Hur komma till rätta med foderstat?

Corax

Trådstartare
Min snart treåriga halvblodstjej ser bra ut i hull.
Men jag får inte till foderstaten riktigt. Det blir överskott på energi (eller underskott på nått annat)hur jag än beter mig. Och just nu känner jag att det är viktigt att ha bra balans då det är dax att börja "jobba" henne på riktigt.

Beräknad vikt på henne är omkring 540-550.

Just nu får hon
ca. 15 kg hösilage
(värden kg/foder;
TS 51%
Smb. 24
Mj 4.9
Ca 2.0
P 1.0
Mg 0.5
K 9.4)
Halm 0.5 kg(vilket hon äter dåligt av)
Havre 0.8 kg
Kornkross 0.3 kg
Lucern (Kraffts pelleterade)0.75 kg

Tyvärr är utbyte av foder begränsat. :( Men det finns även betfor, kraft Grov och soja att tillgå.

Sv: Hur komma till rätta med foderstat?

*oups*
Såg precis vad Boj skrivit så jag antar att min tråd inte får vara kvar... :crazy:

*viskar*
Fodergivan du har idag ger: 93,5 Mj 535,35 smbrp, 42 Ca, 21 P, 11 Mg och 0 selen. Kvoter: Smbrp/Mj=5,7 Ca/P= 1,9 Ca/Mg=3,9. Om du bara lägger till 0,2 kg soja så ökar du Mj med 2,34 och smbrp med 78. Det ger då en Smbrp/Mj-kvot på 6,4. Övriga värden: 96 mj 613 smbrp, 43 Ca, 23 P, 11 Mg och 0 selen.

Ger du inga mineraler? Du ligger i underkant på alla mineraler utom Mg och ger ingen selen! Mineralbehov räknas ut per tillförs Mj och blir för din pålle 48 Ca, 29 P, 10 Mg och 1,1 mg selen.

Om du tar bort halmen och lägger till den lilla mängden soja som ovan så blir kvoten 6,6. Stråmängden blir ca 7,5 ts delat på 550 kg häst = 1,4 kg ts/100 kg häst. Mnimigiva är 1 kg ts/100 kg häst men helst ska de ha 1,5-2 kg ts.

Skulle kunna skriva en hel uppsats om olika varianter på din foderstat men nu ska mina egna pållar få lite motion...
//marti

*viskar tillbaka*
Tack för ditt svar! :)

Jag glömde... :o
Hon får SteelJoint också (0.5 dl). Det är därför hon inte får några andra mineraler.
Tokosel ska börja ges då jag är väl medveten om selenbristen. *sucka*
Halmen är nästintill ett måste då hennes stackars mage lätt blir purken. Det är även därför jag har tagit bort betforen.
Vidare glömde jag även att det ges 1 dl linfrö.

Men vad händer om jag lägger på soja (2 dl) men har kvar halmen. Jo, ja jag är usel på att räkna kvoter och grejer... :(

Om (när?)tråden tas bort så får du gärna PM:a mig.

Hejsan!

Gå in på "freefarm", där fyller du i din hästs speciella egenskaper.
Sen är det "bara" att laborera och hitta en foderstat som passar!

Lycka till!

Corax skrev:
Men vad händer om jag lägger på soja (2 dl) men har kvar halmen. Jo, ja jag är usel på att räkna kvoter och grejer... :(
*Smyger runt moderator...*
De värdena lite längre upp i svaret inkluderar halmen.
Om du bara lägger till 0,2 kg soja så ökar du Mj med 2,34 och smbrp med 78. Det ger då en Smbrp/Mj-kvot på 6,4. Övriga värden: 96 mj 613 smbrp, 43 Ca, 23 P, 11 Mg och 0 selen.

Steel-joint vet jag inte vad det innehåller i mineralväg men nu vet du ju vad det andra ger så då blir det lätt för dig att kolla att dosen steel-joint blir bra.
//marti

Tack för tipset, men har redan varit inne på Hippocampus och experimenterat. Det är bara det att jag inte får till det i alla fall. Annars hade jag inte bett om hjälp... :)

http://www.steel-joint.se/

Kan ge mig sjutton på att det blir knas i mineralkvoterna med Steel Jointen, men men... Har nämligen aldrig räknat så noga på det utan höftat lite.

Kollade in steel-joint och precis som du skrev så blir det lite knas i mineralkvoterna. Steel-jointen innehåller mycket Ca, lite P och mycket Mg. Om jag översatt % rätt så ger 50 gr av steel-jointen 8 gr Ca, 0,15 gr P och 4,75 gr Mg. Då får din pålle 51 Ca, 23 P och 16 Mg, Kvoterna blir Ca/P=2,2 och Ca/Mg=3,2. Ca/P bör ligga mellan 1,4-1,9 och Ca/Mg runt 2,7. För att få en bättre Ca/P-kvot kan du ju ge fosforbalans om du verkligen vill fortsätta ge Steel-Joint. Rimligt överskottt av Mg är inte farligt för hästen då den försäker hålla en vettig nivå genom att balansera sitt upptag från tarmen och kissa ut det som blir för mycket.

Mineralbehov räknas ut per tillförs Mj och blir för din pålle 48 Ca, 29 P, 10 Mg och 1,1 mg selen.
Så illa jag skriver ibland! Ca, P och Mg räknas ut per Mj men selen räknas ut med 0,2 mg/100 kg häst!
//marti

Jag förstod det... :crazy:

Jag har ju kvar SJ för ett par månader till och ger det främst för ledernas skull. Men egentligen skulle jag kunna strunta i det.
Hur yttrar sig överskott (obalans)på Calcium och Fosfor? När är det farligt? Är det nått som kan påverka magen/tarmarna?

Jag <I>tror</I> vi har Kraffts gröna mineraler i stallet? Hur mycket ska hon ha av dem Om jag plockar bort SJ'n?
Och så lägger jag till ~2 dl soja?
Vad blir tokoselmängden om man ger ca 1 gång/vecka?

Senast ändrad:

För mycket Ca i förhållande till P är inte farligt så länge behovet av fosfor är uppfyllt. I ditt fall saknas det 6 gr P för att behovet ska vara uppfyllt. Fosforbalans innehåller 250 P/kg och i så fall behöver du ge 2,5 dosmått per dag så är du i hamn.

Om du skippar Steel-jointen och ger 100 gr Grön miner så kommer det ändå att saknas ca 2,5 gr P (=1 dosmått fosfor). Men å andra sidan behöver du inte ge något extra selentillskott då minerna täcker det behovet. Kvoterna blir betydligt bättre Ca/P=1,7 Ca/Mg=2,9.

Så vad är alternativen?
1. Fortsätt med SJ? I så fall bör du inhandla både fosforbalans och tokosel för att få behoven täckta.
2. Använda stallets gröna miner? Då behöver du bara inhandla en burk fosforbalans och dessutom ge betydligt mindre dos/dag.
3. Kör slut på SJ och gå sedan över till Miner.

Hur mycket Tokosel du ska ge beror ju på hästens vikt så det får du läsa på burken. Jag vet de som ger lite varje dag istället för en gång i veckan. Det är lättare att komma ihåg...
//marti

Innan du köper fosforbalans, så har jag en burk hemma som jag inte använder.
Ska kolla bästföredatum, om det inte är lång hållbarhet, kan du får den burken.
:)

Åh, Gulle du! :)
Vore ju toppen! :bow:

Vet att ajg magnesiumtillskott hemma, men såklart var det inte det jag behövde. *s*

Till Marti;
Jag ska fråga vad det är för mineraler som finns i stallet i morgon.
Men började redan idag med sojan. I och för sig bara 1 dl till en början.

När det gäller soja ska det vänjas in mycket försiktigt, helst under minst 14 dagar, så börja gärna med ännu mindre, typ 0,25 ett par dagar , 0,5 ytterligare några dagar, 0,75 osv...
//marti - som har ONT i munnen efter tandläkarbesök

Vad kan hända annars?
Allergiska reaktioner?

Om hästen inte tål soja kan den få gallor och/eller utslag. Men om man vänjer i försiktigt brukar det gå bra. Soja har en maxgiva på 100 gr/100 kg häst så dina 200 gr till 550 kg häst är en låg giva.
//marti - som knaprar alvedon...

Om det skulle vara så att hästen inte tål sojan finns det Krafft protein att ta till. Det innehåller 12 mj och 330 smbrp per kg. Om du då ger 0,25 kg av det så blir kvoten 6,4.
//marti

Den går ut i mars i år, men borde ju kunna vara oki i april med.
Det är bara att komma:)

Ja då är det bara att styra upp nått. :) När passar det?

Är det sojan i sig som hästen reagerar på eller är det en reaktion på direkt ökat proteinintag?

/Frågvisa Corax

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 550
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
945
Senast: Rouise
·
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 994
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama