Det skadar inte att ta hjälp om du inte kan lösa det på egen hand.Det har jag testat hela livet, det funkar ibland, men plötsligt tar rädslan över, ibland när jag redan är på det djupa. Nu går jag aldrig så djupt ut att det kn bli farligt. Men det är så svårt när rädslan liksom exploderar i kroppen. Sen har jag tittat mycket på hajfilmer och vet att de kan attackera även på grunt vatten. Men hjärnan vägrar fatta att det inte finns hajar i bassängen![]()
Jag har varit skiträdd för djupt mörkt vatten också, så jag nästan börjar hyperventilera, särskilt om jag får något mot kroppen. Men genom gradvis exponering, och att fokusera på att vara rationell och andas lugnt har det också blivit jättemycket bättre. Nu kan jag simma i svarta sjöar och tillgick med simma över näckrosblad utan att få panik.
När skräcken kommer i vattnet hjälper det mig att lägga mig på rygg och andas. Men jag förstår att det inte hjälper alla.
Har du provat att prata med dig själv
a) Haj-attacker är trots allt ovanliga.
b) och att det sannolikt inte hajar där du badar.
Om det går så långt att du får panik har du kanske ökat svårighetsgraden för snabbt. Exponeringen handlar om att ta det så långsamt att det nästan känns fånigt och att upprepa varje steg tills det är helt avdramatiserat.