Hur kollar ni om hästen är lagom varm?

majola

Trådstartare
Hur kollar ni om hästen är lagom varm?

Min häst helklipptes igår och fick sedan på sig ett fleecefodrat regntäcke. Vi hade strax under 15 grader på dagen och när hon kom i på kvällen kändes hon normalvarm "på utsidan".

I morse var det ungefär 8 grader vid halv åtta på morgonen, gissar att det legat runt 3-5 grader under natten? Hon hade då kalla öron, var sval på halsen men lagom varm över kruppan. Jag har hört både att man kan känna på öronen (då hade hon varit för tunt täckad) eller på kruppan (då var det lagom, men hon var absolut inte för varm) för att uppskatta om hästen är lagom varm.

Rent logiskt tycker jag inte att hon borde behöva varmare täcke än så nu, men jag har inte klippt henne tidigare så jag vet inte riktigt hur känslig hon är.

Hur gör ni?

Sv: Hur kollar ni om hästen är lagom varm?

Jag känner på ryggen och rumpan på dem, för det är där jag inte vill riskera att de blir kalla.

Liknande trådar

Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 653
Senast: hastflicka
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 512
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 639
Utrustning Helklippt (nyklippt) ponny av kallblodstyp, väldigt varm av sig (förra året, mindre klippt, gick hon naken även i många minusgrader)...
Svar
17
· Visningar
1 825
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama