lekar/övningar eller vad man ska kalla det.
Det enda som mina hästar inte gör är går dit jag pekar och flyttar rumpan bara för blicken, om jag inte förberett hästen på att det komma skall, då funkar även det.
Lycka till i vart fall. Du trådskrivare.

Eftersom jag inte i stort sett inte vet något alls så visste jag faktiskt inte att det bara är människan som lär sig NH, så för mig var det ingen självklarhet.

Jag har hursomhelst fått lite hjälp nu av hans ägare så jag kan komma igång ( om det nu är så man ställer en fråga på det här forumet)

Det var inte min mening att låta dryg.
Kanske är det inte så självklart heller. Och egentligen är det bara en förenkling att säga så, orden hoppar lätt ur fingrarna på mig :smirk:

Naturlig Hästhantering, är antagligen lika gammalt som hästarna varit husdjur. Det måste alltid ha funnits dem som extra mkt förstod sig på vad de skulle göra. Och det är ju det som en annan vanlig dödlig försöker fatta.

Men så att... Ville inte besserwissra mig, fastän det kanske lät så.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 161
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar