Bukefalos 28 år!

Hur köper man bra kött?

Sv: Hur köper man bra kött?

Hur kan man få tag på en sådan? Gäller personlig kontakt med bonden då eller hur går man till väga?

De allra allra flesta djurbönder tar tillbaka slaktlådor från egna djur, och har möjlighet att sälja direkt till konsument. Så det är bara att fråga hos närmsta mjölkbonde/nötbonde/fårbonde om de kan tänka sig att säga till när det är dags. Jag väljer alltid ekologiska gårdar, både vad gäller nötkött (i mitt fall utslagna mjölkkor från KRAV-gård) och lammkött. Kyckling är svårare att få tag på direkt från producent, eftersom man inte får sälja gårdsslaktat. Kan du tänka dig att slakta själv så finns det gott om småbesättningar som har utegående höns och en överskott på tuppar;)

Svenska köttnötter går ute mycket och går oftast på lösdrift vintertid. Det är det enda köttet jag kan tänka mig att köpa i butik, även utan KRAV-märkning.

Jag köper aldrig fläsk, annat än KRAV-märkt, men även där kan man höra sig för hos folk som har egna grisar eller prata med lokala slaktaren.

/Migo
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Hur kan man få tag på en sådan? Gäller personlig kontakt med bonden då eller hur går man till väga?

Googla på gårdsbutik så hittar du nog några nära dig!


Jag besökte en grisuppfödning i somras som jag gärna skulle köpa kött från, dock sålde de bara till EMV-märken, som inte skyltar vilka gårdar de köper ifrån och kan byta leverantörer snabbt...
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Helt ärligt så har jag väldigt svårt för att tro att slakttransporterna går till Sverige, det sjuka däremot är att om köttråvaran vidareförädlas i Sverige så kan de märka det som ursprungsland Sverige.

Ännu sjukare är att det snart inte går att få tag på svenskt fläskkött då slakterierna säger upp kontrakten på löpande band. Det absolut bästa fläskköttet jag ätit kommer från gårdsbutik där grisarna går ute under sin levnads glada dagar och är närslaktade.

Vill man ha riktigt bra kött ska man inte köpa vacumpackat och vacummörat utan riktigt hängmörat. :d
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Svarar alla

Tack för all info! Jag ska verkligen djupdyka. Jag tror jag ska testa mig fram lite framöver men beslutar jag att äta kött ett tag nu så kommer jag nog försöka hitta någon typ av köttlåda. Ska redan idag inventera vad som finns i vår ICA-butik. Kanske charkdisk-personalen kan guida mig genom deras sortiment! Tar väl lite tid att få grepp om antar jag. Men man måste ju börja någonstans. Jag har alltid varit vegetarian för att jag helt enkelt inte gillat kött. Det har varit den primära anledningen, och alla andra anledningar har liksom varit ett plus. Men nu när jag funderat på att börja igen så märkte jag själv hur viktig den etiska biten var för mig.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Kom på att jag jobbar ju nästa vägg i vägg med Hötorgshallen :idea: Ska nog knata ner dit och kolla läget nu efter jobbet.

Googlade gårdsbutiker också och det verkar finnas en hel del bra :) Vet att min mamma varit intresserad av detta också, vi kanske kan få någon rutin att ta bilen utanför stan nån gång varannan vecka. Det veckar finnas en del gårdar som säljer på plats.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

För att svara ts med..

Det allra bästa är att köpa från en gårdsbutik. Där föds djuren upp, slaktas och styckas på ett och samma ställe.
Man kan inte gå till vilken bonde som helst, men det brukar finnas gårdsbutiker lite här och var (i alla fall i halland).

Det näst bästa är ekologiskt. Nöt skiljer sig inte så mycket, där handlar det mer om fodret till djuren.
Ekologiska grisar däremot går ute med sina nassar, lever ett så naturligt liv som möjligt.
Men här finns det nackdelar med (gris). Jag är inte helt 100, men det har något att göra med att djuren inte får behandlas alls/ inte fär gå in i sjukbox. Då är de inte längre ekologiska. Tyvärr så är reglerna helt knäppa, allt för att det ska låta så bra som möjligt för konsumenterna. Det är även ett högrisk jobb då man inte bara går fram till en vild (som ekologiska grisar ni princip är) sugga för att kastrera hennes grisar, gödsla, fodra eller liknande.

Det tredje bästa är kött med svenskt kött märket. Länsstyrelsen är sten-jävla-hårda, missköter man djuren så får man djurförbud.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur köper man bra kött?

Men här finns det nackdelar med (gris). Jag är inte helt 100, men det har något att göra med att djuren inte får behandlas alls/ inte fär gå in i sjukbox.
.

Från sjv om eko-gris

"Vårda ditt djur om det blir sjukt
Om ett djur ändå blir sjukt eller skadat är du skyldig att ge nödvändig vård eller avliva det på ett skonsamt sätt. Läkemedel eller antibiotika får användas om behandling är nödvändig för att bota djuret samt undvika smärta och lidande. Sådana läkemedel får aldrig användas för förebyggande hälsovård. När det är befogat av veterinärmedicinska skäl är behandling med vaccin och parasitmedel tillåten."
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det näst bästa är ekologiskt. Nöt skiljer sig inte så mycket, där handlar det mer om fodret till djuren.
Ekologiska grisar däremot går ute med sina nassar, lever ett så naturligt liv som möjligt.
Men här finns det nackdelar med (gris). Jag är inte helt 100, men det har något att göra med att djuren inte får behandlas alls/ inte fär gå in i sjukbox. Då är de inte längre ekologiska. Tyvärr så är reglerna helt knäppa, allt för att det ska låta så bra som möjligt för konsumenterna. Det är även ett högrisk jobb då man inte bara går fram till en vild (som ekologiska grisar ni princip är) sugga för att kastrera hennes grisar, gödsla, fodra eller liknande.

Det tredje bästa är kött med svenskt kött märket. Länsstyrelsen är sten-jävla-hårda, missköter man djuren så får man djurförbud.

BS. Jag jobbar med kontroll av just ekologiskt jordbruk och inget som du skriver stämmer.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Helt ärligt så har jag väldigt svårt för att tro att slakttransporterna går till Sverige, det sjuka däremot är att om köttråvaran vidareförädlas i Sverige så kan de märka det som ursprungsland Sverige.

Kan väl också förtydliga att gällande nötkött så är ursprungsmärkningen speciell, där måste det vara märkt var djuret är fött, uppfött, slaktat och styckat/berett. Och som jag har förstått det så blev det ändrat efter galna ko-sjukan.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Köp inte konventionellt producerat kött. Köp inte utländskt kött.

Försök hitta en mindre prodocent där du själv kan se hur djuren haft det.

Vi köper hushållets kött från en liten saluhall som har lokalproducerat krav-kött, till katten och hussen. :) Vi kör förbi kossorna flera gånger i veckan, de har det gött. :D

Den största myten är nog att "så länge man köper svenskt kött.." Undra hur många som faktiskt tror att det stämmer, att svenska köttdjur lever som i bregottreklamen?
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Jag rekommenderar viltkött. Egen händigt (eller ja av sambon)fångad fisk, fågel och älg fyller vår frys och kan säga att det har gjort mycket för mitt köttätande. Jag har aldrig varit vegetarian men jag vägrade i princip ta i kött. jag tyckte det var direkt vidrig mycket pga av skuldkänslor över hur djuren haft det. Sedan jag träffade sambon har det skett stor förändring då han är väldigt noga med att vi till mesta dels ska äta det han själv fixat till frysen och i andra hand det som bönderna i närheten producera och en och annan kotlett från Ica men känner killen i charken så han är noga med att välja vad som beställs hem till butiken. Vist slarvas det i bland när man vill ha tex grillkorv och så men nog känns det bättre att äta det sambon fixat från naturen.

Bor man i centrala Stockholm kan det ju kanske vara både svårt och dyrt att hitta bra viltkött men vet du om någon som jaga någonstans borde du absolut lägga ut en hint om intresset för kött.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Den största myten är nog att "så länge man köper svenskt kött.." Undra hur många som faktiskt tror att det stämmer, att svenska köttdjur lever som i bregottreklamen?

Fast om vi pratar kor så tror jag nog absolut köttdjuren har det mer som i bregottreklamen än vad mjölkdjuren har.

Jag är nog mer för att inte äta/dricka mjölkprodukter än att bli vegetarian, kött kan jag oftast välja att köpa bra, när det gäller mjölk har jag inte samma valmöjlighet. Det blir väl lite bättre när krav på lösdrift kommer, men jag vet inte om jag tycker det räcker.

Men jag tycker mjölk är så himla gott att jag tyvärr prioriterar det just nu... (Ska försöka komma ihåg kon som mjölkade blodblandat på mjölkgården jag var på i somras så kanske jag kan sluta ;))
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Varför ska man inte äta svensk gris?

Jag har valt att inte äta gris överhuvudtaget eftersom avlivningen kan vara så grym. Grisar avlivas inte innan de tippas ner i kokande vatten för att skålla av skinnet, de bedövas (om de har tur), och i dagens stress i industrin så hinner man inte med att kolla att alla grisar blir bedövade så vissa hälls helt enkelt ner livs levande och skrikande i det kokande vattnet. Jag kan inte leva med att det grisköttet jag har på min tallrik kanske råkar komma från just en sådan gris så jag väljer att avstå griskött helt. Där har du mitt argument för att inte äta svensk gris. Gissar att det är ännu värre utomlands.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Man löddar väl grisen för att håret ska släppa. Det ska inte koka, utan vara under kokpunkten. Kommer inte ihåg temperaturen (tror 82 grader), men om du stoppar ner handen ska naglarna släppa.

Här slaktas djuren hemma, med utbildad scan slaktare.
Gris, elbedövning, avblodning. De märker inget. Lite konstigt att få mat i dörren.
Nöt, lockas fram med foder, skott, avlodning. I undantagsfall skott på håll. De märker inget. Visligen konstigt medfrämling i hagen.
Får, elbedövning och avblodning. Lite stress med att ta ut dem en och en.

Kycklingar nackar vi själva.

Köper in djuren ger dem vad vi anser ett bra liv. Utevistelse på sommaren. Bra mat och pussel.
Grisarna är utslags djur från slaktsvins uppfödare. Som inte växer ordentligt. Okuperade, galtarna kastrerade då det annars luktar om köttet (vi har testat).
Nötdjuren antagligen köpta ungdjur eller egen uppfödda, har en ko.
Får egen uppfödda.
Kycklingar. Köper dagsgamla från svensk fågel. De mammas höns får, ger oftast inte stora kycklingar. Mycket dvärgar. Samt just nu har hon ett gäng hungerfantomer. Hon ärvt av djurhatare, ursäkta djurrättsaktivister. (Varför skaffar man djur när man inte vill ge dem mat).
Fungerar för mig, grisarna är nog de lättaste att ha. Så länge jag klara av att ge det som ligger i min frys, ett bra liv äter jag kött. Samt att jag är med när det slaktas.

Tycker man ska handla svenskt och lokalt. Ger mer insikt i hur djuren har det och vad som kan bli bättre. Ica Maxi här har lokalt kött i disken. Har inte tittat så noga.

Språkpoliserna kan ta en sockerbit ur packetet. Vet redan att jag stavar som rn kratta.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Sverige har helt ok svinstallar. Men det ar absolut inte upp till den standarden manga tror och forvantar sig att det skall vara.

TS
Kop iaf absolut inte danskt flask.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 752
Senast: Myrten
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
17 623
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 503
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp