Bukefalos 28 år!

Hur köper man bra kött?

Singoalla

Trådstartare
Jag har varit vegetarian i sju år nu och sakta men säkert börjat fundera på att äta kött igen. Jag har smakat små bitar kött senaste året och lärt mig uppskatta det. Jag känner att det skulle underlätta mitt liv otroligt mycket just nu av olika anledningar som jag skulle kunna skriva en uppsats om, men det ska ni slippa ;) Men då är ju frågan... eftersom jag inte ätit kött på över sju år så har jag verkligen ingen inblick i industrin alls. Om jag nu bestämmer mig för att testa äta kött ett tag, vart får man tag på bra kött? Ska man beställa någonstans ifrån eller går det att hitta bra kött i livsmedelsbutikerna? Vad ska man leta efter? Hur gör ni? O_o

Jag har inga problem med att äta kött som är dyrt men bra, i mindre mängd.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det första valet är väl att köpa svenskt kött, då kan man med ganska stor säkerhet veta att djuret har haft det bra under sin livstid och även fått avsluta livet på ett djurskyddsmässigt bra sätt. (undantag finns givetvis alltid, dem kommer man aldrig ifrån) Plus att man gynnar de svenska bönderna på detta sätt.
Naturbeteskött visar väl att djuren varit ute större delen av sitt liv.
Kravmärkt kött har sina regler angående utevistelse och utfodring, jag kan inte de reglerna.

Sen kan du alltid köpa vilt - älg, rådjur, vildsvin etc. De har ju garanterat haft ett "bra djurliv" efter sina förutsättningar. Renkött borde väl hamna i det facket också.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det finns många mindre producenter där man kan hitta bra kött som kommer från djur som har en haft ett bra liv. Bondens egen marknad är ett sätt att hitta dem, de fanns på fyra olika ställen i stockholm. Annars går det att googla sig fram, eller åka på matmässor där de brukar försöka visa upp sig för att få folk att upptäcka dem.

I affären kan det finnas lokalproducerat kött, de Ica butiker jag brukar handla på har från några olika lokala producenter, eftersom jag dessutom är från trakten så vet jag vilka gårdarna är och hur djuren har det så det känns ju ännu bättre. ;)

Viltkött är oftast ett bra val oxå, men det kan vara svårare att få tag på i stockholm där trycket är högre.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Köp inte utländskt kött..
Köp svenskt.
Själv köper jag köttlåda direkt från bonden, mer lokalt kan det inte bli.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Jag har slutat köpa kött jag inte vet var det kommer ifrån. Dvs även svenskt kött. Jag får lite genom min mor och går jag ut så äter jag det som faller mig i smaken men jag går inte själv till butiker och handlar. Jag vill dels att djuren fått gå ute mycket och även att det är hemslaktat då jag sett på egna djur vilken stress det är för djuret innan ens transporten kommit. De känner ju av att det är nåt.

Köttlådor är nog bra alternativ. Finns ju ett fåtal gårdar i sthlm som säljer kött.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det handlar inte om vart köttet kommer ifrån utan hur djuren haft det. Svenskt kött är inte alltid alls det bästa du kan köpa. Jämför tex svenskt med irländskt nötkött där majoriteten av köttdjuren går ute och äter bete året runt. När det inte finns bete får de ensilage och kraftfoder ute. Det är större andel irländska köttdjur som går ute året runt än svenska. Värt att tänka på. Detta med att det finns så mycket antibiotika i utländskt kött är mest bara propaganda från de svenska lobbyisterna och många fattar inte att poängen med att äta svenskt kött är att svenskarna ska stödja den svenska marknaden vad gäller det ekonomiska. I Frankrike säger de samma sak - ät franskt kött så du vet vart det kommer ifrån och att djuren har haft det bra. I Spanien likaså. På Irland också, osv, osv.

Ska man köpa kött där djuren har haft det bra ska man köpa mycket lamm och viltkött. Ska man sluta äta någonting för djurens skull så ska man sluta äta kyckling och gris.

Ska man äta kött äter man ekologiskt och helst kravmärkt. Och vilt då förstås. Där jag handlar är allt ekologiskt kött förpackat i gröna förpackningar, istället för svarta.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Hur kan man få tag på en sådan? Gäller personlig kontakt med bonden då eller hur går man till väga?
Det finns flera små slakterier runt om i landet som erbjuder köttlådor, via bönderna själva. Tranhem utanför Karlstad är ett tex. Googla så hittar du.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Fast det där ÄR inte sant! Antibiotikaanvändning finns det statistik på, djurskyddslagstiftningen ser HELT annorlunda ut i andra EU-länder. För att inte tala om när vi kommer utanför Europa!

Visst finns det säkert fördelar med t ex irländskt kött där djuren får beta mycket, men generellt sett så har de svenska djuren ett betydligt bättre liv än de utländska. Lägg därtill en mycket högre livsmedelssäkerhet.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Varför ska man inte äta svensk gris?
Det handlar inte om varifrån de kommer utan om hur djuren haft det. Svensk gris är oftast inte bättre än utländsk gris.

Det fläsket man ska äta är det som har krav på utevistelse och där det finns krav på hur suggorna ska få ha sina kultingar, dvs inte surrade eller i separata bås. Det får du med kravmärkt kött, vare sig det är svenskt eller från något annat land.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Fast det där ÄR inte sant! Antibiotikaanvändning finns det statistik på, djurskyddslagstiftningen ser HELT annorlunda ut i andra EU-länder. För att inte tala om när vi kommer utanför Europa!
Visst är vissa länder bättre och sämre än andra. Men det handlar fortfarande inte om vilket land köttet kommer ifrån, utan om hur djuret haft det i det landet.

Det är tex högre antibiotikaanvändning i Frankrike än i Sverige. Men det finns kött från Frankrike som är utan antibiotika och där djuren har haft det väldigt bra. Och det finns kött från Sverige där djuren inte haft det så bra.

Det handlar inte om ursprungsland, utan om den enskilda lantbrukaren och om slaktreglerna.

Jag ser hellre att ett djur är uppfött och slaktat inom en radie av normal transportsträcka. För mig är det helt sjukt att ett djur kan vara uppvuxet i Frankrike, men slaktas i Sverige och därmed bli svenskt. Transporten är sjukt onödig och jag får heller inte någon bekräftelse på att det svenska köttet faktiskt är antibiotikafritt.

Jag köper heller köttet direkt från bönderna, där jag vet hur de har levt och där jag vet i vilka hagar de har gått (eller rymt ut ur). ;)
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det handlar inte om varifrån de kommer utan om hur djuren haft det. Svensk gris är oftast inte bättre än utländsk gris.

Att du skriver såhär visar att du inte varit inne i svinstallar i både Sverige och andra länder. Det är otroligt stor skillnad, framförallt på svinproduktion. Här ligger Sverige i en helt annan division. När det gäller nöt däremot är nog skillnaden inte särskilt stor (om vi håller oss inom EU).

Slaktsvinsproduktion är däremot inte särskilt kul i några länder, alls. KRAV - betydligt bättre. Ekologisk - rätt mycket bättre. Men den stora skillnaden finns mellan Sverige och andra länder.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Okej! :) Är väl lite bortskämd för häromkring går de flesta köttdjur ute året om och grisarna är också ute. Tror inte de har krav, dock, det är så ändå. Fast när jag tänker efter är det klart att det kanske inte är så överallt. Kyckling har jag ingen koll på däremot.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Visst är vissa länder bättre och sämre än andra. Men det handlar fortfarande inte om vilket land köttet kommer ifrån, utan om hur djuret haft det i det landet.

Ja självklart. Men det är ju lite som att köpa häst utomlands (som jag nyss gjort, haha), man kan ju inte kolla det. Alls.

Så det klart att det bästa är att köpa direkt från bonden.

i vilka hagar de har gått (eller rymt ut ur).

Här rymmer inga djur :cautious:
 
Sv: Hur köper man bra kött?

I många andra länder så är det helt andra regler kring svinuppfödning än här i Sverige, tex vad avser att kupera svansar eller att ha suggorna fixerade så att dom inte kan röra sig.

Att danskt och tyskt fläskkött är billigare har inte bara med skatteregler och högre EU-bidrag att göra (Jo, de har för det mesta högre bidrag än svenska uppfödare...) utan sämre djurskydd gör sitt på prislappen där.

Antibiotikaanvändningen är generellt högre än i Sverige på såväl svin som kycklinguppfödning när man kommer längre söderut...

Svenskt kött ÄR för det mesta bättre vad gäller djurskyddet, vi är ju bla ett av de få länder som inte tillåter djurplågeri i form av kosherslakt ens för religiösa skäl - Vilket gör att man är riktigt stolt över att vara svensk.

Slutsatsen är att man inte ska köpa utländskt skit, tex är risken stor att djuren har varit vid fullt medvetande när dom slaktades !
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det finns flera argument att köpa svenskt.
Djurskydd är ett av dem, att det är onödigt att transportera livsmedel hundratals mil ett annat - eftersom det finns nötkött här, så varför ska vi importera?
Ett tredje argument är att vi behöver de betande djuren här i Sverige för att hålla landskapet öppet och om vi gynnar svenska bönder med betande djur är det lättare att nå det målet.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det handlar inte om ursprungsland, utan om den enskilda lantbrukaren och om slaktreglerna.

Just så är det! Problemet är hur man säkerställer det. Alla har kanske inte tillgång till någon lokal producent. Förr åt jag bara vilt men nu när jag har förlorat min kontakt med jakten så köper jag allt mitt kött i Saluhallen. Det är ingen garanti men det är en bit på väg att handlaren vet varifrån köttet kommer och kan prata om hur det är på just den gården.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Om inte annat så finns det ju (åtminstone i städerna) specialbutiker för ekologisk mat där de har ekologiskt kött och/eller Kravkött.

Nu vet jag inte hur rolig den uppfödningen är när det gäller gris och kyckling/ägg, men i alla fall bättre än konventionell.

Det där med att handla på någon gård, bygger ju på att man känner till någon schysst gård inom räckhåll och att det fungerar med direktförsäljning där. Eftersom gårdarna är samma sak som djurindustrierna, är det ju inte så att det blir djurvänligt på något magiskt vis bara av att de ligger i närheten och man går dit.

Själv har jag flera gårdar i min närhet, men ingen av dem är särskilt schysst. Tvärtom, det var efter att ha hälsat på hos grannarna på landet som jag i stort sett slutade äta fläskkött, för många år sedan.

Numera köper jag i stort sett aldrig griskött, och om jag gör det så nästan bara ekologisk eller Kravmärkt bacon (jag är väldigt förtjust i bacon).

Nu vet jag att danskt och tyskt fläsk föds upp under ännu värre villkor, men jag kan inte se det som ett argument för svenskt kött. Jag ser det som argument mot danskt och tyskt kött, bara.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Det handlar inte om vart köttet kommer ifrån utan hur djuren haft det. Svenskt kött är inte alltid alls det bästa du kan köpa. Jämför tex svenskt med irländskt nötkött där majoriteten av köttdjuren går ute och äter bete året runt. När det inte finns bete får de ensilage och kraftfoder ute. Det är större andel irländska köttdjur som går ute året runt än svenska. Värt att tänka på. Detta med att det finns så mycket antibiotika i utländskt kött är mest bara propaganda från de svenska lobbyisterna och många fattar inte att poängen med att äta svenskt kött är att svenskarna ska stödja den svenska marknaden vad gäller det ekonomiska. I Frankrike säger de samma sak - ät franskt kött så du vet vart det kommer ifrån och att djuren har haft det bra. I Spanien likaså. På Irland också, osv, osv.

Ska man köpa kött där djuren har haft det bra ska man köpa mycket lamm och viltkött. Ska man sluta äta någonting för djurens skull så ska man sluta äta kyckling och gris.

Ska man äta kött äter man ekologiskt och helst kravmärkt. Och vilt då förstås. Där jag handlar är allt ekologiskt kött förpackat i gröna förpackningar, istället för svarta.

Du får gärna läsa på innan du smutskastar svenska bönder.
Besök en gård med köttdjur. De går ute så länge de kan. Fodras bra hela livet till skillnad från tex irländska kor som de sista månaderna i sitt liv stängs in i trånga utrymmen och proppas i mat och antibiotika i förebyggande syfte.
Kolla statistiken över antibiotika användning. Inte bara är sverige bäst, utan vi använder antibiotika med smalt spektrum, anpassat för djur.
I de flesta andra länder använder man mycket antibiotika med brett spektrum, dvs den tar så många andra bakterier än just den man vill behandla. Gärna i vattenledningarna så alla djur som KAN vara smittade får medicin. Plus att all denna antibiotikan äver används till människor.
Det dröjer inte länge innan folk dör av förkylningar eller lunginflammationer för att alla bekterier är antibiotikaresistenta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 814
Senast: Myrten
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
17 704
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 617
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp